چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

گروه سلامت – آرش نهاوندی: کودکان ناشنوا در گرفتن اطلاعات به جای گوش از چشمان خود استفاده می‌کنند.

 دشواری ادای واژگان و دشواری همراه کردن نمادهای نوشتاری با صداها،  کودک ناشنوا را در ارتباط‌گیری با متن کتاب و درک مطالب آن با مشکل روبه‌رو می‌کند. از این جهت سالیان متمادی پزشکان به‌دنبال راه حلی برای مقابله با ناشنوایی و کم شنوایی کودکان ناشنوا بوده‌اند تا آنها نیز بتوانند به‌طور طبیعی با دیگران ارتباط بر قرار کرده و از درک زبانی بالایی برخوردار شوند.

اخیرا تحقیقات در خور توجهی برای رفع این عارضه از طریق عمل جراحی انجام گرفته است؛ تحقیقاتی که برمبنای نتایج به‌دست آمده از آن می‌توان امیدوار بود کودکان کم شنوا یا ناشنوا بتوانند پس از انجام یک عمل جراحی مانند سایر کودکان بخوانند و بنویسند و  از هم کلام شدن با هم سن و سال‌های خود نگرانی نداشته باشند.

تحقیقات جدید بیانگر آن است که پیوند به‌هنگام گوش داخلی یا صدف گوش در کودکانی که مشکل ناشنوایی دارند می‌تواند سخن گفتن و درک آنها در مطالب و قدرت توصیف کردن آنها را بالا ببرد.

به گزارش هلث دی نیوز،  محققان روند پیشرفت زبانی 188 نفر از کودکانی را که پیش از 5 سالگی عمل پیوند صدف‌گوش انجام داده بودند،  مورد بررسی قرار دادند. پیشرفت این کودکان از نظر زبانی و درک مفاهیم بسیار بیشتر از آن چیزی بود که محققان پیش از عمل پیوند صدف گوش پیش‌بینی کرده بودند. در میان این کودکان نیز پیشرفت بیشتر زبانی و ادراک مفاهیم کودکانی که زودتر مبادرت به انجام عمل صدف گوش کرده بودند بیش از سایرین بود.تأخیر در تشخیص کم شنوایی،   تأثیر غیرقابل برگشتی بر تحول زبانی و گفتاری دارد.

درصورت وجود کم شنوایی عمیق،  کودک بدون استفاده از سمعک یا دیگر وسایل تقویتی،  هیچ‌گونه دسترسی به گفتار ندارد و در نتیجه رشد زبانی و گفتاری نخواهد داشت. پیوند صدف گوش که بعضا آن را گوش زیستی نیز می‌نامند فرایندی است که در آن یک دستگاه الکترونیکی کوچک را در گوش داخلی تعبیه می‌کنند که بنابر عملکرد آن اعصاب شنوایی گوش تحریک شده و اجازه می‌دهند تا افرادی که دارای ناشنوایی یا کم شنوایی هستند تعداد زیادی از صداها را بشنوند.

دکتر جان کی نیپارکو از دانشکده پزشکی جان هاپکینز، محقق ارشد این تحقیق گفت: پس از انجام عمل پیوند صدف گوش متوجه شدیم که درک و درک توصیفی کودکانی که در سن کمتر از 18 ماهگی این عمل روی آنها انجام شده در مقایسه با کودکانی در فاصله 18 ماهگی تا 36 ماهگی صدف گوش مصنوعی به آنها پیوند زده شده به‌طور قابل توجهی بالا رفته است. این محقق افزود: در واقع دراغلب کودکانی که عمل پیوند روی آنها پیش از 18ماهگی انجام شده بود،  تغییرات قابل توجهی از نظر ادراکی و زبانی بروز پیدا کرده بود و این تغییرات سبب شده بود تا آنها از نظر زبانی و ادراکی تقریبا در سطحی برابر با کودکانی که دچار مشکل شنوایی نبودند،  قرار گیرند.

نوزادی که به دنیا می‌آید از طریق حواس پنجگانه خود با دنیا ارتباط برقرار کرده و دائما در حال یادگیری است و در این میان حس شنوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری که هر گونه کاهش شنوایی می‌تواند برای آینده وی مشکل‌آفرین باشد بدیهی است که اگر این کاهش شنوایی شدید یا عمیق باشد تأثیر جبران‌ناپذیری بر تکلم آتی وی خواهد داشت لذا ضروری است به محض احساس کم شنوایی در نوزاد یا کودک با پزشک مشورت کنید.

کد خبر 106142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز