همشهری آنلاین: پژوهشگران استرالیایی به تازگی اعلام کرده اند که کمبود مواجهه زنان باردار با نور خورشید، می تواند احتمال ابتلای فرزندان به ام.اس را در بزرگسالی افزایش دهد.

در سال های اخیر شیوع بیماری های مزمن نسبت به قبل در جوامع افزایش یافته است. یکی از این بیماری های مزمن مالتیپل اسکلروزیس یا MS است که هزینه های زیادی بر بیمار و جامعه تحمیل می کند.

متاسفانه دلیل قطعی ابتلا به این بیماری هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است. اما به تازگی گروهی از محققان استرالیایی دریافته اند زمان و مکان تولد یک نوزاد می تواند در ابتلا به بیماری ام اس نقش داشته باشد.

نتایج این تحقیقات مشخص کرد خطر ابتلا کودکان متولد شده به بیماری ام اس از مادرانی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند کمتر است.

نتایج این تحقیق که در BMJ منتشر شده بیانگر این است که چنین روندی می تواند ناشی از تاثیر نور خورشید بر افزایش سطح ویتامین D در بدن زنان باردار در پنج ماهه آخر دوران بارداری باشد.

در این پژوهش آماری، کودکان متولد شده استرالیایی طی سالهای 1920 تا 1950 مورد ارزیابی قرار گرفتند و مشخص شد امکان ابتلا نوزادان مادرانی که در معرض نور خورشید نبوده اند به بیماری ام اس در قیاس با دیگر نوزادان تا 30 درصد افزایش می یابد.

البته به گفته این پژوهشگران برای دستیابی به نتایج قطعی در خصوص تجویز مکمل‌های ویتامین D به مادران باردار باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

کد خبر 106322

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز