سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

نوری‌مالکی نخست‌وزیر عراق پس از انفجارهای مرگبار دوشنبه خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت شد

نخست‌وزیر عراق از همه گروه‌های سیاسی خواست برای تشکیل دولت در اسرع وقت همکاری کنند.درحالی‌که رایزنی‌ها و اظهارنظرهای گروه‌های سیاسی عراق درخصوص تشکیل دولت آینده این کشور همچنان ادامه دارد، مالکی درباره دیدار با
 ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه، گفت: ‌تماس‌های ما با همه فهرست‌های پیروز از جمله العراقیه پایان نیافته است و دیدار با رئیس فهرست العراقیه، حلقه دوم از سلسله اقدام‌‌ها برای تشکیل دولت مشارکتی پس از تحقق توافق اولیه با ائتلاف ملی است که ما برای تکمیل این گفت‌وگوها تلاش می‌کنیم.

مالکی درباره معرفی نخست‌وزیر از سوی ائتلافی که ائتلاف ملی و ائتلاف دولت قانون را  ایجاد کردند، تصریح کرد: براساس تفسیر و صحبت قانونی در این خصوص، ائتلاف جدید دولت قانون و ملی عراق، مسئول معرفی نخست‌وزیر است. این امر، موضوعی قانونی است و به دلخواه طرف‌های سیاسی نیست.

همچنین ایاد السامرائی رئیس پارلمان عراق، بر ضرورت تشکیل دولت مشارکت ملی با مشارکت همه طرف‌ها تاکید کرد. وی در دیدار با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بر اهمیت تشکیل دولت مشارکت ملی و عدم‌حذف هیچ‌یک از طرف‌ها تاکید کرد.

همچنین ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه در نشست خبری پیش از جلسه سران این فهرست اعلام کرد که‌ به‌زودی با نوری‌مالکی دیدار و درباره آخرین تحولات عرصه سیاسی با وی گفت‌وگو خواهد کرد.

وی در عین حال اخبار منتشر شده درباره ارائه پست معاونت ریاست‌جمهوری به وی  در ازای چشم پوشی از سمت نخست‌وزیری را تکذیب کرد و افزود:‌ فهرست العراقیه با تحرک سیاسی خود به‌دنبال اصلاح روند سیاسی و تضمین تحقق آشتی ملی است.

رایزنی‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت این کشور در حالی 2 ماه پس از برگزاری انتخابات ادامه دارد که این کشور روز دوشنبه شاهد حداقل 20 عملیات تروریستی در نقاط مختلف بود. این حملات تروریستی باعث کشته شدن حداقل 110 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر دیگر در روز دوشنبه شد که این روز را به مرگبارترین روز عراق در یک سال گذشته تبدیل کرد. به‌دنبال این حملات تروریستی که بسیاری شبه نظامیان القاعده را مسئول آن می‌دانند روز گذشته تدابیر امنیتی در عراق افزایش یافت.

در همین راستا منبعی در پلیس واسط اعلام کرد: شهر الکوت شاهد تدابیر امنیتی شدید در پی انفجار خمپاره و یک خودروی بمب‌گذاری‌شده  در الصویره در شمال این استان است. به گفته این منبع نیروهایی از ارتش و پلیس در خیابان‌ها و ورودی‌های مناطق تجاری و بازارها مستقر شده و  نسبت به بازرسی خودرو‌های ورودی به این استان ‌ اقدام می‌کنند.

یک مقام مسئول در فرماندهی عملیات الانبار نیز اعلام کرد: فرماندهی عملیات این استان در سراسر این استان حالت آماده‌باش اعلام کرده است. عادل عبدالمهدی معاون رئیس‌جمهور عراق ضمن محکوم کردن خشونت‌های روز گذشته بر اهمیت تشکیل هر چه سریع‌تر دولت جدید این کشور تاکید کرد.

بسیاری عدم تشکیل دولت عراق 2ماه پس از انتخابات این کشور را عاملی برای  قدرت نمایی گروه‌های تروریستی در این کشور می‌دانند.  نیروهای  عراق همچنین در هفته‌های گذشته چند نفر از سرکردگان  القاعده را در این کشور به هلاکت رسانده‌اند.

کد خبر 107232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز