همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن افراد دیگر ممکن است مقصر بیشتر موارد خارش مزمن، آبریزش بینی و ناراحتی سینوس – که به نام رینوسینوزیت خوانده می‌شود - باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر سی مارتین تامماگی از دانشگاه بروک در سنت کاترین اونتاریوی کاندا یکی از این پژوهشگران گفت: "اگر شما سابقه رینوسینوزیت مزمن دارید یا مجاری بینی یا سینوس حساس دارید، در این صورت مطلقا باید از دود سیگار محیطی پرهیز کنید."

تماممگی و همکارانش دریافتند که قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی – به خصوص در محل کار و در گردهمایی‌های خصوصی مانند مهمانی‌ها و عروسی‌ها- احتمال ابتلا به رینوسینوزیت مزمن را می‌افزاید. در واقع آنها نتیجه گرفتند که استنشاق دود سیگار محیطی مسئول 40 درصد موارد این عارضه است.

تماممگی و همکارانش در گزارش‌شان متذکر می‌شوند که دو بررسی قبلی نشان‌دهنده آن بود که رابطه‌ای میان دود سیگار محیطی و رینوسینوزیت مزمن وجود دارد.

آنها برای بررسی از 306  فرد بزرگسال غیرسیگاری را که دچار این عارضه شده بودند، و  306 فرد بزرگسال غیرسیگاری سالم به عنوان "گروه شاهد" در مورد قرارگیری‌شان در مقابل دود سیگار محیطی در خانه، محل کار، مکان‌‌های عمومی، و جمع‌های خصوصی سوال کردند.

9 درصد از گروه شاهد و 13 درصد از بیماران در خانه؛ 7 درصد از گروه شاهد و 19 درصد از بیماران در محل کار؛ 84 درصد گروه شاهد و 90 درصد بیماران  در مکان‌های عمومی؛ و 28 درصد گروه شاهد و و51 درصد بیماران در جمع‌های خصوصی در معرض دود سیگار محیطی بودند.

تماممگی و همکارانش پس از در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی-اقتصادی، آلودگی هوا، قرارگیری در معرض مواد شیمایی و سایر عوامل مربوط دریافتند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر در محل کار خطر ابتلا به رینوسینوزیت را تقریبا سه برابر و استنشاق دود سیگار محیطی در جمع‌های خصوصی این خطر را بیش از دوبرابر می‌کند.

با اینکه استنشاق دود سیگار محیطی در خانه و مکان‌های عمومی نیز خطر رینوسینوزیت را می‌افزودند، اما این افزایش از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود، به عبارت دیگر  ممکن است اتفاقی بوده باشد. اما هر چه فرد در مکان‌های بیشتری در معرض دود سیگار محیطی بود، خطر رینوسینوزیت در او بیشتر می‌شد؛ به طوری که با افزایش هر مکان دودآلود این خطر دوبرابر می‌‌شد.

کد خبر 105729

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز