شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه ورزشی: عراق، کره‌شمالی و امارات، همگروه‌های تیم ملی ایران در گروهی هستند که برخی آن را آسان و برخی دیگر سخت می‌دانند.

در بررسی ادوار قبلی جام ملت‌های آسیا، ایران در رویارویی با این 3 تیم اکثرا برنده بوده ولی آمادگی فعلی این تیم‌ها را نمی‌توان در معادلات نادیده گرفت. در بررسی کلی
گروه بندی هم گروه‌ها تقریبا متوازن هستند و نمی‌توان وضعیت ایران را سخت‌تر از سایر مدعیان دانست.

به جز گروه A که قطر میزبان قرعه نسبتا آسان تری دارد، قرعه 3 گروه دیگر تقریبا نزدیک است و خبری از گروه مرگ نیست.ایران در جام ملت‌های آسیا 4 بار با عراق روبه‌رو شده که نتیجه آن 3 پیروزی و تنها یک شکست است.

تیم ملی در سال 1996با مربیگری مایلی کهن در مرحله گروهی با نتیجه 2بر یک مغلوب عراق شد ولی در دوره بعدی در سال 2000 با هدایت جلال طالبی به پیروزی یک بر صفر رسید.

آخرین مصاف 2 تیم هم به بازی‌های غرب آسیا در کشور اردن در سال 2007 بر می‌گردد که ایران توانست به پیروزی 2 بر یک برسد. با وجود این به‌نظر می‌رسد عراق به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی تورنمنت سخت‌ترین حریف تیم ملی در مرحله گروهی باشد. حضور ستارگان تیم ملی عراق در لیگ برتر، نکته مثبتی است که می‌تواند به شناخت کادر فنی از این تیم کمک کند.

این در حالی است که ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی با کره‌شمالی و امارات همگروه بود و کادر فنی شناخت کاملی از این حریفان دارد. تیم ملی توانست این دو حریف را در ورزشگاه آزادی شکست دهد و در خانه آنها به تساوی برسد.

ایران در دوره‌های قبلی جام ملت‌های آسیا هم توانسته بود در هر سه مصافش مقابل کره‌شمالی به پیروزی برسد ولی تیمی که به‌زودی در جام جهانی به میدان می‌رود، حریف آسانی به شمار نمی‌رود.

بی‌تردید امارات ضعیف‌ترین تیم این گروه است که شانس بسیار کمی برای صعود دارد. تیم ملی در دوره‌های قبلی توانسته 2 بار امارات را شکست دهد و یک بار هم مقابل این تیم به تساوی رسیده. اما تیم ملی درصورت صعود کار بسیار سختی خواهد داشت و در مرحله یک چهارم نهایی به احتمال زیاد با یکی از 2 تیم کره‌جنوبی یا استرالیا روبه‌رو می‌شود.

قطبی: قول قهرمانی نمی‌دهم

افشین قطبی، سرمربی تیم ملی که جمعه شب در مراسم قرعه‌کشی در دوحه حضور داشت، از این قرعه راضی است. او در این باره گفت: «تیم‌های آسیایی با گذشته تفاوت کرده‌اند و ما نمی‌توانیم تیمی را ساده به حساب بیاوریم.

با این حال من از گروه ایران رضایت دارم و فکر می‌کنم و البته تمام تلاش خود را می‌کنیم که از این گروه صعود کنیم. به‌نظر من هیچ حریف ساده‌ای در فوتبال وجود ندارد، با این حال ما برای ارائه بهترین عملکرد وارد جام ملت‌ها می‌شویم. یک تیم برای اینکه به موفقیت دست پیدا کند باید رفته رفته در جریان مسابقه قرار بگیرد.

ما در گروه خوبی قرار داریم و بازی به بازی این فرصت را پیدا خواهیم کرد تا به شناخت بهتری از ترکیب تیم دست پیدا کنیم.»تیم ملی در بازی افتتاحیه این تورنمنت با عراق روبه‌رو می‌شود که شروع سختی به شمار می‌رود.

ایران در جام ملت‌های آسیا در سال 1996 هم در نخستین بازی‌اش با عراق روبه‌رو شد که با نتیجه 2 بر یک مغلوب شد ولی قطبی هراسی از تکرار تاریخ ندارد: «من با خاطره‌ها زندگی نمی‌کنم بلکه از آنها درس می‌گیرم. دلیلی وجود ندارد به آن دیدار فکر کنیم. گذشته‌ها گذشته و این اتفاق مربوط به 13 سال پیش است.»

سرمربی تیم ملی اما قول قهرمانی نمی‌دهد: «من درخصوص اینکه چندم می‌شویم صحبت نمی‌کنم بلکه قول می‌دهم بهترین عملکرد خود را در این رقابت‌ها به نمایش بگذاریم.»

قطبی درپایان در پاسخ به شایعات مربوط به برکناری‌اش گفت: «برای اینکه تیم ملی موفقی داشته باشیم باید به مربی تیم کمک و از او حمایت کنیم. نباید یک نفر را با قهرمانی، آن بالا بالاها ببریم و مربی دیگر را به‌دلیل ناکامی زمین بزنیم. مربی تمام تیم نیست و عوامل دیگری هم دخیل هستند. برای مربی ایرانی، هدف باید پیروزی در این مسابقات باشد. برای مردم ایران، این مسابقات بسیار مهم است.

پس‌از عدم‌صعود به جام جهانی، روحیه هواداران فوتبال در ایران بسیار ضعیف شده است. این مسابقات برای روحیه مردم ایران اهمیت زیادی دارد.»  علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال هم در رابطه با این قرعه‌کشی گفت: «اگر می‌خواهیم خود را در آسیا نشان بدهیم و در آینده به جام جهانی فکر کنیم نباید هیچ تیم آسیایی را سخت و مشکل بدانیم.

همچنین نباید هیچ حریفی را کوچک بدانیم. باید آن‌قدر قوی باشیم که بتوانیم در آسیا از همه حریفان عبور کنیم. این موفقیت را تیم‌های باشگاهی ما با بازی‌های خوبی که در لیگ قهرمانان آسیا انجام دادند نشان دادند.

فوتبال ایران این توانمندی را دارد.» کفاشیان اضافه کرد: « قطعا در بین 16 تیم این مرحله باید به‌نحوی برنامه‌ریزی کنیم که همه آنها قابل دسترسی باشند. کره‌شمالی تیم خوبی است و ما برابر آن تیم تجربه‌خوبی داریم. امارات را به‌خوبی می‌شناسیم و می‌دانیم که با آنها چطور بازی کنیم. عراق هم تیم قدرتمندی است.

موفقیت در جام ملت‌ها به توانمندی کادر فنی بازمی‌گردد که با شناخت از آنها باید راه پیروزی را هموار کنند. باید بازی‌های تدارکاتی قوی را با تیم‌های قدرتمند همچون کره‌جنوبی و ژاپن داشته باشیم تا بازی‌های سنگین تیم را بسازد. با این برنامه‌ریزی‌های خوب باید به‌نحوی پیش برویم که در جام ملت‌ها به راحتی صعود کنیم.»

نکونام: از کره‌شمالی نمی‌ترسیم

همگروهی با کره‌شمالی قطعا برای جواد نکونام اتفاق خوشایندی نبود. هافبک اوساسونا پیش از قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا گفته بود که دوست ندارد ایران با کره‌شمالی همگروه شود و حالا از رویارویی دوباره با این تیم خوشحال نیست.

نکونام اما توضیح داد که دلیل ناراحتی‌اش ترس از این تیم نیست:
« از دیدن کره‌شمالی در این گروه خوشحال نشدم. دلیلش ترس از این تیم نیست، اصلاً. قبلا هم گفتم من از مدل فوتبال آنها خوشم نمی‌آید. آنها فوتبال جالبی بازی نمی‌کنند. دوست داشتم با عربستان همگروه می‌شدیم که نشد. بعد از آن بازی در انتخابی جام جهانی (شکست 2 بر یک در ورزشگاه آزادی که منجر به برکناری دایی شد)،

خیلی دوست داشتم در جام ملت‌ها با این تیم روبه‌رو می‌شدیم.» نکونام درباره وضعیت گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا هم گفت: «به‌نظر من گروه ما و گروه C با کره‌جنوبی، هند، استرالیا و بحرین سخت‌ترین گروه‌ها هستند. گروه B و A هم به‌نظرم کار آسان‌تری دارند.»

رضایت کارشناسان از قرعه تیم ملی

اکثر کارشناسان فوتبال هم معتقدند تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در گروه سختی نیست. مرتضی محصص در این رابطه گفت: ایران در مجموع در گروه خوبی قرار گرفته؛ هرچند گروه ساده‌ای نیست. حریفانی که به این مرحله از جام ملت‌ها رسیده‌اند همگی خوب هستند.

نمی‌توان هیچ تیمی را در این مرحله ضعیف دانست. گروه ایران با حضور تیم‌های کره‌شمالی، امارات و عراق در مقایسه با دیگر تیم‌ها سخت‌ است؛ چرا که این تیم‌ها از بازیکنان بهتری برخوردار هستند.  تیم کره‌شمالی  که  شرایط پادگانی‌ دارد، می‌تواند در جام جهانی و جام ملت‌ها شگفتی ساز شود.

این تیم از لحاظ آمادگی جسمانی و دوندگی بازیکنان در طول 90 دقیقه اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین‌هاست. بیژن ذوالفقارنسب، مربی سابق تیم ملی هم گفت: خوشبختانه تیم ملی ایران در گروه خوبی قرار گرفته است.

ایران سابقه بازی‌های خوبی در مقابل این سه‌تیم داشته و همیشه در مقابل این تیم‌ها (به‌ویژه امارات و کره‌شمالی) خوب ظاهر شده است. تنها تیمی که باید روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد فوتبال ناشناخته و مرموز عراق است. تیم ملی عراق در دوره گذشته - و به‌رغم بحران‌های شدید موجود در این کشور - توانست بازی‌های خوبی انجام دهد و قهرمان شود.

در واقع عراق حریف مرموزی است و نباید به این توجه کنیم که فوتبال در کشور عراق شرایط خوبی نداشته و لیگ منظمی ندارد. به‌طور کلی ایران در گروه سختی قرار ندارد اما باید حساب شده عمل کرد تا به‌راحتی از گروه صعود کنیم.

کد خبر 105864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز