یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای کتاب کودک 28 آذر در خانه هنرمندان از عباس یمینی شریف، شاعر شعر "من یار مهربانم" تجلیل می‌کند.

دکتر نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک ضمن یادکردی از استاد یمینی شریف به عنوان نویسنده ای تاثیر گذار و  اعلام این خبربه همشهری‌ آنلاین گفت: دراین مراسم بیش از 50 تن از کارشناسان ادبیات کودک، موسیقی،تاتر،نویسنده،تصویرگر،کتابدار، مروج کتابخوانی و تعدادی از کودکان ونوجوانان شرکت دارند وهرکدامشان به گوشه ای از فعالیتهای مرحوم عباس یمینی شریف خواهند پرداخت.

وی گفت که این مراسم به سه بخش نشست های عمومی،تخصصی و ترویجی تقسیم شده است و در دو نوبت صبح (10 تا13) و عصر (14 تا19) برگزار خواهد شد.

این کارشناس و کتابدار نامی همچنین از برپایی نمایشگاه اسناد و عکس عباس یمینی شریف خبرداد و گفت: این نمایشگاه از 28 تا 30 آْذر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان برقرار است.

انصاری درباره یمینی شریف و جایگاهش در ادبیات کودک و نیز نقشش در شورای کتاب کودک گفت : زنده یاد یمینی شریف از بنیانگذاران شورا و تا زمان فوتشان عضو شورا و در واقع خزانه دار شورا بودند و شورا از وجود ایشان همیشه استفاده می کرد."

 نام آن زنده یاد در کنار نام ۳۰ نفر از نامدارترین علاقه مندان آن زمان شورای کتاب کودک  است. ایشان از دو وجه به این کار نظر داشتند، اول این که مدرسه داشتند و می دانستند چقدر وجود کتاب در نظام آموزشی و پرورشی ضروری است و دیگر این که شاعر کودکان و نوجوانان بودند و این در حقیقت، هم از وجه یک مدیر مدرسه و هم از وجه پدیدآورنده ادبیات کودک قابل تأمل است.

عباس یمینی شریف در سال 1298 درتهران متولد و 28 آذر 1368در گذشت. وی بیش از 50 کتاب شعر وداستان برای کودکان ونوجوانان تالیف کرد و در راه اندازی چندین نشریه ویژه کودکان و نوجوانان سهمی عمده و جدی داشت.

در سال ،۱۳۲۳ به پیشنهاد «ابراهیم بنی احمد» و به سردبیری یمینی شریف نخستین شماره مجله بازی کودکان انتشار یافت. در سال «۱۳۲۴» و پس از آن اشعار او در کتابت های درس کلاس در اول و دوم و سوم کلیه دبستان ها وارد شد.کتاب کلاس اول ابتدایی تألیف او به کتاب «دارا» و «آذر» معروف است که سال ها نخستین کتاب آموزشی کودکان ایران بود.

در سال 1341 با همکاری عده ای از فرهنگیان با سابقه به تاسیس موسسه ی فرهنگی و غیر انتفاعی شورای کتاب کودک پرداخت و از سال تاسیس عضویت در هیئت مدیره و خزانه داری شورا را تقبل کرد؛ در سال 1350 به همت وی جایزه ی نقدی یمینی شریف تاسیس شد و از آن تاریخ به بعد هرساله به بهترین اثر چاپ شده در حوزه ی ادبیات کودکان تعلق گرفت.

وی در سال های 1333 و 1345 موفق به دریافت جایزه ی سلطنتی بهترین کتاب کودکان و در سال 1346 نیز نایل به دریافت جایزه ی بین المللی یونسکو به مناسبت تالیف بهترین کتاب سال در ایران شده است.

معروفترین شعر او که در کتابهای دبستانی بسیار استفاده می شود شعر وی در باره کتاب است که با این مصراع شروع می شود. من یار مهربانم ، دانا و خوش بیانم ، گویم سخن فراوان ، با ‌آنکه بی زبانم .

یمینی عشق به کودکان را تا لحظه های آخرین عمر زمزمه می کرد , و جالب این که  بر سر مزارش شعری نوشته است که نشان می دهد همچنان و دردنیای دیگر هم به یاد کودکان است.

  • من نغمه سرای کودکانم
    شادست ز مهرشان روانم
  • عباس یمینی شریفم
    گیرید ز کودکان نشانم

یکی دیگر از اشعار معروف مرحوم یمینی شریف سروده اش درباره ایران است:

  • ما گل های خندانیم
    فرزندان ایرانیم
  • ایران پاک خود را
    مانند جان می دانیم
  • ما باید دانا باشیم
    هشیار و بینا باشیم
  • از بهر حفظ ایران
    باید توانا باشیم
  • آباد باشی ای ایران
    آزاد باشی ای ایران
  • از ما فرزندان خود
    دلشاد باشی ای ایران
کد خبر 10621

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز