یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

رویارویی 30 فروردین استقلال و ذوب آهن، موفق‌ترین نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند گره‌های کور جدول لیگ برتر را تا حد زیادی باز کند.

استقلال میزبان با 49 امتیاز در رده چهارم است و در صورت پیروزی، با توجه به تساوی پرسپولیس می‌تواند یک پله صعود کند. رسیدن به رتبه سوم در فاصله 3 هفته تا پایان فصل، برای استقلال که می‌خواهد برای سومین سال متوالی در لیگ قهرمانان بازی کند، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر ذوب‌آهن هم که با 54 امتیاز در تعقیب سپاهان صدرنشین است، به پیروزی فکر می‌کند تا شانس کم قهرمانی‌اش حفظ شود. بدین‌ترتیب تماشاگرانی که به ورزشگاه آزادی می‌روند، شاهد بازی جذابی خواهند بود.

علاوه بر انگیزه‌های متفاوتی که 2 تیم برای پیروزی دارند، رقابت سال‌های اخیر آنها هم به حساسیت این بازی اضافه می‌کند. فصل گذشته استقلال در حالی به قهرمانی رسید که ذوب آهن نزدیک‌ترین رقیبش محسوب می‌شد و حتی در هفته‌های پایانی توانست به صدر جدول برسد، ولی در نهایت اتفاقات هفته آخر به نفع آبی پوشان تهرانی تمام شد.

ذوب‌آهن در بازی رفت این فصل موفق شد با پیروزی یک بر صفر تاحدودی انتقام ناکامی فصل گذشته را بگیرد و این بار استقلالی‌ها به فکر جبران مافات هستند.مجید صالح، مربی ذوب آهن درباره بازی 30 فروردین  به خبرگزاری ایسنا گفت:« این بازی هم مانند سایر بازی‌های هفته‌های پایانی، بسیار حساس خواهد بود؛ به‌خصوص آنکه هر دو تیم نیازمند 3 امتیاز هستند. همچنین این دو تیم به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده‌اند. تمام این شرایط ایجاب می‌کند که بازی جذاب و خوبی در پیش داشته باشیم. »

او اضافه کرد:«علاوه بر این استقلال این روزها در بهترین دوران آمادگی‌اش قرار دارد. باید از سازمان لیگ هم تشکر کرد که یک روز این مسابقه را به تعویق انداخت؛ چرا که 24 ساعت استراحت در فشردگی رقابت‌ها در جام‌های مختلف ارزش زیادی دارد. تنها مسئله ما بحث خستگی بازیکنان است که سعی کردیم در این مدت ریکاوری خوبی داشته باشیم.»

صالح درباره شرایط تیمش در لیگ قهرمانان آسیا گفت: «شکست ما برابر تیم الوحده امارات یک استراتژی یا تاکتیک نبود و خستگی بازیکنان و گرمای هوای امارات را می‌توان عمده‌ترین دلیل این ناکامی دانست. ما از هوای نسبتا خنک اصفهان به هوای گرم امارات رفتیم.

همچنین اختلاف ارتفاع بین مکان‌هایی که در آنجا بازی‌های لیگ و لیگ قهرمانان آسیا را انجام می‌دهیم تا حدی به بازیکنان فشار وارد می‌کند. با شرایطی که جدول گروه ما دارد، ذوب آهن تنها با یک امتیاز به‌عنوان صدرنشین به مرحله پلی‌آف این بازی‌ها صعود می‌کند،  با وجود این در بازی پایانی برابر الاتحاد عربستان به هیچ وجه درصدد کسب تساوی نیستیم و برای برد به میدان خواهیم رفت.»

استقلالی‌ها پس از پیروزی مقابل الاهلی و صعود به لیگ قهرمانان آسیا روحیه بالایی دارند و در حضور هوادارانشان به فکر یک پیروزی دیگر هستند. مجتبی جباری که به تازگی آماده بازی شده و چهارشنبه روی نیمکت نشست، در تمرین شنبه غایب بود و بدین‌ترتیب بعید است مقابل ذوب‌آهن بازی کند.

سپاهان – راه آهن

سپاهان، صدرنشین 59امتیازی لیگ هم امروز در فولاد شهر به‌دنبال پیروزی مقابل راه‌آهن است تا یک گام دیگر به قهرمانی نزدیک شود. شاگردان قلعه‌نویی که پس از پیروزی مقابل الشباب تا حد زیادی بابت صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا امیدوار شده‌اند، حالا با خیال راحت‌تری می‌توانند روی بازی‌های لیگ تمرکز کنند. قلعه‌نویی که به‌علت اخراج در دیدار با استیل‌آذین حق نشستن روی نیمکت را ندارد، هادی عقیلی و سیدجلال حسینی را هم به‌علت محرومیت در اختیار ندارد و در غیاب این دو مدافع اصلی، چاره‌ای جز تغییر ترکیب خط دفاعی‌اش نمی‌بیند.

اما راه‌آهن که پس از بازی‌های روز جمعه به رده شانزدهم سقوط کرده و خطر سقوط به دسته اول را حس می‌کند، دوست ندارد اصفهان را با دست خالی ترک کند. مهدی‌تارتار، سرمربی راه‌آهن درباره بازی دشوار تیمش به خبرگزاری مهر گفت: بازی مقابل سپاهان بسیار دشوار است.

در این بازی یک تیم برای بقا می‌جنگد و تیمی دیگر به‌دنبال قهرمانی است. ما برای اینکه در رقابت با تیم‌های قعرنشین عقب نمانیم، باید در این دیدار به پیروزی برسیم. سرمربی راه‌آهن با اشاره به غیبت سیدجلال حسینی و هادی عقیلی در ترکیب تیم سپاهان افزود: حسینی و عقیلی از بازیکنان تاثیرگذار تیم سپاهان هستند اما در این تیم آنقدر بازیکنان خوب حضور دارند که می‌توانند جای خالی آنها را پر کنند.

البته در غیاب این دو مدافع تاثیرگذار قطعا خط دفاعی تیم سپاهان ناهماهنگی‌هایی خواهد داشت که ما روی آن کار کرده‌ایم. در فصل جاری مقابل تیم‌های بزرگ نتایج خوبی کسب کرده‌ایم. استقلال را در ورزشگاه آزادی شکست دادیم، مقابل ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر به برتری رسیدیم و صبای قم را نیز در ورزشگاه یادگار امام قم از پیش رو برداشتیم.

ما در دیدارهای خارج از خانه نتایج خوبی کسب کرده‌ایم و اینکه می‌گویم می‌توانیم سپاهان را شکست دهیم، بیراه نیست. برای ما هر بازی حکم فینال را دارد و با این تصور که آن بازی، مسابقه آخر ماست به میدان می‌رویم و حداکثر توان خود را به کار می‌بندیم.

قلعه نویی هم  با اشاره به نبود 2 بازیکن کلیدی خود برای دیدار مقابل راه آهن گفت: «عقیلی در دیدار با استیل‌آذین اخراج شد و سیدجلال حسینی هم به‌علت 3 اخطاره بودن نمی‌تواند بازی کند. امیدوارم بازیکنان جایگزین بتوانند جای خالی آنها را به‌خوبی پر کنند.» او درباره تأثیر منفی  نبودش روی نیمکت، اضافه کرد: «شاید نبود من روی نیمکت به اندازه عدم‌حضور این دو بازیکن در ترکیب تیم تأثیرگذار نباشد.»

قلعه نویی درباره احتمال بازی تهاجمی راه‌آهن که نگران سقوط است، گفت: «در اواخر لیگ تمام تیم‌ها، حتی تیم‌هایی که خطر سقوط را احساس نمی‌کنند انتحاری بازی می‌کنند، هر تیمی در انتهای فصل به‌دنبال اهدافی است.

تمام مسابقات سخت است و می‌توان گفت تا انتهای فصل 4 فینال را پیش رو داریم، از طرفی امتیاز بازی مقابل راه آهن برای رسیدن به قهرمانی مهم است.»عیسی ترائوره و حسین کوشکی به‌دلیل مصدومیت نمی‌توانند راه‌آ‌هن را مقابل سپاهان همراهی کنند. درصورت پیروزی راه‌آهن در اصفهان، سقوط ابومسلم و استقلال اهواز به دسته اول تقریبا قطعی می‌شود.

سایپا – مس

سایپا که با پیروزی بر پرسپولیس خیالش بابت ماندن در لیگ راحت شد، میزبان مس است که هنوز خطر سقوط را حس می‌کند. مس 35 امتیازی پس از بازی‌های جمعه به رتبه پانزدهم سقوط کرده و اگر در کرج هم ببازد، وضعیت سختی پیدا می‌کند؛ به‌ویژه اگر راه آهن در اصفهان به پیروزی برسد.

محمد مایلی کهن، سرمربی سایپا درباره این بازی گفت: «خوشبختانه پس از بازی با تیم پرسپولیس که بازیکنان سایپا با عملکرد خوب‌شان شایسته پیروزی بودند و به این مهم هم رسیدند، تمرینات ما به‌خوبی ادامه پیدا کرد و همه بازیکنان با تمام وجود در تمرینات شرکت کردند.

در حال حاضر هم آنها آمادگی فوق‌العاده‌ای برای بازی با مس دارند و همه ما مصمم هستیم که با یک بازی قدرتمند 3 امتیاز این مسابقه را به‌دست آوریم؛ ولی تمام بازی‌های لیگ سخت است و دیدار با مس هم از این قاعده مستثنی نیست. حریف ما هم‌اکنون در جدول لیگ اوضاع چندان مطلوبی ندارد و قطعا برای پیروزی می‌آید. مس تیم قابل احترامی است که در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد بهتری نسبت به مسابقات داخلی داشته است.»

برنامه بازی‌های 30فروردین

سایپا کرج - مس کرمان، ساعت 17:30
سپاهان‌ - راه آهن‌، ساعت 17:30
استقلال‌ - ذوب آهن ‌، ساعت 17:30

کد خبر 105402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز