چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

به‌دنبال سرقت سریالی مجسمه‌های شهری در تهران، 2 مجسمه «دکتر شریعتی» و «مادر و فرزند» نیز از پارک شریعتی و شهرک قدس ربوده شدند

این در حالی است که سارقان پیش از این نیز 6 مجسمه دیگر را از مناطق مختلف پایتخت به سرقت برده بودند. به گزارش فارس، سه‌شنبه گذشته خبری مبنی بر سرقت 4 مجسمه ستارخان واقع در خیابان ستارخان، باقرخان واقع در خیابان شهرآرا، صنیع‌خاتم واقع در پارک ملت، استاد شهریار در مقابل تئاتر شهر و 2 مجسمه در خانه هنرمندان ایران منتشر شد که اکنون باید سرقت مجسمه شریعتی در پارک شریعتی و مادر و فرزند در شهرک قدس را نیز به این آمار اضافه کنیم.

موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اعلام خبر سرقت 2 مجسمه دیگر گفت: به‌دنبال این سرقت‌ها، طرح شکایتی را به مقامات قضایی خواهیم داشت تا این ماجرا را پیگیری کنند.

وی همچنین محافظت از اموال عمومی را وظیفه مسئولان هر منطقه دانست و گفت: محافظت از این مجسمه‌ها به‌عهده مسئولان هر منطقه و پلیس پارک، نگهبانان و پیمانکارانی است که محافظت از این اموال را بر عهده دارند.

وی افزود: سازمان زیباسازی شهرداری تهران پس از آنکه مجسمه‌ای ساخته و آماده نصب می‌شود، آن را به مسئولان همان منطقه تحویل می‌دهد و محافظت از این آثار برعهده مسئولان آن منطقه است.

موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان به جای ماده اولیه برنز که امکان بیشتری برای سرقت دارد، ‌مواد دیگر ازجمله سنگ را جایگزین آنها کنیم، توضیح داد: مجسمه‌ها از زمان طراحی تا زمان اجرا هر کدام شرایط خاص خود را دارند، در نتیجه هر طرحی را با یک متریال مشخص می‌توان اجرا کرد.

بسیاری از مجسمه‌ها از جنس آهن، سنگ، فایبرگلاس یا برنز ساخته می‌شوند، بنابراین نمی‌توانیم خودمان را محدود به یک جنس خاص کنیم یا ماده برنز را حذف کنیم چراکه در این صورت کارگاه‌های ریخته‌گری برنز و هنرمندانی که تنها با جنس برنز کار می‌کنند نیز حذف خواهند شد.

موسوی خواستار دقت بیشتری در محافظت از مجسمه‌های شهری که اموال عمومی محسوب می‌شوند، شد و گفت: پیمانکارانی که مسئول محافظت از آثار در منطقه خود هستند باید ضرر مادی این سرقت‌ها را جبران کنند اما ضرر معنوی آن هیچگاه جبران نخواهد شد.  براساس این گزارش، سرقت سریالی مجسمه‌های شهری در ایام نوروز 89 اتفاق افتاده و تاکنون دزدان 8 مجسمه را به سرقت برده‌اند.

از سوی دیگر بنابراین گزارش، یک سارق نیز که قصد داشت مجسمه زکریای رازی را در میدان تقی‌آباد شهرری به سرقت ببرد در اجرای نقشه خود ناکام ماند.
این مرد در حال انتقال مجسمه بود که ناگهان با مشاهده نور چراغ گردان ماشین پلیس، مجسمه را رها کرد و متواری شد

کد خبر 106192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز