همشهری آنلاین: منوچهر متکی چهارشنبه (18 فروردین) در کنفرانسی خبری به تشریح اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال 1389 پرداخت

به گزارش مهر، وزیر امور خارجه درپاسخ به سئوالی دررابطه با مهمترین اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال 89 اظهار داشت: در سال جدید وزارت خارجه با نشاط بیشتر در جهت توسعه عمیق روابط با کشورهای مختلف حرکت می‌کند و ساز و کارهای جدیدی را در این راستا تعریف کرده‌ایم.

سران گروه 15 در تهران

متکی اضافه کرد: اواخر اردیبهشت ماه اجلاس سران گروه 15 را در تهران خواهیم داشت که با حضور روسای جمهور، روسای دولت‌ها و مقامات کشورهای عضو برگزار می‌شود.

حضور ایران در نشست گروه 8

به گفته وزیر امور خارجه، حضور در اجلاس سران گروه 8 در نیجریه نیز در برنامه وزارت امور خارجه قرار دارد.

جشن نوروز امسال در شیراز برگزار می‌شود

وی همچنین اعلام کرد به دنبال برگزاری جشن جهانی نوروز در تهران با حضور جمعی از کشور هایی که به برگزاری مراسم نوروز اهتمام دارند، مصوب شده است که جشن نوروز در سال 90 در شیراز برگزار شود.

همایش دیپلماسی تحول گرا همت مضاعف و کار مضاعف

متکی خبر داد که فردا سمینار یک روزه‌ای در رابطه با دیپلماسی تحول گرا، همت مضاعف و کار مضاعف در راستای هم اندیشی کارشناسان در حوزه‌های مختلف از سوی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با موضع‌گیری برخی از کشورها در رابطه با کنفرانس خلع سلاح تهران گفت: امیدواریم کشورهای غربی مشخصاً آمریکا تعامل سازنده درستی با کنفرانس خلع سلاح تهران داشته باشند و خود را دچار تناقض دیگر نکنند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما واقعاً معتقدیم جهان دغدغه سلاح اتمی دارد که این دغدغه باید در عمل رفع شود و کشورهای غربی را دعوت می‌کنیم که به نگاه‌های تنگ و یک سویه و قضاوت‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه و تبعیض آمیز تکیه نکنند و به موضوع نگاهی درست داشته باشند.

حضور فعال در نشست‌های بین‌المللی

متکی سال 89 را سال حضور فعال ایران در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد و گفت: ایران در اجلاس بازنگری ان پی تی در نیویورک، نشست سارپ، نشست شانگهای و مجمع اقتصادی آسیا حضور فعال خواهد داشت.

راهکار‌های ایران برای حل مناقشه قره‌باغ

وی با اشاره به برخی بحرانهای جهانی در خصوص مناسبات آذربایجان و ارمنستان گفت: ایران راهکارهایی را برای حل این بحران به طرفین پیشنهاد داده و امیدواریم شاهد برداشتن گامهایی در جهت حل این مناقشه باشیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به بحرانهایی همچون بحران سومالی، دارفور و صحرای عربی گفت: ایران براساس روابط خوب دو جانبه در حل این بحران‌ها نقش آفرینی دارد و خوشحالیم که برخی موارد به سمت حل شدن پیش می‌رود.

وزیر امور خارجه در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به فرارسیدن 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: بیستم فروردین روز تثبیت توانمندی هسته‌ای صلح آمیز در ایران، روز غرور و افتخار ملت ایران و روزی است که ملت ایران موفق شد اراده‌اش را حاکم کند و علم فناوری را در مسیر انسانی در اختیار گیرد.

20 فروریدن 89 روز اثبات پذیرش حق غنی سازی ایران

متکی 20 فروردین سال 89 را روز اثبات پذیرش توانمندی غنی‌سازی به صورت بومی در ایران توسط جامعه بین‌الملل دانست و گفت: باید بر حقوق و تکالیف کشورهای عضو ان پی تی بار دیگر تاکید کرد و ایران حق استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای را براساس اراده خود به دست آورد نه کمک دیگران.

ارائه مدالیته برای تامین سوخت راکتور تهران

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت تامین سوخت راکتور تهران گفت: پیشنهاد مبادله سوخت کماکان روی میز است و می‌توانیم مبادله را انجام دهیم البته در چارچوب کاملاً منطقی با اعضای گروه وین و باید توجه داشت گروه وین متفاوت از 1+5 است و شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در این مدت با همه طرفهای گروه وین به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفتگو داشته‌ایم و ابعاد مختلف مدالیته منطقی برای مبادله سوخت را مطرح کرده ایم و آنها در جریان نظر ما هستند کافی است اراده سیاسی در آنها مشاهده شود تا در فاصله کوتاهی تبادل سوخت عملیاتی شود.

بحث جزایر از سوی طرف‌های خاص القا می‌شود

متکی در رابطه با موضع‌گیری اتحادیه عرب در خصوص جزایر ایرانی گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع روشن و صریح کشورمان را در باره هر مطلب کذب و القای غلط اعلام می‌کند خصوصاً جایی که به تمامیت ارضی کشور ارتباط دارد و از نظر ما برخی اظهارات و مطالبی که توسط طرفهای خاصی در برخی نشستها القا می‌شود مردود و غیرقابل توجه است.

دوره سلاح هسته‌ای تمام شده

وزیر امور خارجه در رابطه با ادعاهایی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت:‌ فعالیتهای هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز است و ما اعتقاد و نیازی به سلاح اتمی نداریم و ایران معتقد است دوره سلاح اتمی تمام شده و این سلاح‌ها حتی به درد دارندگانش هم نمی‌خورد و اگر می‌توانست از فروپاشی شوروی جلوگیری می کرد و یا مانع شکست رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان می‌شد.

کد خبر 104563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز