مهدی جان بزرگی: فناوری محاسبات ابری (Cloud Computing)، خیلی زودتر از آنچه ابتدا تصور می‌شد، خود را در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح کرد و اساس بسیاری از فرایندهای اجرایی، عملیاتی و خدماتی دنیای سایبر را تشکیل داد.

با وجود انتقادهایی که برخی از کارشناسان علوم اطلاعات و ارتباطات به استفاده از این فناوری وارد کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد که با روند فعلی گسترش استفاده از کامپیوتر و اینترنت، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات IT، ناگزیرند برای افزایش سطح و سرعت خدمات‌رسانی از فناوری ابر استفاده کنند.

به هر ترتیب، فناوری محاسبات ابری را  اینگونه تعریف می‌کنیم:
ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت توسط منابع، نرم افزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در فضای وب به‌صورت real-time (لحظه به لحظه)

یک فناوری کاملاً آنلاین

واژه ابر در عبارت فناوری محاسبات ابری، استعاره‌ای است برای شبکه جهانی اینترنت؛ جایی که تنها با یک اتصال ساده به آن به دنیایی از خدمات متنوع دسترسی خواهید داشت. این خدمات به‌طور کامل توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها میزبانی شده‌اند، هر لحظه به روز می‌شوند، نیاز به نصب ندارند، هیچ بار منفی روی کامپیوتر شما ایجاد نمی‌کنند و از همه مهم‌تر می‌توانند به‌طور دقیق با نیازهای خاص شما منطبق شوند. در برخی موارد، برای استفاده از نرم افزارها یا خدمات ابری، شما تنها به یک نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید و البته یک اتصال ساده به شبکه اینترنت.

به این ترتیب، فناوری ابر با وجود برخی نگرانی‌ها مانند عدم‌دسترسی دائم کاربران به اینترنت یا تهدید حریم خصوصی آنها، به یک راهکار عالی و مؤثر در ارائه خدمات سریع‌تر، وسیع‌تر و کم هزینه‌تر تبدیل شده است. در آینده‌ای نزدیک، اغلب خدمات اطلاعاتی و ارتباطی به‌ویژه در حوزه بانکداری و تجارت الکترونیک، نرم افزار، امنیت اطلاعات، بازی‌های کامپیوتری و پایگاه‌های داده، افزایش کیفی و کمی خود را مدیون فناوری محاسبات ابری خواهند بود.

فناوری ابر و امنیت اطلاعات کامپیوتری

هر چند که فناوری ابر در اواسط سال 2007 میلادی به‌طور عملی و انبوه مورد استفاده شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ قرار گرفت اما در حوزه امنیت اطلاعات رایانه‌ای، تا‌کنون شرکت‌های معدودی مانند Trend Micro، Panda Security و McAfee موفق بوده‌اند تا فناوری ابر را با محصولات خود یکپارچه کرده یا اصولاً راهکارهای مستقل و منحصربه‌فردی را مبتنی بر این فناوری پیشرفته ابداع کنند.

نخستین تلاش جدی شرکت‌های امنیتی برای تولید ضدویروس‌های مبتنی بر ابر به اواخر سال 2006 میلادی و تولید یک فناوری پیشرفته امنیتی با عنوان هوش یکپارچه (Collective Intelligence) توسط شرکت امنیتی پاندا بازمی‌گردد.

این فناوری بر مبنای اینترنت و با هدف جمع‌آوری همزمان اطلاعات امنیتی از میلیون‌ها کاربر رایانه، پردازش این اطلاعات توسط منابع عظیم عملیاتی در مدت زمانی بسیار کوتاه و سپس به‌روزرسانی همزمان کاربران متصل به اینترنت در سرتاسر جهان طراحی و تولید شده و اکنون سومین سال تجربه موفق خود را پشت سر می‌گذارد. از آنجا که هوش یکپارچه به‌طور کامل بر مبنای اینترنت عمل می‌کند و فرایندهای آن به‌صورت کاملاً آنلاین، خودکار، بی‌واسطه، یکپارچه و از همه مهم‌تر به‌صورت real-time اجرا می‌شوند، می‌توان آن را دقیقاً مبتنی بر فناوری ابر تلقی کرد.

افزایش سرعت و قدرت واکنش نرم افزارهای ضدویروس در برابر امواج کوبنده حملات اینترنتی و انتشار ناگهانی ویروس‌ها، نتیجه طبیعی استفاده از این فناوری ابری بوده است؛ به‌نحوی که موتور اسکن مبتنی بر اینترنت پاندا، روزانه بیش از 50هزار گونه جدید از ویروس‌های رایانه‌ای را ردیابی می‌کند و سرعت کشف، تحلیل، بررسی، طبقه‌بندی و پاکسازی یک کد مخرب جدید را به کمتر از 6 دقیقه کاهش می‌دهد.

Cloud Antivirus : پیش درآمد نسل آینده نرم افزارهای ضدویروس با امکانات و ویژگی‌هایی که از فناوری ابر شناخته‌ایم، می‌توانیم تصور کنیم که ضدویروس‌های مبتنی بر آن، با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی عمل می‌کنند. ضد‌ویروس‌های مبتنی بر Cloud، می‌توانند بار منفی ناشی از فرایندهای امنیتی (ویروس یابی، طبقه بندی کدهای مخرب، به روزسانی) را در کامپیوتر شما تا حد بسیار زیادی (دست‌کم تا 50درصد) کاهش دهند، به‌طور دائم برنامه امنیتی شما را به‌روز نگاه دارند و از دسترسی شما به صفحات و سایت‌هایی که تنها چند دقیقه قبل، با تزریق ویروس‌های کامپیوتری آلوده شده‌اند، جلوگیری کنند. در این حالت ضریب امنیتی کامپیوتر شما به همراه پهنای باند مفید اینترنت، افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد و شما عضوی فعال و مؤثر از جبهه بزرگ اتحاد کاربران اینترنت علیه خرابکاران و تبهکاران اینترنتی خواهید بود.

خبر جالب اینکه تمام این فرضیه‌ها، اکنون جامه عمل پوشیده و نخستین نرم‌افزار ضد‌ویروس ابری تولید و به‌صورت رایگان در اختیار کاربران اینترنت در سرتاسر جهان قرار داده شده است. نسخه نهایی این نرم‌افزار با عنوان Cloud Antivirus در اواخر سال2009 میلادی، توسط شرکت امنیتی پاندا منتشر شد و اندکی بعد به‌عنوان بهترین نرم افزار امنیتی سال2009 مورد تحسین قرار گرفت. قدرت فناوری ابر در حوزه امنیت اطلاعات به خوبی در این نرم افزار جوان و چابک با تجربه‌ای نه چندان طولانی، قابل مشاهده است.

سال‌هاست که ویروس‌های رایانه‌ای و حملات هک برای انتشار بیشتر و ایجاد حداکثر آلودگی ممکن، از شبکه جهانی اینترنت سود برده‌اند. اکنون فناوری ابر به نرم افزارهای ضد‌ویروس نیز امکان داده تا برای امن نگاه داشتن فضای مجازی، از اینترنت به خوبی استفاده کنند؛ استفاده‌ای بسیار بهتر و مؤثرتر از ضدویروس‌های معمول و سنتی که معمولاً بار منفی زیادی دارند و تنها برای به‌روزرسانی و دریافت فایل‌های مشکوک از اینترنت بهره می‌گیرند.

Cloud Antivirus، در حقیقت پیش درآمد نسل آینده ضدویروس‌هاست که به‌علت افزایش خیره‌کننده تعداد و تنوع کدهای مخرب رایانه‌ای و سرعت انتشار آنها، ناگزیر به استفاده از فناوری ابر خواهند بود. اندکی پیش‌تر، کمتر کسی فکر می‌کرد که این توفیق اجباری، هوای تازه‌ای برای روند تحول راهکارهای ضدویروس باشد.

به هر حال با نصب این نرم‌افزار رایگان که از طریق پایگاه اینترنتی
www.cloudantivirus.com امکان‌پذیر است شما عضوی از جامعه کاربران مدرن اینترنت خواهید بود که امنیت اطلاعات و تجهیزات رایانه‌ای آنها به‌صورت خودکار و بر مبنای فناوری قدرتمند ابر تأمین می‌شود.

کد خبر 104990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز