همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر این که نباید به مسایل اجتماعی نگاه امنیتی و سیاسی داشت، گفت: چنین نگاهی سبب می‌شود در کنترل و کاهش آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، حسن موسوی‌چلک در دومین همایش ملی آسیب‌های پنهان در سنندج، اظهار کرد: این گونه برخوردهای سیاسی نه تنها در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار نبوده، بلکه سبب افزایش و رشد چشمگیر آنها شده است.

تعداد معتادان کشور بسیار بیشتر از 2 میلیون اعلام شده است

وی ادامه داد: 16 سال است که می‌گوییم 2 میلیون معتاد در کشور وجود دارد، در حالی که اگر واقع گرایانه توجه شود، این آمار در وضعیت فعلی این گونه نیست و بسیار بیشتر از این میزان است.

موسوی چلک افزایش آمار طلاق در کشور را بسیار نگران کننده عنوان کرد و افزود: آمار طلاق در سال گذشته 17 درصد رشد داشته است، در حالی که بر اساس آمارها، ازدواج کمتر از 9/0 درصد افزایش را تجربه کرده است.

کاهش سن زندانیان نگران کننده است

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ طلاق مربوط به استان یزد بوده است، گفت: رتبه استان کردستان از نظر افزایش تعداد طلاق در کشور چهارم است.

وی کاهش سن زندانیان را نیز نگران کننده دانست و گفت: متاسفانه بالغ بر 90 درصد کسانی که به کانون‌های اصلاح و تربیت در کشور تحویل داده می‌شوند، بچه‌های طلاق هستند.

موسوی چلک شاخص زندانیان موجود در دنیا را 140 به یک‌صد هزار نفر عنوان کرد و افزود: این آمار در حال حاضر در ایران 200 به ازای هر 100 هزار نفر است و حتی آمارهای غیررسمی چیزی بیش از این میزان را بیان می‌کنند.

شناسایی 21 هزار آلوده به ویروس ایدز در کشور

وی با بیان این که در حال حاضر 21 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: 5/13 درصد از این مبتلایان بر اثر رابطه جنسی نامشروع و غیرایمن به این ویروس مبتلا شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت اورژانس‌های اجتماعی در سراسر کشور، اذعان کرد: 30 درصد مراجعات مربوط به عواملی مانند همسرآزاری، کودک آزاری و حتی سالمندآزاری بوده است.

آسیب‌های نوپدید کشور را به شدت تهدید می‌کند

وی با ابراز گلایه از نبود هیچ گونه آماری در رابطه با آسیب‌های اجتماعی نوپدید در کشور، گفت: آسیب‌های جدید و نوظهوری که ناشی از بهره‌گیری از فضای مجازی است، کشور را به شدت تهدید می‌کند.

موسوی چلک بیان کرد: این بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی و برخورد امنیتی با آن سبب می‌شود تا برنامه‌هایی مانند طرح امنیت اجتماعی در کشور اجرا شود و این امر نوعی برخورد نسنجیده با آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: در سیاستگذاری‌های کلان کشور باید به مسائل اجتماعی نگاه اجتماعی داشت و به صورت واقع بینانه از رویکردهای متناسب با موضوع برای حل آن استفاده شود.

وی از بی‌توجهی مسئولان به آسیب‌های اجتماعی در سیاستگذاری‌های کشور انتقاد کرد و افزود: بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی در افزایش آن‌ها داشته و این برای کشور بسیار خطرناک است.

موسوی چلک با اشاره به ناتوی فرهنگی که به گفته وی حادترین وضعیت تهاجم است، عنوان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های دینی و فرهنگی می‌تواند در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر این که برنامه‌ریزی برای مسائل اجتماعی باید بومی باشد، اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان طلاق در کردستان، سند کنترل و کاهش این پدیده در استان تدوین شده که این امر مطلوب است.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری بدون مشارکت مردم نمی‌تواند در برنامه‌ریزی‌های خود موفق باشد و در حوزه مسائل اجتماعی نیز موفقیت بدون بهره‌گیری از مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

موسوی چلک با اشاره به این که در برنامه چهارم توسعه، توجه خاصی به مسایل اجتماعی صورت نگرفته بود، اضافه کرد: در برنامه پنجم در 9 بند به آسیب‌های اجتماعی توجه شده و دولت و مجلس نیز باید به این امر توجه نشان دهند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی تبعات آسیب‌های اجتماعی را بسیار مخرب بیان کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی با گذر زمان موجب سقوط، انحطاط و مرگ تدریجی جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: برنامه پنجم توسعه فرصتی است که با استفاده از آن وضعیت آسیب‌های اجتماعی از طریق تدیون یک لایحه مشخص شود و این امر می‌تواند گام بسیار موثری قلمداد شود.

موسوی چلک بیان کرد: توسعه پایدار زمانی به دست می‌آید که نگاه چند بعدی در جامعه وجود داشته باشد و نگاه تک بعدی توسعه را به بار نمی‌آورد.

کد خبر 108499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز