همشهری آنلاین: امریکا تلاش می‌کند تا راه حل قاطعی برای بازداشتن ایران از فعالیت هسته ای صلح آمیزش بیابد.

کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور فعالیت‌های مستمر و سختی را برای جلب نظر همه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بکار گرفته تا قطعنامه ای سخت و اطمینان بخش دراین شورا به تصویب رساند و ایران را ناچار به پذیرش قطع فعالیت‌های خود در زمینه انرژی هسته‌ای کند.

دراین زمینه روزنامه وال استریت ژورنال 7 مارس 2010 گفتگویی با تحلیل گر کهنه کار امریکا زیبیگنیو برژینسکی انجام داده است. برژینسکی از فعالین سیاست خارجی امریکا در زمان انقلاب اسلامی ایران درسی سال پیش بوده است. او در زمانی که انقلاب اسلامی ایران در سال 1979  اتفاق افتاد مشاور امنیت ملی جیمی کارتر بود و ازآن زمان تا کنون مسائل ایران را پیگیری کرده است.

آقای برژینسکی در این مصاحبه، فورمول خود را در برابر ایران این چنین بیان می کند: سعی کنید برنامه هسته ای ایران را متوقف کنید و کاری کنید که ایران برای ادامه آن قیمتی را بپردازد، ولی روی تحریم‌ها چندان حساب نکنید؛ یک چتر حمایتی قوی برای متحدان آمریکا در منطقه ایجاد کنید که اگر ایران از آستانه هسته ای گذشت بتواند کارساز باشد؛ به  صورت کلامی از مخالفین دولت ایران حمایت کنید و قبول کنید که امکان پشتیبانی زیادی از مخالفین ندارید؛ از فکر حمله بازدارنده به تاسیسات اتمی ایران هم بر حذر باشید و به مذاکره با تهران ادامه دهید.

مهمتر از همه اینکه برای بازی طولانی آماده شوید.

وی می گوید: "ایران کشوری است با یک طبقه متوسط شهری وسیع؛ کشوری با دسترسی نسبتا بالا به آموزش عالی، کشوری که در آن زنان نقش فعالی در حرفه ها دارند. پس این کشوری است که به لحاظ عینی می تواند راه ترکیه را برود." یعنی می تواند به کشوری تبدیل شود که در آن اسلام و مدرنیسم در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز، هر چند گاه دردسر ساز، زندگی کنند.

برژینسکی دو هدف برای آمریکا در ایران می بیند: «یکی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و دوم تسهیل حرکت محتاطانه و دقیق ایران به سمت ایفای یک نقش منطقه ای قابل قبول تر.»  وی  یاد آوری می کند که دو هدف یاد شده ممکن است با یکدیگر تناقض هم داشته باشند.

در مورد سلاح هسته ای وی معتقد است ایران واقعا به دنبال تولید بمب هسته ای نیست بلکه از الگوی ژاپن پیروی می کند و می خواهد یک شبه نیروی اتمی باشد. آمریکا باید نشان دهد که اگر ایران از خطوط قرمز در این زمنیه عبور کند آن وقت آمریکا از متحدان خود در منطقه دفاع کاملی خواهد کرد. این بدان معنی است که اگر ایران به کشوری حمله کند ما باید به ایران حمله کنیم. این چتر دفاعی آمریکا "باید برای متقاعد کردن ایران کافی باشد."

وی می گوید "بنابراین تحریم های احتمالی ایران باید به نوعی باشد که باعث تحریک احساسات ضد غربی و یا تلفیق افراط گرایی اسلامی و ناسیونالیسم نشود." وی می‌افزاید: "بسیاری از وقایع جهانی پس از یک دوره طولانی از مذاکرات نهایتا حل و فصل شده اند."

وی مخالف سر سخت حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است و می گوید ایران تفاوتی میان اسرائیل و آمریکا قائل نیست "در صورت هر حمله ای آنها به ما حمله خواهند کرد: در افغانستان، تنگه هرمز و عراق. با این حمله قیمت نفت افزایش می یابد و ما و چین ضرر می کنیم در حالی که روسیه سود می برد."

کد خبر 102979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز