همشهری‌آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تاکید کرد که نباید در بعد بین المللی تحلیل‌های عوام گرایانه و تخیلی ارائه کرد.

به گزارش مهر، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه‌شنبه 7 فروردین در جریان بازدید از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: نگرانی برای فارغ‌التحصیلان این دانشکده اگر با نیازهای کشور تطبیق داده شود دغدغه نگران کننده‌ای نیست چرا که حرکت جمهوری اسلامی ایران کمی برون‌گرا است و نیازمند این مطالعات است.

وی افزود: قطعا دانشکده مطالعات جهان و دانشجویان تربیت شده آن در چند لایه می‌توانند با نیازهای کشور تطبیق پیدا کنند. اول اینکه نیازهای کلان در سطح بین‌المللی و حرکت جهان را شناخت. مثلا یک دورنمای 20 ساله از روند قطب‌های دنیا ارائه کرد و بر اساس آن مطالعات دقیقی را انجام داد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مطالعات داخل کشور باید از یک مبانی عنصر فکری برخوردار باشد و در ابعاد اقتصادی و سیاسی به ما کمک کند تصریح کرد: اینکه تصویر روشنی از حرکت جهانی داشته باشیم هم از نظر بازیگران جهانی و هم از نظر بازیگران منطقه‌ای برای ما حائز اهمیت است لذا داشتن یک تصویر روشن از وضع حال و روند حرکت‌های جهانی می‌تواند مفید باشد.

وی تاکید کرد که تصویری که ما از حرکت جهانی و بین‌المللی بدست می‌آوریم و تحلیل‌هایی که بر اساس آن ارائه می‌دهیم باید دقیق و عالمانه باشد و در این پروسه از ارائه تحلیل‌های تخیلی و عوام فریبانه جلوگیری کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه شناخت همه عالم خوب است اما ظرفیت ما محدود که بر اساس آن باید اولویت‌ها مشخص شود، ادامه داد: به عنوان مثال بعضی از کشورها با ما خصومت دارند بنابراین هر چه اطلاعات و شناخت ما از آنها بیشتر باشد مفید است.

رئیس مجلس اضافه کرد: بخشی از کشورها هستند که گاهی رفتارهای آزاردهنده‌ای در قبال ما دارند که این رفتارها گاهی سیاسی و گاهی اقتصادی است که باید این‌ها را هم شناخت. از سویی برخی از کشورها با ما رقابت دارند که شناخت آنها برای سمت و سوی درست اجرای برنامه‌ها در کشور ضروری است.

وی گفت: بعضی کشورها هم هستند که ارتباط عمیقی با ما دارند که می‌توانند همسایه باشند یا نباشند. لذا شناخت همه این کشورها برای ما ضروری است اما اولویت بندی در شناخت کشورها برای ما ضروری تر است البته گاهی ممکن است این اطلاعات آشکار باشد و گاهی هم حتی اطلاعات آشکار کافی نباشد و ما نیاز به اطلاعات غیر آشکار هم داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در بررسی کشورها باید راه و رسم توسعه‌ای و یا فرهنگ توسعه‌ای آنها را شناخت اظهار داشت: متاسفانه ما به این موضوع کم بها داده ایم. این نکته مهمی است یعنی هر تئوری توسعه‌ای که بخواهد در کشور ما دنبال شود باید متاثر از یک فرهنگ توسعه‌ای خوب باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اجرای فرهنگ توسعه‌ای خوب در کشور نیازمند شناخت تئوری ها و راه و رسم‌های توسعه سایر کشورها است. کشور نمی تواند توسعه پیدا کند در حالی که به این موضوع‌ها توجهی نداشته باشد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظام بودجه ریزی و برنامه نویسی در کشور گفت: اگر به این مقوله در کشور نگاهی بیاندازیم از قبل از انقلاب تاکنون سبک‌های مختلفی از نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی را شاهد بوده‌ایم . مثلا یک برنامه آنقدر در جزئیات ریز شده که شاهد بوده‌ایم خیلی از آنها اجرا نشده است و بعضا برنامه‌ای کلی تر را شاهد بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: بعضا در نظام بودجه‌ریزی و برنامه نویسی مشاهده شده که از آن به عنوان فرصتی برای تغییر قوانین استفاده شده است. منهای هدفمند کردن یارانه‌ها کمتر روش و سبک‌های کشورهای دیگر فرهنگ توسعه و حل مشکلات کشور استفاده شده است.

لاریجانی با اشاره به درخواست اعضای هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان برای تنظیم قانونی به منظور همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی با این دانشکده گفت: بعید می‌دانم بشود با اجبار و الزام پیوندی با دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرد. حتی اگر قوانین الزام آوری در این زمینه تهیه شود بعید به نظر می‌رسد که دستگاه‌ها اجرایی در حوزه تحقیقات و مطالعات این گونه عمل کنند.

رئیس مجلس یادآور شد که همکاری دستگاه‌های اجرایی با نهادها و موسسات مطالعاتی نیازمند گذر وقت و شناساندن توانایی‌ها به آنها است.

لاریجانی عین حال تصریح کرد: بنده توصیه خواهم کرد که مرکز پژوهش ها با دانشگاه مطالعات جهان جلسه‌ای داشته باشد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: البته برخی از کمیسیون‌های مجلس جلسه‌ای خواهند داشت که در آن مشخص می‌کنند در چه زمینه‌هایی در سال جاری بیشتر فعالیت خواهند کرد که اگر شما به عنوان دانشکده مطالعات جهان علاقه‌مند باشید می‌توانید در این زمینه مطالعاتی بر حسب قدرت و توانتان انجام دهید.

کد خبر 106124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز