معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت:

بازگشت درآمدهای ناشی از هرگونه استفاده از منابع طبیعی برای بازسازی، احیا و توسعه آنها امری معقول و یک استاندارد در جهان است.

ناصر مقدسی با بیان این مطلب افزود: به‌لحاظ علمی 70 درصد آب کشور از عرصه‌های جنگلی تولید می‌شود، از این‌رو منابع طبیعی به‌عنوان یک حوزه و بخش تولیدی و از آنجایی که از متولیان بخش مولد آب کشور به‌شمار می‌رود، می‌تواند و بجاست که همچون سایر حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی از این درآمد‌ها استفاده کند.

به گزارش پایگاه خبری محیط‌زیست ایران، وی ادامه داد: امروز سایر بخش‌های اقتصادی و خدماتی مانند شرکت آب و فاضلاب یا نیرو از این آب‌ها به‌عنوان منابع درآمدی خود استفاده کرده و برای مشترکان آب‌بها صادر می‌کنند؛ این در حالی است که تولید‌کننده اصلی و علمی آب در کشور یعنی عرصه‌های جنگلی که متولی آن سازمان جنگل‌ها به شمار می‌رود، سهمی از این درآمد‌ها ندارد.

مقدسی با بیان اینکه عرصه‌های طبیعی مانند سایر بخش‌های اقتصادی و خدماتی کشور خدمات قابل توجهی را به کشور عرضه می‌کنند، استفاده دارویی را یکی از انواع این خدمات خواند و تصریح کرد: علوفه یکی دیگر از استفاده‌هایی است که از مراتع کشور می‌شود که درصورت ارزش‌گذاری اقتصادی می‌توان درآمد قابل‌توجهی را از این طریق کسب کرد.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه این درآمد‌ها می‌تواند در چرخه تولید، حفظ و صیانت از مراتع کشور هزینه شود، خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند به پایداری مراتع کشور منجر شود؛ این درحالی است که اکنون با وجود تولید 10 میلیون تن علوفه خشک از محل مراتع کشور و نیز تولید 450‌میلیون تن گوشت از این طریق، هزینه‌های ذکر شده در راه حفظ و احیای مراتع کشور تامین نشده و اساسا محل درآمدی برای آن تعریف نمی‌شود.

مقدسی با بیان اینکه باید هزینه اراضی منتزع شده از این سازمان که در جهت توسعه صنعتی و شهرک‌های صنعتی به کار می‌رود، به‌عنوان منابع به این سازمان بازگردد، خاطرنشان کرد: تاکنون در کشور خدمات اکوسیستمی به‌عنوان یک منبع تولید ثروت لحاظ نشده و این در حالی است که در برخی از کشور‌های دنیا کارت اعتباری تولید آب و اکسیژن قابل خرید و فروش است.

کد خبر 107797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز