یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

محمدحسن شلتوک‌کار: برگزاری همایش جاده ابریشم و گرد آمدن مسئولان شهر‌های مختلفی که بر سر این راه تاریخی قرار دارند با ابتکار سازمان شهروندان جهانی شکل گرفت و یکی از ابعاد آن جمع کردن شهرداران این شهرها در کنار یکدیگر است.

شهرداران شهرها در حقیقت نماد و سمبل ملتی هستند که به آن شهر تعلق دارند. آنچه می‌توان از نشست‌هایی با این گستردگی و شکل برداشت کرد، ایجاد دوستی بین ملت‌هاست. همایش جاده ابریشم در حقیقت بهانه کوچکی است تا مردمی که سر راه این جاده تاریخی قرار دارند، با نگاه به گذشته خود در راه‌های دوستی و یگانگی قدم بردارند و جهان نو و شهر و کشور نویی را بسازند.

همایش شهرداران جاده ابریشم تاکنون 4 نشست برگزار کرده است که نخستین بار تاشکند ازبکستان در سال 2006میزبان همایش بود و پس از آن لانگژو چین در سال 2007، آلماتی قزاقستان در سال 2008 و سئول کره‌جنوبی در سال 2009 میزبانی این همایش مؤثر در تعاملات بین‌المللی را بر عهده گرفتند.  در اجلاس آلماتی تلاش‌هایی برای حذف جمهوری اسلامی از این همایش از سوی لابی‌های صهیونیست صورت گرفت، اما با تلاش جمهوری اسلامی ایران، شیراز نامزد میزبانی این اجلاس در پنجمین دوره معرفی شد و توانست با رای قاطع اعضا میزبانی پنجمین دوره همایش شهرداران راه ابریشم را به‌خود اختصاص دهد. اکنون پس از پشت سر گذاشتن چالش‌های مختلف شهرداری شیراز خود را برای پذیرایی از این همایش آماده می‌کند.

اردیبهشت ماه امسال، شیراز شاهد2 رویداد بزرگ بین‌المللی خواهد بود. نخستین رویداد، برگزاری همایش شهرداران کلانشهرهای واقع بر سر راه جاده ابریشم و دیگری برپایی نخستین فستیوال بالون‌های هوای داغ است.

همایش شهرداران کلانشهرهای واقع بر سر راه جاده ابریشم که با حمایت سازمان‌های معتبر جهانی همچون سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) ، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، سازمان شهروندان جهانی (WCO) و شهرداری شیراز برگزار می‌شود، موقعیت مناسبی برای کشورمان به‌ویژه شهر شیراز فراهم می‌آورد.

این همایش قرار است روزهای 29، 30 و 31  اردیبهشت‌ماه با حضور بیش از ۳۰۰ میهمان شامل شهرداران 50شهر از 30کشور واقع بر جاده ‌ابریشم و سفیرا ن آنها در ایران، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و جهانی و همچنین ۱۵۰مقام عالی رتبه داخلی اعم از وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس‌جمهوری، سازمان‌های مرتبط، شهرداران کلانشهرهای کشور و مراکز استان‌ها برگزار شود.

مدیر اجرایی پنجمین همایش شهرداران جاده ابریشم می‌گوید که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای کنارگذاشتن ایران از جمع کشور‌های راه ابریشم، اکنون می‌توان گفت که شکل برپایی این همایش از حیطه شهری و استانی خارج شده است و ایران میزبان شهرداران بزرگ‌ترین کلانشهر‌های آسیا خواهد بود.

حسن گل‌مینا در تشریح اهداف برگزاری همایش و آثار و نتایج آن معتقد است این همایش که ابعاد استانی، ملی و فراملی را در بر می‌گیرد، تنها  اجرای یک برنامه نیست بلکه به‌دنبال آن هستیم تا بعد از پایان کار همایش شاهد تحولات محسوسی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، جذب گردشگر و تعاملات دانشگاهی باشیم.

وی ارتباطات و تبادلات دانشگاه به‌ویژه در زمینه استاد و دانشجو، تبادل و ارائه صنایع‌دستی شهرهای مختلف جاده ابریشم و دیگر کلانشهر‌های دنیا در شیراز، خواهرخواندگی شیراز با شهر‌های هم‌تراز آن و عضویت رسمی کشورمان در فدراسیون جهانی بالون سواری را از جمله اهداف از پیش تعیین‌شده این همایش عنوان می‌کند.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی

حبیب شهبازی، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس هم به نتایج بر گزاری همایش شهرداران کلانشهرهای جاده  ابریشم از نگاه سازمان متبوعش می‌پردازد و در باره برنامه‌های این سازمان در مدت برگزاری همایش و نتایج آن می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد این همایش دستاوردهای خوبی برای کشور به‌ویژه استان فارس و شهر شیراز داشته باشد و به همین علت تصمیم گرفته شد یک نمایشگاه بزرگ بین‌المللی از صنایع‌دستی همزمان با برگزاری همایش در شیراز برپا شود.»

به نظر او، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی صنایع‌دستی استان فارس و شهر شیراز و همچنین صنایع‌دستی دیگر نقاط کشور برای کشورهای شرکت‌کننده است. در این نمایشگاه 200 صنعتگر از ایران و 30 کشور دیگر تولیدات و صنایع‌دستی خود را به شکل زنده  عرضه می‌کنند.

دستاوردهای همایش جاده ابریشم

در این میان مهران اعتمادی، شهردار شیراز انتظار دارد همایش راه ابریشم دستاورد‌های متنوع فرهنگی و گردشگری برای شیراز داشته باشد و بر این باور است که برگزاری2 همایش راه ابریشم در کره و قزاقستان پیامد‌های مثبت فرهنگی بسیاری برای این 2 کشور داشت و بر این اساس برگزاری این همایش در ایران و شیراز می‌تواند باعث معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های شیراز در میان سایر کشورها شود.

وی خاطرنشان می‌کند: «با برپایی همایش راه ابریشم در شیراز با حضور شهرداران کلانشهرهای دیگر کشورها می‌توان زمینه معرفی هرچه بیشتر داشته‌های فرهنگی و تاریخی شیراز را فراهم کرد و بر توسعه گردشگری در این شهر  امیدوار بود.»

کد خبر 105887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز