شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

معصومه پیروزبخت: آیا شما هم از جمله کسانی هستید که فکر می‌کنید در هر سال یک بار سال، نو می‌شود؟ اگر چنین است‌، باید بدانید اشتباه می‌کنید‌.

اقوام و ملیت‌های مختلف در سراسر دنیا، جشن‌های شروع سال نوی خود را در روز‌های ویژه‌ای از 12ماه سال‌، برگزار می‌کنند. در این مقاله به تعدادی از مهم‌ترین جشن‌های سال نو در سراسر دنیا، اشاره می‌کنیم.

ماه ژانویه: گسترده‌ترین جشن سال نو، سال نوی مسیحی است که در اول ماه ژانویه در کشور‌هایی چون استرالیا، کانادا، انگلستان، آمریکا، هندوستان و بسیاری دیگر از کشور‌ها‌، جشن گرفته می‌شود. ژاپنی‌ها هم در این روز‌، سال نوی خود را که «گانتانسایی» یا «اوشوگاتسو» نام دارد، جشن می‌گیرند.

7 ژانویه روز آغاز سال نوی مصریان است که «سخمت» نامیده می‌شود.
بودایی‌های ماهایانا روزی را در ماه ژانویه به‌عنوان آغاز سال نو جشن می‌گیرند که قرص ماه کامل باشد.

11ژانویه روز برگزاری جشن سال نوی اسکاتلند قدیم است و ارتدکس‌های شرقی در14 ژانویه سال نوی خود را جشن می‌گیرند.

آغاز سال نوی سلتیک‌ها بیست و یکم این ماه است و سال نوی قمری کره‌ای‌ها در غروب  روز دوم ماه نو بعد از تحول زمستانی است.

سال نوی تبتی‌ها «لوسار» یا «لوزار» نامیده می‌شود و آنان آغاز سال نو را در نخستین روز ماه نو در اواخر ژانویه و اوایل فوریه جشن می‌گیرند.

سال نوی مردم ویتنام که «تت» نام دارد بین 17 ژانویه و 19 فوریه و همزمان با آغاز ماه نو در این دوره زمانی است.

ماه فوریه: بعضی از اهالی تبت سال نوی خود را که «اوگین تینلی دارجی» نامیده می‌شود، یک ماه دیر‌تر از سال نوی قمری جشن می‌گیرند‌. سال نوی بخشی از مسلمانان با تقویم قمری در ماه محرم آغاز می‌شود و نخستین روز این ماه، روز آغاز سال نو است.

ماه مارس: اول ماه مارس آغاز سال نوی رومیان است که به‌نام فستیوال مارس یا «آکافریامارتی» خدای جنگ رومیان مشهور است.

همچنین14 مارس نخستین روز از «چت‌» نخستین ماه تقویم سیک‌هاست. سال نوی هندو‌ها «بیکرام ساموات‌» نامیده می‌شود و شروع آن مصادف با نخستین روز ماه نو یا بعد از اعتدال بهاری است‌.

همه‌ساله آغاز سال نوی ایرانیان که همزمان با اعتدال بهاری است ‌و نوروز نامیده می‌شود مصادف با  21مارس است‌. همچنین این روز، آغاز سال نوی آشوریان است که «ریش نیاسانو» نامیده می‌شود.

سال نوی تلوگو که «اوگادی» نیز نامیده می‌شود برابر با نخستین روز ماه نو بعد از اعتدال بهاری است. سال نوی زرتشتی یا جمشیدی نیز همیشه در روز 21مارس جشن گرفته می‌شود.

تا قبل از سال 1751‌، مردم کشور انگلستان و مهاجرنشینان آمریکایی این کشور، روز 25مارس را به‌عنوان آغاز سال نو جشن می‌گرفتند، زیرا این روز، مصادف با روز زن و عید تبشیر بود.

ماه آوریل: بوداییان تراوادی یا بوداییان کشور تایلند، برمه، سری‌لانکا، کامبوج و لائوس، سال نوی خود را در روزی که ماه کامل است در این ماه جشن می‌گیرند.

روز 14 آوریل روز آغاز سال خورشیدی یا «سونگ کران‌» است. این روز در بسیاری از کشور‌های آسیای جنوب شرقی با نام‌های مختلف چون «بیساکی»  در هند، بنگلادش و  سری‌لانکا‌، «سونگ کران» در تایلند‌، «تینگیان» در میانمار و «بون چل چنام» در کامبوج جشن گرفته می‌شود. زمان دقیق آغاز این سال در روز‌های سیزدهم و چهاردهم ماه است که توسط منجمان و ستاره‌شناسان اعلام می‌شود.

روز 14 آوریل‌، روز سال نوی مردم نپال نیز هست. سیک‌مذهبان نیز این روز را با نام «ویساکی» یا «بیساکی» جشن می‌گیرند زیرا در سال 1699 در این روز گورو گوبیند سینگ، روز برادری را بنیان گذاشت.

جشن سال نو  در سینهالای سری‌لانکا با نام «الوت اووررودو» و در مناطق تامیل‌نشین با نام «پوت تاندو» برگزار می‌شود. نخستین ماه سال تامیلی‌ها «چیترایی» نام دارد. جشن سال نو در تایلند، از سیزدهم تا پانزدهم آوریل برگزار می‌شود و مردم در این جشن آب می‌پاشند. جشن سال نوی کامبوجی‌ها و مردم لائوس نیز در این سه روز برگزار می‌شود اما سال نوی بنگالی‌ها که شامل مردم بنگلادش و بنگال غربی می‌شود «پوهلا» نام دارد و در روز‌های چهاردهم و پانزدهم برگزار می‌شود.

سال نوی پارسی‌های ساکن هند «پاتتی» نام دارد و یکی از جشن‌های سال نوی محلی در کشور هندوستان است که در روز 23 آوریل (در سال کبیسه در 22آوریل) آغاز می‌شود. سال نوی بابلیان در روز 25آوریل (سال کبیسه 24آوریل) برگزار می‌شود. این روز در عهد نبونصر، درسال 2752 پیش از میلاد به‌عنوان آغاز سال نو تعیین شد.

ماه می: 24 می ‌روز آغاز سال نوی بودایی‌هاست که به نام «بودا پرنیما» یا «بودا جایانتی» نامیده می‌شود. بعضی از پیروان بودا روز تولد او را که روز هشتم از ماه چهارم قمری است به‌عنوان سال نو جشن می‌گیرند‌. باید یادآوری کرد که در حال حاضر بعضی از فرقه‌های بودایی روز 8 آوریل را به‌عنوان روز تولد بودا جشن می‌گیرند.

ماه ژوئن: سال نوی یونان باستان در 21 ژوئن آغاز می‌شد و بعضی از تقویم‌های یونان قدیم سال نو را همزمان با شروع تابستان جشن می‌گرفتند.

ماه ژوئیه: دوره ارامنه که دوران سنجش زمان به روش قدیمی است روز نهم ژوئیه سال 552 آغاز می‌شود.

ماه اوت: سال نوی مالایالام  در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر (اولین روز ماه بادون هندوها) آغاز می‌شود و ایالات جنوبی هند‌، کرالا این زمان را به‌عنوان سال نو جشن می‌گیرند. سال نوی زرتشتیان یا «شنشایی» همیشه با روز23اگوست برابر است و آن دسته از زرتشتیانی که از تقویم «شنشایی» پیروی می‌کنند این روز را به‌عنوان آغاز سال نو جشن می‌گیرند.

ماه سپتامبر: اول سپتامبر روز آغاز سال نوی مسیحیان ارتدکس است. این روز را بعضی از مسیحیان ارتدکس روسیه نیز جشن می‌گیرند. 10سپتامبر آغاز سال نوی آفریقایی‌هاست و آغاز سال نوی مردم اتیوپی روز 11سپتامبر «دوازدهم در سال کبیسه» است که این روز تعطیل ملی اعلام شده است. روز 16 سپتامبر روز «‌روش هاشانا» یا سال نوی یهودیان است‌. این روز نخستین روز از ماه یهودی «‌تیشری» است و روز داوری و یادآوری نیز نامگذاری شده است.

ماه اکتبر: مردم مراکش در سومین روز این ماه، سال نوی خود را جشن می‌گیرند.
ماه نوامبر: یکی دیگر از جشن‌های سال نوی هندو‌ها «دیوالی» نام دارد و در آغاز ماه قمری که مقارن با اواخر اکتبر و اوایل نوامبر است برگزار می‌شود.

سال نوی «مر واری» هم در روز جشن و فستیوال دیوالی جشن گرفته می‌شود. سال نوی «جین‌» که سال نوی پیروان این آیین است نیز یک روز بعد از دیوالی جشن گرفته می‌شود.
سال نوی گجراتی‌ها نیز معمولا یک روز پس از فستیوال «دیوالی» و معمولا در میانه پاییز- که براساس تقویم قمری مقارن با ماه اکتبر یا نوامبر است- آغاز می‌شود.

ماه دسامبر: آغاز سال نوی سیک‌ها یا «لوزونگ» از اول تا پنجم ماه یازدهم قمری جشن گرفته می‌شود که نام دیگر آن «سونام لوزار» یا سال نوی کشاورز‌هاست.

کد خبر 104100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز