چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی درنخستین ماه سال1389 به یک میلیارد و 851 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش یافت.

به گزارش روابط‌ عمومی گمرک ایران، وزن این میزان صادرات غیرنفتی 4 میلیون و 274 هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز 7/40 درصد رشد داشت.

این گزارش حاکی است، در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی به 2میلیارد و 122 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6/43 درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین وزن صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به 4 میلیون و 662 هزار تن رسید که در مقایسه با سال قبل 5/23 درصد رشد داشته است.

واردات

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران واردات کشورمان در فروردین ‌ماه سال جاری در مجموع به 3 میلیارد و 160 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/16درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است، وزن این میزان کالای وارداتی در فروردین ‌ماه سال جاری 2 میلیون و 917 هزار تن بود از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش داشت.

اقلام عمده صادراتی

در فروردین ‌ماه سال جاری سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی عمده‌ ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده 152 میلیون و 400 هزاردلار بود و 2/8 درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت.
پلی‌اتیلن گرید فیلم با 134 میلیون و 600 هزار دلار دومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و 3/7 درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

جایگاه بعدی نیز به پروپان مایع شده اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به 99 میلیون و 200 هزار دلار رسید. بوتان مایع شده نیز با 58 میلیون و 400 هزار دلار در رتبه چهارم قرار گرفت. متانول در رتبه پنجم قرار گرفت و سهم این کالا در این مدت به 56 میلیون و 800 هزاردلار رسید و در مجموع 1/3 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

در مجموع سهم کالاهای یاد شده از صادرات غیرنفتی در فروردین ماه سالجاری 1/27 درصد بود.

صادرات از محل تجارت چمدانی

مرزنشینان در فروردین‌ماه سال جاری در مجموع 4 میلیون دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 46/6 درصد افزایش داشت.

وزن صادرات از محل تجارت چمدانی نیز در این مدت به 4 هزار و 100 تن رسید که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 4/38 درصد افزایش همراه بود.

عمده‌ ترین خریداران کالای ایرانی

در نخستین ماه سال جاری چین با واردات 332 میلیون و 690 هزار دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.

در این مدت 18 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین اختصاص داشت.

عراقی‌‌ ها با خرید 285 میلیون و 770 هزار دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ وارد کننده کالا از ایران بودند. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 5/15 درصد رسید. امارات متحده عربی با 281 میلیون و 70 هزار دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها 2/15 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با 141 میلیون و 60 هزار دلار و جمهوری کره با 76 میلیون و 880 هزار دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

اقلام عمده وارداتی

در فروردین‌ماه سال جاری بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص 3/3 درصد از کل ارزش واردات و 6/4 درصد از وزن جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با 2/3 درصد سهم ارزشی و 9/6 درصد سهم وزنی در جایگاه دوم قرار گرفت و اجزاء و قطعات توربین ‌های گازی با 2/2درصد سهم ارزشی و یک دهم درصد سهم وزنی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در مدت یاد شده امارات متحده عربی 6/26 درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران رتبه نخست را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داد. امارات متحده عربی سال گذشته نیز بزرگترین صادرکننده کالا به ایران بود.

آلمان با اختصاص 8/8 درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور چین نیز با 7/8درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای کره و سوئیس نیز به ترتیب 2/7 درصد و 5/5 درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌ های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

کد خبر 106184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز