شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از افزایش بی‌سروصدا و ناگهانی قیمت شیر یارانه‌ای، گزارش‌ها از خیز سایر اقلام لبنی برای افزایش قیمت حکایت دارد

تحولات بازار مواد لبنی در حالی است که مقام‌های مسئول سعی در توجیه این افزایش قیمت دارند. جالب‌ترین این توجیهات، افزایش راحتی مردم است.پیش از این برخی شرکت‌های لبنی قیمت محصولات خود را در سکوت مسئولان افزایش داده بودند؛ به‌نحوی که قیمت شیر یک‌ لیتری کم چرب دامداران از چند هفته گذشته از 750 به 850 تومان افزایش یافته و برخی شرکت‌های لبنی نیز شیوه‌های تازه‌ای را برای افزایش قیمت محصولات خود اتخاذ کرده‌اند.

بنابراین گزارش، افزایش قیمت کره پاک،  دوغ، برخی انواع پنیر بسته‌بندی و انواع بستنی با وجود نارضایتی توزیع‌کنندگان این محصولات و بدون هیچ‌گونه اطلاع رسانی صورت گرفته و در برخی فراورده‌های لبنی مانند پنیر پگاه شیوه تازه‌ای برای افزایش قیمت اعمال می‌شود.

هر کارتن 24 تایی پنیر شبنم 400 گرمی که در سال گذشته با قیمت 24 تا 26 هزار تومان به خوار  بار فروشی‌ها عرضه می‌شد، در چند هفته اخیر براساس فاکتور رسمی شرکت به‌سامان پگاه به نرخ بیش از 29 هزار تومان به توزیع‌کنندگان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت بطری 5/1 لیتری دوغ کفیر با افزایش قیمت 110 تومانی از 850 به 960 تومان افزایش یافته است. این شیوه افزایش قیمت در شرایطی اعمال شده که فروشندگان مجبور به عرضه محصولات لبنی با نرخ درج شده هستند و در واقع با کاهش حاشیه سود عرضه‌کنندگان لبنیات، زمینه افزایش غیرقانونی این محصولات فراهم شده است.

توجیه مسئولان

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران نیز اعلام کرده است: با این تصمیم، میزان دسترسی مردم به شیر یارانه‌ای راحت‌تر خواهد بود؛ ضمن اینکه عرضه شیر یارانه‌ای از 2 میلیون تن به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است.

عباس قبادی با تایید خبر افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه‌ای در سراسر کشور گفت: افزایش میزان توزیع شیر یارانه‌ای در کشور موجب صرف زمان کمتر از سوی مصرف‌کنندگان برای دریافت این کالا خواهد شد. این درحالی است که بسیاری از مردم به‌دلیل صف‌های طولانی موفق به دریافت شیر نمی‌شدند.

به گفته مسئولان وزارت بازرگانی افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه‌ای با تصمیم معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه اتخاذ شده است. گرچه محمدمهدی مفتح از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اما یک مقام مسئول با بیان این مطلب به مهر گفت: این تصمیم به نفع مصرف‌کنندگان نیست و تنها برای حمایت از تولیدکننده و دامدار اتخاذ شده است.

وی افزود: قرار بر این است که یک میلیون تن به‌میزان توزیع شیر یارانه‌ای در کشور اضافه شود اما به‌دلیل اینکه سقف یارانه‌ها ثابت است و امکان افزایش آن وجود ندارد، اضافه خرید شیر از دامداران باید توسط مردم پرداخت شود.

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی در توجیه علت افزایش 40 درصدی قیمت شیر یارانه‌ای با بیان اینکه می‌خواستیم شیر یارانه‌ای به جمعیت بیشتری برسد، به ایسنا گفت: میزان لیتر شیر یارانه‌ای قابل افزایش نبوده و از آنجا که می‌خواستیم شیر یارانه‌ای به جمعیت بیشتری برسد قیمت شیر یارانه‌ای زیادتر شد.

گرچه حمید علیخانی، معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه را مسئول اطلاع رسانی در این مورد می‌داند اما با این سخنان به‌نظر می‌رسد قیمت شیر یارانه‌ای به‌صورت رسمی اما به دور از فضای رسانه‌ای در تهران و شهرستان‌ها افزایش یافته است.

وعده برخورد با گرانفروشان شیر آزاد

به‌رغم افزایش قیمت برخی انواع شیر غیریارانه‌ای، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هرگونه افزایش قیمت شیر غیریارانه‌ای را غیرقانونی قلمداد و اعلام کرده است که  این سازمان به‌شدت با تخلفات برخورد می‌کند.

جواد تقوی به مهر گفت: تا زمانی که نرخ جدیدی برای شیر غیریارانه‌ای نداشته باشیم، هرگونه افزایش قیمت در این کالا مجاز نیست و به‌شدت با آن برخورد خواهد شد.

کد خبر 105870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز