چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: همان طور که پیش‌بینی شده بود پایداری جوی و برقراری شرایط وارونگی دما موجب شد وضعیت آلودگی هوا در تهران از مرز ناسالم گذشته و به شرایط هشدار برسد.

به گزارش خبرنگار همشهری در همین باره وزارت بهداشت از بیماران قلبی و ریوی، کودکان و کهنسالان درخواست کرد از تردد در فضاهای باز خودداری کنند. در اطلاعیه این وزارتخانه ذکر شده است: طبق سنجش به عمل آمده از ایستگاه‌های موجود، در حال حاضر کیفیت آلودگی هوای شهر تهران در شرایط ناسالم است.  لذا توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و یا آسم از حضور و فعالیت در فضای باز به خصوص در نقاط آلوده شهری موکداً خودداری نمایند.
همچنین خانواده‌ها از حضور اطفال، نوزادان و افراد سالمند در فضاهای باز شهری و نقاط آلوده جلوگیری کنند.
وزارت بهداشت از شهروندان خواست، ‌برای خارج شدن از این موقعیت، همکاری لازم را به عمل آورده و از هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری و از تردد غیر ضروری در سطح شهر پرهیز نمایند.
در این اطلاعیه همچنین اشاره شده است که به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور امروز و فردا پایداری جوی و استقرار وضعیت وارونگی دما تداوم خواهد داشت و از این نظر انتظار می‌رود که استاندارد آلودگی هوا با گذر از مرز ناسالم به حد هشدار برسد
در صورت تداوم این وضعیت حتی قابل پیش‌بینی است که شنبه و یکشنبه آینده آلودگی هوای تهران به مرز بحران برسد.
هشدار شرکت کنترل کیفیت هوا
گزارش دیگری حاکی است که مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران ضمن توصیه به کودکان و بیماران قلبی و تنفسی مبنی بر خودداری از ترددهای غیرضروری در هوای آزاد اعلام کرد: شاخص کیفیت هوای پایتخت در شرایط «هشدار» قرار می‌گیرد.  شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز اعلام کرد: بخشهایی از مناطق 1، 2، 3، 4، 6 و 7 در شرایط «بسیار ناسالم» و تمامی بخشهای منطقه 1 و 3 و بخشهای عمده‌ای از منطقه 6 و 7 و بخشهایی از منطقه 2، 4، 8، 9 و 11 در شرایط «ناسالم» قرار دارند.
خسارت سالانه آلودگی هوا
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این باره گفت: بر اساس جدیدترین گزارش بانک جهانی خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران تا 10 سال آینده با 2برابر شدن به حدود 16 میلیارد دلار در سال 2016 میلادی می‌رسد.
وی افزود: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران در سال 2001، 7/1، سال 2004، 7/8 ، سال 2009، 10/3، سال 2014، 14 و سال 2019، 19/2 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
وی گفت: سالانه حدود 2 میلیون و 289 هزار و 762 تن انواع آلاینده‌ها تنها از منابع متحرک به هوای تهران وارد می‌شود که از این رقم حدود یک میلیون و 976 هزار تن آلاینده منواکسیدکربن، حدود 21 هزار تن آلاینده ذرات معلق، بیش از 105 هزار تن اکسیدهای ازت و 180 هزار تن هیدروکربن است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که حد مجاز آلاینده‌های هوای تهران 100 PSI است، گفت: مطالعات آلودگی هوا نشان می‌دهد بدن انسان می‌تواند در زیر این میزان آلودگی با آلاینده‌ها مقابله کرده و در بیش از این رقم قابلیت خود را از دست می‌دهد.
رشیدی با بیان اینکه آلودگی هوا سه گروه از اقشار جامعه را تهدید می‌کند، گفت: گروه اول افرادی هستند که ارگانیزم‌های داخلی بدن آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است مانند کودکان، گروه دوم افرادی که ارگانیزم‌های داخل بدن آنها فرسوده شده مانند کهنسالان و گروه سوم نیز افرادی هستند که ارگانیزم‌های داخل بدن آنها دچار مشکل بوده و بیماران قلبی و تنفسی از این دسته‌اند. وی با بیان این که آلودگی هوا در تهران از اوایل مهر تا اواخر بهار ادامه دارد، گفت: در این مدت تولید آلودگی در تهران در حد اشباع است که اگر تغییرات جوی و وزش باد لازم را نداشته باشیم، میزان شاخص آلاینده‌های هوای تهران از شرایط استاندارد، خارج می‌شود.
رتبه 117 ایران در پاکی هوا از میان 133 کشور
برنامه محیط زیست ملل متحد نیز درحالی در جدیدترین گزارش خود هشدار داده است که بسیاری از کشورهای درحال توسعه در آسیا و آمریکای لاتین در معرض خطرات جدی آلودگی هوا قرار دارند که بر اساس گزارش شاخصه‌های عملکرد زیست محیطی PILOT در سال 2006 میلادی نشان می‌دهد ایران در جدول شاخصه «هوا» با کسب نمره 1/31 در میان 133 کشور جهان در رتبه 117 جای گرفته است و بر اساس گزارش بانک جهانی نیز خسارات سالیانه آلودگی هوا در ایران 14 هزار و 420میلیارد ریال معادل 6/1 درصد تولید ناخالص داخلی است.  گزارش شاخصه‌های عملکرد زیست محیطی PILOT در سال 2006 میلادی نیز نشان می‌دهد که ایران با توجه به شاخصه‌هایی همچون سلامت زیست‌محیطی، انرژی، تنوع زیست‌محیطی، آب، هوا و غیره با کسب نمره 70 در رتبه 53 فهرست ارائه شده و از حیث عملکرد کلی در این زمینه در دهک دوم (آبی) در کنار کشورهای موفق  قرار گرفته است.  در این گزارش جامع که با همکاری مراکز و مؤسسات دانشگاهی همچون مرکز سیاست و قانونگذاری زیست‌محیطی دانشگاه یل (YALE)، مرکز بین‌المللی شبکه اطلاعات علوم زمینی در دانشگاه کلمبیا نشست جهانی اقتصاد در وین انجام شده است ،در صدر این فهرست، اوگاندا با کسب نمره 98، گابن با 1/96 و روآندا با 1/91 در رتبه‌های اول تا سوم جهان جای دارند. نکته قابل تأمل در این خصوص حضور 8 کشور آفریقایی در رتبه‌های اول تا هشتم این فهرست است، در انتهای این جدول نام کشورهایی همچون بنگلادش، پاکستان، آلبانی، مصر، مالی، چین، نیجر، چاد و سودان دیده می‌شود.
بانک جهانی نیز در جدیدترین گزارش خود از خسارات آلودگی هوا در تهران اعلام کرده است که خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری، سالانه 640 میلیون دلار معادل 5هزار و یکصد میلیارد ریال یعنی 57/0 درصد از تولید ناخالص داخلی است. همچنین نشانه‌های بیماری ناشی از آلودگی هوای شهری520 میلیون دلار معادل 4 هزار و یکصد میلیارد ریال و 46/0 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال است.
بر پایه این گزارش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای شهری نیز سالانه 260 میلیون دلار معادل 2 هزار و 100 میلیارد ریال و 023/0 درصد از تولید ناخالص ملی به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند.
کد خبر 10333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز