رئیس سازمان سنجش گفت: باتوجه به احتمال وقوع زلزله و نیاز مبرم به افزایش ظرفیت کارشناسی ارشد، کاهش ظرفیت‌های دوره کارشناسی دانشگاه‌های تهران در کنکور امسال لحاظ می‌شود.

محمدحسین سرورالدین در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب، گفت: ‌کم کردن ظرفیت‌های کارشناسی در کلانشهرها در کنکور امسال اتفاق می‌افتد و اکنون در حال بررسی است.
وی افزود: این کاهش محتمل است اما به چه شدت و ضعفی مشخص نیست و پس از بررسی‌های کارشناسی، قطعا اعمال می‌شود.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران، گفت: این مشکل خاص تهران است و همان‌طور که دولت رسما اعلام کرده و رئیس‌جمهوری هم بارها تاکید کرده مسئله بسیار جدی است و حفظ جان از وظایف شرعی است.

سرورالدین با تاکید بر اینکه دولت آنچه در توانش است را انجام می‌دهد، گفت: در ارتباط با دانشگاه‌های تهران هم همین که ظرفیت کارشناسی پایین بیاید بسیار حائز اهمیت است، زیرا دانشجویان کارشناسی دانشجویانی هستند که مجبور به سکونت دائم در طول دوران تحصیل در شهر محل تحصیلشان می‌شوند اما در مقاطع کارشناسی‌ارشد و بالاتر دانشجویان عموما در رفت‌وآمدند و ساکن محصل تحصیلشان نمی‌شوند.

رئیس سازمان سنجش همچنین ضمن تکذیب شایعه کم شدن ظرفیت دانشگاه تهران، گفت: تنها ظرفیت دانشگاه تهران جابه‌جا می‌شود، یعنی از ظرفیت کارشناسی کاسته و به ظرفیت تحصیلات تکمیلی افزوده می‌شود.

سرورالدین با اشاره به اینکه طبق مصوبات باید 20 درصد خروجی کارشناسی به مقطع کارشناسی ارشد راه یابد، گفت: بنابراین در چند سال اخیر به دانشگاه‌های مادر که فقط شامل دانشگاه‌های تهران نمی‌شود، ابلاغ شده که مقطع کارشناسی خود را توسعه ندهند و امکانات خود را برای توسعه ظرفیت‌ مقطع تحصیلات تکمیلی به‌کار گیرند.

وی افزود: امسال نزدیک به 900 هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردند و
در نهایت تنها 90 هزار نفر برای این مقطع پذیرش می‌شوند که بسیار کم است، به همین دلیل نیاز شدید نسبت به افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی احساس می‌شود و دانشگاه‌های تهران با توجه به اینکه عموما دانشگاه‌های برخوردار هستند، برای توسعه تحصیلات تکمیلی باید پیشرو باشند.

سرورالدین تاکید کرد: در تهران و دیگر کلانشهرها که امکان برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دارند به‌طور کلی ظرفیت تغییر نمی‌کند بلکه از مقطعی به مقطع دیگر تغییر می‌یابد و به جای آن شهرستان‌هایی که نمی‌توانند دوره‌های تحصیلات تکمیلی داشته باشند، ظرفیت کارشناسی خود را افزایش می‌دهند، به این ترتیب ظرفیت تحصیلات تکمیلی به‌طور جهشی افزایش می‌یابد.

58 درصد لیسانس‌ها بیکارند

از سوی دیگر،  رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: 58 درصد فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و 38 درصد فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی در کشور بیکارند. همچنین عدم‌تناسب عرضه و تقاضا در اغلب رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی باعث افزایش درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها شده است.

احمد شعبانی با بیان اینکه زنان در اغلب رشته‌های دانشگاهی بر مردان پیشی گرفته‌‌اند، گفت: در زنان به جز رشته‌های علوم تربیتی دو برابر نسبت جامعه بیکاری وجود دارد.

وی در همایش آمایش سرزمین آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: بحث جنسیت باید به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در آمایش سرزمین آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.

این شاخص باید هم از نظر توزیع جمعیتی و هم در رشته‌ها مطرح و برای آن برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی شود. شعبانی اظهار داشت: 6/48 درصد کل جمعیت کشور در 3 بخش صنعت، کشاورزی و ساختمان مشغول به کار هستند درحالی‌که تنها 10 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این سه حوزه اشتغال به کار دارند؛ 

این یعنی رشد آموزش عالی در صنعت و کشاورزی به‌وجود نیامده و این دو حوزه همچنان در کشور ما به‌صورت سنتی هستند.رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه 37 درصد دانش‌آموزان در دوران دبیرستان در رشته علوم‌انسانی تحصیل می‌کنند، گفت: برنامه‌ریزی در آموزش عالی به تنهایی کارگشا نیست.

متأسفانه در نقشه جامع علمی کشور به بخش آموزش در مدارس و اینکه توزیع رشته‌های پیش دانشگاهی در سطح مدارس باید چگونه باشد توجه نشده است.وی تأکید کرد: متأسفانه رشد علوم انسانی در کشور از 37 درصد در آموزش عالی به 46 درصد رسیده است.

کد خبر 106811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز