سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روش‌های آموزشی در حالیکه دنیای کنونی روز به روز به سمت دیجیتال ومکانیزه شدن می‌رود، در سراسر جهان تغییر کرده و به خصوص ورود کامپیوتر به مدارس دگرگونی‌های آموزشی را باعث شده است.

بدیهی است تغییر در روشهای آموزشی در مقاطع ابتدایی، روحیات کودکان و نوجوانان را تغییر داده و باعث می‌شود آنها از ابتدا به زندگی مکانیزه خو گرفته و از کلیه امور سنتی به دور باشند.

دیجیتال شدن انسانها جدا از مزیت‌هایی که خواهد داشت دارای معایبی نیز خواهد بود از جمله اینکه روحیه لطیف انسانها را تغییر داده و بنابراین بسیاری از امور نظیر هنرهای دستی، موسیقی سنتی و ... در آینده نه چندان دور با فقدان توجه و رویکرد مردم  مواجه شوند.

 بسیاری از کشورها بدون توجه به این موضوع ، تمام مدارس خود را مجهز به کامپیوتر کرده و آموزش بسیاری از دروس توسط برنامه‌های نرم‌افزاری و تجهیزات خاص انجام می‌گیرد و به تدریج نقش  معلم نیز کاهش می‌یابد.

در بسیاری از کشورها نیز به دلیل روند کند پیشرفت تکنولوژی و یا فقر این موضوع هنوز همه‌گیر نشده ولی پیش‌بینی میشود تا چند سال آینده وضعیت مشابهی در همه کشورها حکمفرما شود.

در چنین شرایطی تعداد زیادی از مدارس ابتدایی خصوصی در اسکاتلند در اقدامی جالب توجه، روشهای آموزشی خود را تغییر داده و در حالیکه امکانات کامپیوتری و تجهیزات کاملی در مدارس خود دارند، دانش‌آموزان را مجاب به استفاده از مداد و خود نویس کرده‌اند. آنها بر این عقیده هستند که استفاده از روشهای سنتی باعث افزایش کارآیی و قابلیت‌های دانش‌آموزان می‌شود.

دانش‌آموزان تا 7 سالگی و به روش اجدادشان از مداد  استفاده می‌کنند و در 9 سالگی و در کلاس پنجم می‌بایست از خود نویس استفاده کنند. از 10 سالگی به بعد نیز تا دو سال در تمامی دروس به غیر از ریاضی مجبور به استفاده از خود‌نویس هستند.

جالب اینکه دانش‌آموزان نیز از این تغییرات  و استفاده از روش سنتی راضی بوده و علیرغم اینکه  استفاده از خود‌نویس مشکلاتی نظیر پخش شدن جوهر و کثیف شدن لباسها را به دنبال دارد، علاقه‌مند به استفاده از خود‌نویس و مداد هستند و اعتقاد دارند که این کار باعث افزایش دقت و مهارت شخصی و رفتاری آنها خواهد شد.

 والدین نیز از این تغییرات ابراز رضایت می‌کنند و معتقدند این تغییر روش آموزش باعث افزایش انگیزه فرزندانشان شده است.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 10760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز