مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: رئیس جهاد دانشگاهی و یک عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تاخیر در تصویب نقشه جامع علمی کشور انتقاد کردند

در حالی که از اردیبهشت سال گذشته مرتبا وعده داده می‌شود که این نقشه به‌زودی تصویب و ابلاغ می‌شود، اکنون صاحب‌نظران می‌گویند مهم‌ترین فلسفه تدوین نقشه جامع علمی کشور، استفاده از آن برای تدوین برنامه توسعه پنجم بوده و این در حالی است که برنامه پنجم تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: کار تصویب نقشه جامع علمی کشور به درازا کشیده در حالی که این نقشه باید قبل از تدوین برنامه پنجم توسعه کشور تصویب می‌شد. حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با فارس گفت: اگر ما استراتژی‌های توسعه‌مان را درست تدوین کنیم، باید بپذیریم که در اجرا، ایجاد یک تقسیم کار ملی لازم است،

زیرا بودجه‌های ما بودجه‌های محدودی هستند و این بودجه‌های محدود باید براساس تقسیم کار ملی هزینه شوند.  وی ادامه داد: متأسفانه هنوز برنامه‌ریزی جامع در زمینه انجام کارهای علمی و خصوصا فعالیت‌های فناورانه و کاربردی‌شدن نتایج آن در کشور به‌وجود نیامده و شاهد موازی‌کاری‌های زیادی هستیم که عمدتاً منجر به هزینه شدن بودجه‌ها و عدم‌تولید ثروت از آنها می‌شوند.

طیبی افزود: این موازی‌کاری‌ها در حوزه‌های مختلف تکرار می‌شود و توقع ما از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری این است که سیاستگذاری توسعه علم و فناوری کشور را براساس تأمین نیازهای روز و آینده کشور انجام دهد تا از هدررفتن بودجه‌ها و زمان و انجام کارهای موازی جلوگیری شود. 

وی گفت: قبل از نوشتن برنامه توسعه 5 ساله باید کل نیازهای علمی و فناورانه و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز ساختار توسعه علمی و فناورانه کشور مشخص و در برنامه پنجم احکام مناسب برای اجرایی شدن آنها تدوین شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه بسیاری از این بحث‌ها در نقشه جامع علمی کشور آمده است، افزود: کار تصویب نقشه جامع علمی کشور به درازا کشیده شده در حالی که این نقشه باید قبل از تدوین برنامه پنجم توسعه کشور تصویب می‌شد. خوشبختانه با همت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نقشه در مسیر تصویب نهایی است و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی و در بررسی برنامه پنجم توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

طیبی گفت: نقشه جامع علمی کشور دارای یک ساختار دینامیک است که حین اجرا قابل اصلاح و تغییر بوده و نباید بیش از حد ضرور در تهیه و تصویب آن سختگیری کرد زیرا زمان را از دست می‌دهیم.

در همین حال دکتر منصور کبگانیان عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: اجرای نقشه جامع علمی کشور بعد از تصویب نهایی، بدون پشتیبانی کلان و در نظر گرفتن بودجه‌های مناسب امکان‌پذیر نیست.

وی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص مباحث مربوط به نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: این مسئله از مطالبات جدی مقام معظم رهبری بود که طی یک کار درازمدت در شورای تخصصی نقشه جامع و در مرحله بعد با ارائه برخی پیشنهادهای کلان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شد و کمیته منتخب 8نفره به ریاست دبیر این شورا نیز برای نهایی‌سازی‌ آن تشکیل شد.

وی با بیان اینکه کار منسجم و خوبی در این زمینه انجام شده است، افزود: نقشه جامع علمی کشور در نهایت بعد از طی چند مرحله، اکنون به‌جایی رسید که یک نسخه منسجم از آن در دسترس است که به تمام اعضا ارائه شده و در دستور کار شورا هم قرار دارد.

وی همچنین تصریح کرد: نکته مهم این است که همه باید به فکر بعد از تصویب نقشه جامع علمی کشور باشیم، یعنی یادمان نرود که مقام معظم رهبری در احکام اعضای این شورا درخصوص نقشه جامع علمی کشور، تأکید کرده‌اند که تدوین و بعد از آن اجرایی‌کردن این نقشه باید مدنظر قرارگیرد که این چند کلمه بار بسیار سنگینی برای ما ایجاد می‌کند.

کد خبر 107210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز