دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: ظاهرا داستان تدوین نقشه جامع علمی و نقشه جامع سلامت به این زودی‌ها ختم نمی‌شود

شاید حدود 2 سال پیش بود که دکتر لنکرانی وزیر وقت بهداشت از تدوین نقشه جامع سلامت خبر داد. او حتی بر این نکته تاکید کرد که «در حال حاضر بیش از 5 هزار صفحه مستند در این زمینه تدوین شده است.

این نقشه با توجه به روند پیشرفت دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی، جایگاه کشور در دنیا و نگاه جهشی در حوزه‌های علمی تنظیم شده است». چندی بعد در اردیبهشت ماه سال 87 دکتر سیدامیرمحسن ضیایی دبیر شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت از تهیه سند مقدماتی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت تا پایان خرداد همان سال خبر داد.

البته با توجه به اینکه همزمان نقشه جامع علمی کشور نیز در حال تدوین بود این ابهام پیش آمد که آیا نقشه جامع سلامت چیزی جدای از نقشه جامع علمی کشور است ؟ به این سؤال دکتر علیرضا دلاوری معاون هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با همشهری پاسخ گفت و اظهار داشت: نقشه جامع علمی سلامت،  نقشه‌ای جدا از نقشه علمی کشور نیست و درحقیقت بخشی از آن است و منظور از 5000 صفحه مستندات همان مستنداتی است که برای تدوین بخش سلامت نقشه جامع علمی کشور جمع‌آوری شده است تا ما را به اهداف مندرج در سند چشم‌انداز در افق 1404 برساند.

البته درحالی‌که هنوز به‌رغم وعده‌های داده شده از تصویب نقشه جامع علمی کشور اطلاعی در دست نیست، دیروز وعده جدیدی از سوی دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت مطرح شد مبنی بر اینکه تهیه و تدوین نقشه جامع سلامت در کشور با محور عدالت در سلامت آغاز شده که امید است با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط گام‌های اساسی برای تحقق این هدف عالی برداشته شود. با مراجعه به اسناد موجود می‌توان گفت یکی از مهمترین اهداف استراتژیک نقشه جامع سلامت، کسب مقام اول در حوزه علوم سلامت در منطقه است.

متأسفانه همان‌طور که گزارش اصلی صفحه دانش و سلامت امروز نشان می‌دهد ما هنوز تا کسب این مقام‌ها در منطقه و جهان فاصله زیادی داریم. کسب رتبه 11 منطقه و 99 جهان در زمینه سلامت و بهداشت خبر خوبی در هفته سلامت برای ایرانیان نیست.

شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر اسناد و کاغذ‌ها،  به قولی آستین‌ها را بالا بزنیم و وضعیت بهداشت عمومی را در جامعه ارتقا بخشیم. تولید مقاله علمی پزشکی و فناوری‌های زیستی و بهداشتی بدون توجه به سلامت عمومی،  دردی را درمان نمی‌کند.

کد خبر 104910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز