دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: روانپزشکان و جامعه‌شناسان معتقدند که دلیل اصلی اضطراب، استرس و اخمو بودن شهروندان تهرانی تراکم بیش از حد جمعیت، تورم، بافت نامناسب شهری، ترافیک و برخی برنامه‌های غم انگیز و استرس‌زای تلویزیون است

به گزارش مهر، شاید در روز چندین بار با اتوبوس، مترو یا تاکسی در سطح شهر تردد کرده باشید و بدون توجه به افراد و واکنش‌های آنان در برابر رخدادها و وقایع اطراف از کنار آنها گذر کنید. ولی نکته قابل توجه آن است که اگر کمی بیشتر تأمل کنید می‌بینید که گره‌های ابروی شهروندان و چروک‌های اطراف چشمشان بیشتر از گذشته شده است.

به گفته روانپزشکان، ابتلا به اختلالاتی از قبیل افسردگی و اضطراب در تهران بیشتر در سنین ۱۵ تا ۴۴‌ سالگی‌ بروز پیدا می‌کند. این در حالی است که به گفته سیدمحمد‌هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی‌ شهردار تهران نتایج نظرسنجی در شهر تهران نشان می‌دهد ۴۲‌ درصد افراد اغلب شاد، ۳۰‌‌درصد گاهی اوقات شاد و گاهی غمگین و ۲۸‌درصد باقیمانده همیشه غمگین هستند.

وی در مورد شرایط شاد بودن جامعه اظهار داشته است: گروهی معتقدند انسان زمانی شاد است که زندگی بر وفق ‌مرادش باشد و دغدغه‌ای نداشته باشد اما 3 موضوع مهم شغل، ازدواج و مسکن در حال حاضر به دغدغه اصلی جوانان تبدیل شده است.

به عقیده روانپزشکان، مشکلات اقتصادی، عامل مهم شیوع اختلالات روانی در تهرانی‌ها و رخت‌بربستن شادی از میان آنهاست به‌طوری‌که تفاوت فاحش درآمدی در تهران و افزایش فاصله طبقاتی به‌ هیچ عنوان قابل تحمل و دفاع نیست و اختلالات رفتاری زیادی را به‌وجود آورده که در چنین وضعیتی متأسفانه اکثر مردم تهران عصبی و عبوس شده‌اند و نشاط و سر‌‌زندگی در بین آنها کمتر دیده می‌شود.

فیروزه جعفری، روانپزشک و رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 40 درصد مردم تهران مضطرب و نگران هستند، اظهار داشت: یکی از دلایل این اضطراب، سرعت زندگی در پایتخت است.

وی گفت: شهروند تهرانی با توجه به حجم ترافیک و بافت شهری و تورم باید چند برابر یک شهروند شهرستانی کار کند تا به خواسته‌های خود دست یابد و این سرعت موجب تعجیل در غذا‌خوردن، استراحت و تفریح شخص می‌شود و در نهایت اضطراب و نگرانی را به همراه دارد.

جعفری با بیان اینکه توصیه می‌شود این افراد به پزشک مراجعه کنند، افزود: به عقیده روانپزشکان با توجه به موج اضطراب و افسردگی در تهران بهتر است در آب شهر داروهای ضد‌افسردگی و اضطراب ریخته شود چرا که اکنون این اضطراب و نگرانی به موضوعی عادی تبدیل شده است.

رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت گفت: البته جوان بودن شهروندان تهرانی می‌تواند یکی از دلایل اضطراب در جامعه باشد ولی نباید از آمار 21 درصدی اضطراب و افسردگی در کشور به راحتی گذشت.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تربیت معلم گفت: شاید بخشی از عصبی‌شدن شهروندان تهرانی به‌دلیل تراکم بیش از اندازه جمعیت باشد ولی صدها پارامتر دیگر دست به دست هم داده‌اند تا شهروندان تهرانی به بمب خشونت تبدیل شوند.
وی گفت: در تهران همه می‌دوند تا یک لقمه نان به دست آورند، تهران 24 ساعته زنده است و کار می‌کند و روی آرامش را نمی‌بیند که این موضوع تاثیر به سزایی در روحیه و روان افراد دارد.

عباس محمدی اصل، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تایید و تاکید بر افزایش عصبانیت در شهروندان تهرانی گفت: یکی از دلایل اخمو بودن تهرانی‌ها تراکم بیش از حد جمعیت است. وی گفت: براساس علم جمعیت‌شناسی تراکم بیش از حد جمعیت در مکان و واحد سطح باعث افزایش تنش و در هم ریختگی فضای ارگانیستی می‌شود درحالی‌که هر انسانی به حریم زیستی نیاز دارد.

محمدی اظهار داشت: به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تحقق نیافتن حداقل حقوق مدنی و شهروندی نیز می‌تواند یکی از دلایل مهم عصبانیت و اخمو شدن شهروندان تهرانی باشد و مردم نگران از اینکه نمی‌توانند از حداقل حقوق مدنی برخوردار باشند، عصبانی می‌شوند. به‌عنوان مثال زمانی که شخص بعد از تصادف رانندگی با تاخیر پلیس روبه‌رو می‌شود خود اقدام به احقاق حقوق خود می‌کند که تبعات جبران‌ناپذیری دارد.

کد خبر 106566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز