گروه بین‌الملل: کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی درحالی‌که اختلاف‌های این کشور با همسایه جنوبی‌اش به اوج خود رسیده در سفری محرمانه به چین رفته است.

هیچ‌کدام از مقام‌های کره‌شمالی یا چین بر خلاف عرف دیپلماتیک انجام این سفر را به‌طور رسمی تایید نکرده‌اند اما انتشار عکس‌هایی از کیم‌جونگ ایل در شهر بندری دالیان چین روز گذشته انجام این سفر را ثابت کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رهبر کره‌شمالی با قطار زرهی خود که فقط با آن سفر می‌کند، روز دوشنبه به شهر مرزی داندونگ در چین رسیده و سپس در هتلی در شهر دالیان دیده شده است.

گفته می‌شود هیات کره‌شمالی با استفاده از 15 خودروی لیموزین و تحت تدابیر فوق‌العاده شدید امنیتی به هتل گفوراما در دالیان منتقل شده‌اند و خبرنگاران خارجی که قصد تصویربرداری داشتند برای مدت کوتاهی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

حتی سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری خود حاضر به تایید این سفر نشد و تنها به گفتن این جمله که دیدار بین مقام‌های ارشد چین و کره‌شمالی به‌صورت سنتی انجام می‌شود بسنده کرد.

این نخستین سفر رهبر کره‌شمالی به چین در 4 سال گذشته است و انتظار می‌رود وی پس از سفر به پکن با مقام‌های ارشد چین از جمله هوجین‌تائو، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند.

مقام‌های این دو کشور همسایه در آخرین دیدار خود در سال 2006 وعده همکاری‌های اقتصادی میان  دوطرف را دادند. گفته می‌شود مسئله هسته‌ای شبه جزیره کره و همکاری اقتصادی چین و کره‌شمالی مهم‌ترین محورهای مذاکرات رهبران 2 کشور در این سفر خواهد بود. کیم یونگ نام، مرد شماره 2 کره‌شمالی پیش از این روز جمعه با هوجین‌تائو رئیس‌جمهوری چین در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شانگهای ملاقات کرد ولی جزئیات این دیدار فاش نشد.

بسیاری اعتقاد دارند که کیم جونگ ایل در این سفر درحالی‌که اقتصاد کره‌شمالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند به‌دنبال توافق برای کمک‌های مالی چین است. انتخاب شهر صنعتی دالیان هم به‌عنوان نخستین مقصد سفر هیات کره‌شمالی نشان‌دهنده تمایل شدید این کشور برای همکاری‌های اقتصادی با چین به حساب می‌آید.

گفته می‌شود مقام‌های چین قصد دارند در این سفر رهبر کره‌شمالی را قانع کنند که در ازای مهیا کردن کمک‌های اقتصادی مورد نیاز پیونگ‌یانگ، این کشور به گفت‌وگوهای خلع سلاح هسته‌ای 6جانبه به ریاست پکن بازگردد. کره‌شمالی اخیرا به‌دنبال برنامه اصلاحات اقتصادی ناموفق خود با مشکلات جدی مواجه شد که ناآرامی‌ها و اعتراضاتی را در این کشور به‌دنبال داشت.

علاوه بر مسئله بازگشت کره‌شمالی به مذاکرات 6جانبه اکنون تنش‌های این کشور با کره‌جنوبی بر سر مسئله غرق شدن یک ناو کره‌جنوبی هم به اوج خود رسیده است. لی میونگ باک رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته برای نخستین بار به‌طور ضمنی اعلام کرد که کره‌شمالی در غرق شدن ناو این کشور که باعث کشته شدن 46 نفر شد دست داشته است.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در دیدار خود با فرماندهان ارشد ارتش خواستار آمادگی نظامیان این کشور با تهدیدهای مرزی شد و گفت: روشن و واضح است که ناو چئونان به خاطر یک تصادف ساده غرق نشده است. وی تاکید کرد: این حادثه یک مسئله بین‌المللی در حوزه روابط بین 2 کره است.

لی میونگ باک همچنین در جریان سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که بعد از مشخص شدن عامل غرق شدن ناو چئونان، کشورش پاسخ محکمی به کسانی که مسئول آن هستند خواهد داد.وزیر دفاع کره‌جنوبی پیش از این اعلام کرده بود که به احتمال زیاد برخورد یک اژدر باعث غرق شدن ناو این کشور در نزدیکی مرز آبی مورد مناقشه با کره‌شمالی شده است.

بسیاری عقیده دارند که کره‌جنوبی اکنون در فکر واکنشی سخت به این اقدام است که به احتمال زیاد علیه کره‌شمالی خواهد بود. این ناو 1200 تنی، 26 ماه مارس حین اجرای گشتزنی روزانه نزدیک مرز آبی مورد مناقشه با کره‌شمالی منفجر و ساعاتی بعد غرق شد.
گفته می‌شود مقام‌های چین که از متحدان اصلی کره‌شمالی به‌حساب می‌آیند در تلاش هستند که تنش‌های به‌وجود آمده در منطقه را کاهش دهند.

کیم جونگ‌ایل با انتخاب این موقعیت برای سفر خود قصد دارد نشان دهد که همچنان در معادلات منطقه‌ حمایت چین را به همراه دارد. بسیاری عقیده دارند که اکنون چین تنها کشوری است که می‌تواند کره‌شمالی را به میز مذاکرات 6جانبه بازگرداند.

کد خبر 106671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز