چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

نوزاد در 3ماه اول تولد باید در معرض نور کم قرار گیرد تا از ایجاد مشکل در سیستم بینایی وی در آینده پیشگیری شود.

دکتر حسین کریمی، عضو هیات علمی مرکز توانبخشی دانشگاه علوم و اعصاب  دانشکده بهزیستی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نوزاد در 3ماه اول تولد، نباید در محیطی که نور زیاد است، قرار گیرد، گفت: با توجه به اینکه سلول‌های استوانه‌ای چشم، مسئول شناسایی رنگ‌های سیاه و سفید و تشخیص و تمایز رنگ‌هاست، بنابراین نباید نوزاد را زیر نور مستقیم چراغ قرار داد  زیرا از این طریق 360 برابر فوتون بیشتر به مغز نوزاد می‌رسد که با این مقدار، معادل 18برابر پارازیت بیشتر به مغز وارد می‌شود؛ در نتیجه نوزاد تصویری محو و آزار‌دهنده می‌بیند.

دکتر کریمی یادآور شد: ساختار چشمی نوزاد تا 12ماهگی تکامل می‌یابد ولی با توجه به اینکه در فرهنگ ما از نور سقفی استفاده می‌شود و نوزاد همواره در آغوش مادر قرار دارد، رسیدن نور به چشم وی اجتناب ناپذیر است.

این عامل باعث ایجاد تاثیرات منفی و تخریب سیستم بینایی می‌شود که متعاقب آن مشکلاتی در ساقه مغز ایجاد شده و باعث عدم‌تمرکز کودک در آینده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این امر باعث کاهش توجه و دقت کودکان در مدارس می‌شود و کودک هنگام تحصیل، تحمل نگاه‌کردن به خط را ندارد و با خواندن یک خط اظهار خستگی می‌کند (این امر به‌دلیل این است که دید راحتی ندارد) و تمایل به نگاه‌کردن به صفحه را ندارد. وی در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: نوزاد در 3ماه اول تولد، نیازی به نور رنگی ندارد.

کد خبر 107713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز