شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

حسین لطفی: پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی از شاخص‌های مهم اقتصادی ایران بیانگر نزول اقتصادی ایران در سال 2009 همچون همه کشورهای جهان در اثر بحران اقتصاد دنیاست.

 در عین حال این نهاد مهم بین‌المللی برآورد کرده که همه شاخص‌های مهم اقتصادی ایران در سال 2010 روند مثبتی را طی  کنند. آمار اعلامی صندوق بین‌المللی پول در عین حال، نکته امیدوارکننده‌ای نیز در بردارد که مقاومت مطلوب اقتصاد ایران در برابر بحران اقتصاد جهانی نسبت به اکثر کشورهاست. بحران اقتصادی دنیا، فقط در یک سال، 2009، توانسته بر اقتصاد ایران اثر منفی بگذارد و شاخص‌های کلان را کاهش دهد، حال آنکه بسیاری از کشورهای دنیا در سال 2010 هم برای سومین سال متوالی با رشد منفی مواجهند و هنوز نتوانسته‌اند از رکود و بحران خارج شوند.

ارزیابی 5شاخص حجم تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، سرانه تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و تراز حساب جاری آشکارا نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سال 2009 کاملا تحت‌تأثیر بحران اقتصادی دنیا قرار گرفته است. البته برآورد صندوق بین‌المللی پول این است که اقتصاد ایران در سال‌جاری میلادی 2010، از وضعیت سال قبل بیرون خواهد آمد و شاخص‌های کلان رشد مثبتی در پیش خواهند گرفت.

تولید ناخالص داخلی در سال 2009

در میان شاخص‌های اقتصاد کلان، تولید ناخالص داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نه تنها به‌عنوان مهم‌ترین شاخص عملکرد اقتصادی در تجزیه و تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه بسیاری از دیگر اقلام کلان اقتصاد محصولات جنبی محاسبه و برآورد آن محسوب می‌شود. آمار صندوق بین‌المللی بیانگر آن است که رشد مستمر تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت‌های جاری در سال 2009 متوقف شده است. اما از سال 2010 این روند مجددا به رشد مستمر سال‌های قبل بازخواهد گشت.

سرانه تولید ناخالص داخلی

معمولاً درآمد سرانه به‌عنوان معیاری برای تعیین سطح زندگی در یک کشور به کار برده می‌شود. درآمد سرانه بنا به تعریف برابر است با مبلغ کل تولید ناخالص داخلی تقسیم بر تعداد افراد در هر کشور. بر این مبنا رشد تولید ناخالص داخلی موجب می‌شود درآمد سرانه و سطح زندگی در یک کشور بالا برود. طبق این تعریف، تعجبی ندارد که سرانه تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال 2009 به تبعیت از کاهش رشد اقتصادی، روند نزولی طی کرده باشد.

کاهش تورم

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی(تورم) یکی ازمهم‌ترین شاخص‌های قیمتی به‌عنوان نماگری برای سنجش نرخ تورم و قدرت خرید پول داخلی هرکشور است. طبق آمار اعلامی صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم کشورمان پس از رسیدن به رکورد 25درصد در سال 2008 یکباره با روندی نزولی به آستانه 10درصد در سال 2009 رسید و انتظار می‌رود این رقم طی سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

تراز حساب جاری

تراز حساب جاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی، بیشترین اجزایی که به‌طور سنتی صادر یا وارد می‌شوند را در برمی‌گیرد. تراز حساب جاری از تراز بازرگانی (کالایی)، تراز خدمات و انتقالات تشکیل شده است. ارزیابی نسبت تراز حساب جاری به تولید ناخالص داخلی کشورمان، نشان می‌دهد که دیگر از رونق سال‌های 2005 تا 2008 خبری نیست.

رشد اقتصادی

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران از سال 2008 به‌شدت کاهش پیدا کرده و این کاهش در سال 2009 نیز تداوم یافته و به زیر 2درصد رسیده است اما از سال‌جاری رشد اقتصادی ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

نتیجه

پیش‌بینی‌های صندوق‌ بین‌المللی پول از بهبود اوضاع اقتصاد ایران در سال 2010 حکایت دارد اما وضع به‌ویژه درباره رشد اقتصادی به دوران پررونق سال‌های 2005 تا 2008 بازنخواهد گشت. مهم‌ترین شاخص امیدوارکننده، ثبات نرخ تورم طی سال‌های آتی در حد 10درصد خواهد بود که درصورت تحقق، نسبت به سالیان اخیر بی‌سابقه است.

کد خبر 105779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز