شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: 114 مجسمه از مجموعه ارتش سربازان خاموش پس از ماه‌ها کاوش، کشف شدند.

باستان‌شناسان چینی در جریان کاوش‌های خود در شهر ژیان استان شانکسی چین، در محوطه تاریخی محل کشف ارتش سربازان خاموش مشهور به تراکوتتا، موفق به کشف 114 مجسمه سفالی دیگر شدند که با وجود بیش از 2000 سال از رنگ‌آمیزی آن‌ها، همچنان بخش‌هایی از این مجسمه‌ها، رنگ اولیه خود را حفظ کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا، کاوش‌ها در محوطه تاریخی محل کشف ارتش سربازان خاموش از ژوئن سال گذشته میلادی آغاز شده است.

در ماه مارس نیز با کشف دروازه جدید مقبره‌ اولین امپراطور چین که به مقبره‌  «ارتش سربازان خاموش» شهرت دارد، شمار دروازه‌های این اثر تاریخی شاخص جهان که یکی از محوطه‌های تاریخی ثبت‌ شده کشور چین در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است، به رقم چهار رسید.

در ماه ژوئن نیز باستان‌شناسان چینی پس از گذشت حدود یک ‌ماه از آغاز کاوش در مقبره‌ نخستین امپراطور چین، موفق به پیدا کردن مجسمه‌های سفالی 100 سرباز دیگر از جمله یک ژنرال ارتش شدند که به‌دلیل قرار‌ گرفتن زیر یک ارابه از دیگر مجسمه‌های سفالی سالم‌تر مانده‌اند.

این در حالی است که یک مرمت‌گر که تابه‌حال پروژه‌های فراوان مرمت آثار تاریخی زیر نظر او اجرا شده ‌است، در جریان یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد آمریکا در سال 2009، از شرایط گنجینه‌ سربازان خاموش اظهار نگرانی کرد و اقدام فوری دولت چین را برای نجات این گنجینه خواست.

او مطالعات خود را روی گنجینه‌ ارزشمند سربازان خاموش از سال 2005 میلادی آغاز کرده و در سال‌های گذشته، در دوره‌های زمانی ثابت، شرایط آثار این گنجینه را بررسی کرده است.

براساس نتایج مطالعات او، در سال‌های گذشته به‌دلیل افزایش بی‌رویه‌ تعداد بازدیدکنندگان از گنجینه‌ سربازان خاموش که روزانه بین 18 تا 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود، خسارت‌های زیادی به این گنجینه‌ تاریخی سفالی به‌دلیل رطوبت ناشی از تنفس بازدیدکنندگان وارد شده ‌است. حتی افزایش تعداد دستگاه‌های تهویه‌ هوا نیز تأثیر چندانی در کاهش صدمه‌های وارده‌شده به این آثار نداشته است.

هم‌چنین در زلزله‌ سال 2008 در استان سیچوآن چین، خسارهای زیادی به گنجینه‌ سربازان خاموش شامل هفت‌هزار مجسمه‌ سفالی در اندازه‌ انسان‌های واقعی و اسب، که حدود دوهزار سال پیش برای حفاظت از نخستین امپراطور چین در مقبره‌اش قرار گرفتند، وارد شده‌ است.

کد خبر 107393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز