یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گلایه‌های اهالی موسیقی درباره فرسودگی سازهای ارکستر سمفونیک تهران ثمر بخشید

و رهبر ارکستر سمفونیک از خرید دو ساز هورن تازه خبر داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک از خرید دو ساز هورن به قیمت 20 میلیون تومان خبر داد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اعلام این خبر در خصوص کم و کیف خرید این دو ساز گفت : از زمانی که به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران مسئولیت ارکستر را به عهده گرفتم در فکر خرید ساز برای ارکستر بودم و  با شرکت های مختلف هم تماس گرفتم از همین رو در سفری که ارکستر به اروپا داشت با یک سازنده ساز هورن صحبت کردم چراکه این ساز از فرسوده ترین سازهای ارکستر است که خرید آن در الویت قرار داشت.

منوچهر صهبایی در ادامه با اشاره به قیمت هریک از سازها گفت : هریک از سازهای هورن ده هزار یورو قیمت گذاری شده بود که بر اساس واحد پول ایران حدود 14 میلیون می شد که با تخفیف هریک از آنها را به قیمت 7500 یورو معادل 10 میلیون تومان خریداری کردیم و در سفر نوروزی که به اروپا داشتم این سازها را با خودم آوردم.

وی در ادامه افزود : البته ناگفته نماند 6 ساز هورن سفارش داده بودیم که فقط 2 ساز آماده شده بود و قرار است 4 ساز دیگر اواخر اردیبهشت ماه تحویل داده شود و پس از آن مراسمی به منظور رونمایی مجموع سازها برگزار خواهیم کرد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در پایان خرید سازهای مسی را اولویت بعدی دانست و گفت : پس از ساز هورن سازهای مسی مانند ترومبون، ترومپت دراولویت خرید قرار دارد و بعد باید سازهای کوبه ای را تعمیر کنیم و پس از آن سراغ سازهای چوبی مثل ابوا، فلوت، کلارینت و فاگوت برویم؛البته این اقدامات به زمان زیادی نیازمند است.

به گزارش همشهری آنلاین کُر یا هورن یا فرنچ هورن نام‌های سازی است از خانواده سازهای بادی برنجی. این ساز در سال ۱۶۵۰ میلادی در فرانسه از روی شیپور شکار ساخته شد. به‌همین دلیل در کشورهای انگلیسی زبان به فرنچ هورن (شیپور فرانسوی) معروف است، اگر چه بیشتر نوازندگان آن را فقط هورن می‌نامند. خود فرانسوی‌ها به آن کُر می‌گویند.

این ساز از لوله‌ای نسبتاً طولانی درست می‌شود که برای سادگی دست گرفتن و نواختن آن را به صورت مارپیچ خم می‌کنند. کلیدهائی برای کوتاه و بلند کردن طول لوله نیز روی آن نصب شده‌است. قطر لوله این ساز مانند کورنت یا ساکسوفون به‌تدریج گشاد می‌شود، یعنی لوله آن در نزدیک دهنی باریک است و به طرف انتهای ساز گشادتر می‌شود.

کد خبر 104279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز