همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی در آغاز فعالیت خود در سال سوم، در جلسه روز چهارشنبه این هفته انتخاب اعضای هیات رئیسه را در دستور کار دارد.

فراکسیون اصولگرایان مجلس در جلسه روز گذشته خود با تعیین کاندیداهای عضویت در هیئت رئیسه مجلس، برای انتخاب آنها رای گیری کرد تا پس از مشخص شدن کاندیداهای نهایی، اعضای این فراکسیون از این داوطلبان عضویت در هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی مجلس حمایت کند.

علاوه بر علی لاریجانی، سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر نیز در این جلسه کاندیدای هیئت رئیسه شد که با 23 رای در مقابل 149 رای لاریجانی نتوانست موفق به کسب آرای لازم شود.

شهاب‌الدین صدر نماینده تهران، محمدرضا باهنر نماینده تهران، محمدحسن ابوترابی ‌فرد نماینده قزوین، علی زنجانی نماینده نقده و اشنویه نیز داوطلبان سمت نواب رئیس بودند که در این رای گیری محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس فعلی مجلس با 130 رای و شهاب الدین صدر با 99 رای برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس و نایب رئیسی آن انتخاب شدند.

براساس آئین نامه فراکسیون اصولگرایان نمایندگانی که در جلسه رای گیری فراکسیون موفق به کسب آرای لازم برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس نشدند از کاندیداتوری برای این جایگاه در صحن علنی مجلس محروم می شوند و این حق از آنان گرفته می شود.

براساس این بند از آئین نامه فراکسیون محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس هفتم و دوسال از مجلس هشتم، به دلیل کسب 4 رای کمتر از صدر در انتخابات هیئت رئیسه ، امکان کاندیداتوری برای سال سوم در صحن علنی مجلس را ندارد.

محمد غفوری فرد و جاسم ساعدی که از اعضای هیئت رئیسه در سال دوم هستند بر همین اساس از کاندیداتوری برای سال سوم بازماندند.

به گزارش مهر امیدوار رضایی نماینده مسجدسلیمان، جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب، فرهاد تجری نماینده قصرشیرین، عفت شریعتی نماینده مشهد، علی ادیانی‌راد نماینده قائم شهر، سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، علیرضا منادی سفیدان نماینده تبریز، جاسم ساعدی نماینده شوش، حسن غفوری‌فرد نماینده تهران، محمود حسینی دولت‌آبادی نماینده شاهین‌شهر، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، عبدالحسین ناصری نماینده گرگان و آق‌قلا، موسی قربانی نماینده قائنات، حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور، اسدالله بادامچیان نماینده تهران، ستار هدایت‌خواه نماینده بویراحمد و دنا، اسماعیل کوثری نماینده تهران، حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم کاندیدای‌های دبیری هیئت رئیسه مجلس بودند که از میان این نمایندگان، محمد دهقان، جهانبخش محبی‌نیا ، محمدحسین فرهنگی، امیدوار رضایی، حسین سبحانی نیا ، اسماعیل کوثری به عنوان کاندیداهای دبیری هیئت رئیسه مجلس از سوی اصولگرایان انتخاب شدند.

از نمایندگانی که برای دبیری هیئت رئیسه حائز اکثریت آراء شدند محمد حسین فرهنگی و اسماعیل کوثری نمایندگانی هستند که تا کنون سابقه عضویت در هیئت رئیسه مجلس را نداشته اند. باقی اعضا در سال دوم نیز عضو هیئت رئیسه مجلس بودند.

همچنین محسن کوهکن نماینده لنجان، زهره الهیان نماینده تهران، احمد ناطق‌نوری نماینده نور و محمودآباد، محمد آشوری تازیانی نماینده بندرعباس، محمد سقایی نماینده نی‌ریز و استهبان، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، عبدالعزیز جمشیدزهی نماینده سراوان، حسن ونایی نماینده ملایر نیز کاندیدای عضویت در هیئت رئیسه و در سمت کارپرداز شدند که از میان آنها محسن کوهکن و احمد ناطق نوری، محمد آشوری تازیانی نیز همانند سال دوم به عنوان کارپردازان انتخاب شدند.

با توجه به اینکه فراکسیون‌های سیاسی خط امام ( اقلیت ) و اقتدار ملی مجلس نیز پیشتر اعلام کرده اند که هیچ کاندیدایی برای هیئت رئیسه مجلس ندارند، به نظر می رسد ، اعضای هیئت رئیسه مجلس ترکیب منتخب در فراکسیون اصولگرایان باشند .

کد خبر 108118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز