شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه سلامت: دکتر کمال سید فروتن، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران درباره گزارش منتشره در روزنامه وزین همشهری با عنوان «اکثر جراحی‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود»

که در صفحه 6مورخه 21/11/88درج شده است طی توضیحاتی اعلام کرد:
1- در ایران هیچ‌گونه آمار دقیق و مستندی در مورد بیماری‌ها و اعمال جراحی و مرگ‌ومیر از جمله جراحی‌های زیبایی به‌علت عدم‌ثبت (کامپیوتر مرکزی) وجود ندارد. بنابراین آمارهایی که توسط همکاران ارائه می‌شود تماما حدس و گمان است و هیچ‌گونه منبع علمی دقیقی ندارد. از این جمله آماری است که توسط همکار گرامی و رئیس جامعه متخصصان داخلی در مورد یک رشته دیگر که به‌هیچ‌گونه اطلاعی از عوارض آنها ندارند، ذکر شده است که به هیچ‌ وجه آمار درست یا نزدیک به حقیقت هم نیست.

2- اظهار نظر درباره جراحی پلاستیک توسط همکاران عزیز متخصص داخلی که هیچ‌گونه علم و آشنایی با جراحی پلاستیک ندارند غیرواقعی، غیرعلمی و غیرمنطقی است و متأسفانه باعث سلب اعتماد از جامعه پزشکی می‌شود که این شایسته همکاران عزیز نخواهد بود.

3- عمل جراحی لیپوساکشن یکی از شایع‌ترین اعمال جراحی است که در کشورهای اروپایی و آمریکا که آمارهای دقیقی دارند انجام می‌شود. این عمل در بیشتر اوقات بــا بی‌حسی مـوضعی انجام می‌شود و گاهی نیز با بیهوشی عمومی انجام شده ولی درصد مرگ و میر در اثــر این عمل جراحی بسیار ناچیز است مگر در زمـــانی که این عمل توسط افراد غیرمتخصص جراحی پلاستیک انجام ‌شود و مشکلاتی را درپی‌آورد و آن بیشتر مــربــوط به ساکشن مقدار زیاد در یک جلسه است.

اما آمارهای ارائه شده توسط همکار گرامی ( روزانه 50 عمل ) و عوارض یک تا 2نفر در هفته به‌هیچ وجه صحت نداشته است. در ضمن همکاران انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران که این عمل را انجام می‌دهند تاکنون مرگ و میری بعد از عمل لیپوساکشن ذکر نکرده‌اند.

بنابراین بایستی توجه داشته باشیم همکاران گرامی در حیطه تخصصی خود اظهارنظر کنند تا قابل‌قبول باشد همانطور که اظهار نظر جراحان پلاستیک در مورد بیماری‌های قلبی قابل‌قبول نخواهد بود.

4- عمل لیپوساکشن عملی است که برای درمان چربی‌های موضعی انجام می‌شود و این عمل درمان چاقی عمومی یا برای کم‌کردن وزن نخواهد بود و همچنین جایگزین برنامه‌های تغذیه‌ای نیست.

5- هرچند با این موضوع موافق هستیم که تعداد بسیار زیادی از همکاران پزشک عمومی یا جراحی عمومی یا متخصصین سایـر رشته‌ها در انجام اعمال جراحی زیبایی از جمله لیپوساکشن دخــالت می‌کنند که باعث صدمه زدن به بیماران و نتیجه غیرمطلوب می‌شود، اما آگاهی دادن به عموم در مراجعه در هرزمینه به متخصص آن‌رشته کاری اصولی و درست است.

6- باید توجه داشت که اگر عمل لیپوساکشن به‌طور صحیح انجام شود آمبولی چربی به هیچ‌وجه دیده نخواهد شد و آمبولی چربی بیشتر در شکستگی‌های استخوان‌های بزرگ است و آمبولی ریه ایجاد شده ارتباطی به عمل جراحی لیپوساکشن نداشته و مثل تمام اعمال جراحی بیشتر در اثر بی‌حرکتی پاها و انتقال لخته از پاها به ریه یا بیماری‌های زمینه‌ای اتفاق می‌افتد.

7- فــرد سالم شامل جسم  ‌و روان سالم است هنگامی که فردی دارای اشکالات ظاهــری یــا نواقصی است که بــه زشت بودن تعبیر می‌شود و امکان تصحیح آنها وجـود دارد نه تنها ایـن عمل جـراحی اضافه نیست بلکه بـاعث بهبود کیفیت زندگی و سلامتی فرد می‌شود.

گذراندن قانون در مجلس برای معرفی همه افراد متقاضی اعمال جراحی زیبایی به روانپزشک توهین به تعداد بی‌شمار این بیماران است. این موضوع هنوز در هیچ کشوری انجام نمی‌شود، هر چند که بعضی از این بیماران دارای مسائل و مشکلات روانی هم هستند که پزشک معالج درصورت نیاز، مشاوره لازم با همکاران محترم روانپزشک را انجام خواهد داد.

8- انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ‌گونه عمل جراحی از جمله لیپوساکشن را در مطب توصیه نمی‌کند.

9- در حال حاضر تعداد جراحان پلاستیک کل کشور 169نفر است ولی پزشکانی که این اعمال را انجام می‌دهند به دلایل بالا خیلی زیادتر هستند.

10- مدت 3سال است که رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تغییر کرده است و در حال حاضر فرد دیگری این مسئولیت را در انجمن به‌عهده دارد. در خاتمه ضمن تأکید مجدد بر لزوم دخالت هر پزشک فقط در رشته تخصصی خود، لزوم تغییر تابلوهای مطب‌ها و آگهی‌ها به‌گونه‌ای که اطلاعات صحیح در اختیار بیماران گذاشته شود را متذکرمی‌شویم.

امیدواریم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با نظارت دقیق و پیگیری جدی از دخالت افراد آموزش‌ندیده در رشته فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی جلوگیری کنند. همکاری و همیاری آن روزنامه وزین و پرتیراژ در بهبود این وضعیت بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

کد خبر 103359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز