گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با انتقاد از عدم‌استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی موجود در کشور گفت: «کشور ما از لحاظ زیر‌ساخت‌های دیجیتال فاصله چندانی با کشور‌های پیشرفته دنیا ندارد و طبق بررسی اتحادیه جهانی مخابرات از این حیث تنها 18 ماه نسبت به متوسط جهانی عقب است اما از لحاظ شکاف دیجیتال 10 سال عقب‌تر از آنهاست.»

این اعتراف به عقب ماندگی ایران از قافله صنعت دیجیتال دنیا در حالی صورت می‌گیرد که دولت به‌عنوان اصلی‌ترین مقصر و عامل این عقب ماندگی دیجیتال در معرض نقد و انتقاد صاحب‌نظران قرار دارد.

محدود نگه داشتن سرعت اینترنت در ایران در حد 128 کیلوبیت در ثانیه،  ارائه نشدن نسل‌های جدید تلفن همراه و سرویس‌های آن،  توسعه نیافتن خطوط اینترنت پر سرعت در کشور و عقب ماندن آن از برنامه چهارم توسعه،  محدود ماندن اینترنت در دانشگاه‌ها،  اجرا نشدن طرح‌های مرتبط با دولت الکترونیک،  نابسامانی تولید محتوای دیجیتال و تعدد متولیان بخش‌ آی‌تی کشور از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که عامل عقب ماندگی دیجیتال کشور به شمار می‌روند.

با این حال صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با مهر ضمن خودداری از پاسخگویی در باره این مشکلات ادعا کرده است: «بستر و زیرساخت‌های فیزیکی ارتباطی در کشور آماده است اما از آن استفاده چندانی نمی‌شود. به گفته وی، استفاده نکردن از محتوا در کشور ما باعث شده است تا از ظرفیت‌های موجود استفاده مناسب و کامل صورت نگیرد.»

طبق گزارش معتبری که مرکز تحقیقات مخابرات ایران منتشر کرده حجم تولید محتوای وب فارسی یک هزارم کل وب جهان است.  البته ناگفته نماند که دولت در این تولید محتوا نیز نقش چندان مؤثری نداشته و بخش عمده‌ای از این محتواها محصول تلاش جوانان وبلاگ‌نویس،  سایت‌های خبری و وب‌سایت‌های شخصی است و پرتال‌های دولتی عمدتا از اطلاعات و محتوای لازم تهی هستند.

دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز اصلی تولید اطلاعات و دانش از ضعف‌های اساسی در وب سایت‌های خود رنج می‌برند و گزارش‌های سالانه دانشگاه براون آمریکا که به وبومتریک دانشگاهی مشهور است جایگاه بسیار پایینی را برای دانشگاه‌های ایران تبیین کرده است.

برنامه‌های ارائه خدمات الکترونیک به مردم در دستگاه‌های دولتی عمدتا در حالت انفعال به سر می‌برد،  وب‌سایت موسوم به پرتال ملی ایران،  تبدیل به لینکدونی ملی ایران شده،  شورای‌عالی فناوری اطلاعات تعطیل شده و از جلسات آن سال‌هاست خبری در دست نیست!

طرح ای‌میل ملی با شکست مواجه شده است و دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در سخنرانی رسمی خود در کنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران که همین 2 هفته پیش برگزار شد نسبت به ادامه وضعیت نابسامان فناوری اطلاعات در ایران هشدار داد.

البته اکثر مقامات دولتی در گزارش‌های خود بیشتر با خوش‌بینی و بزرگ نمایی آمار رشد دیجیتال و خدمات ارائه شده،  چشم‌انداز مثبتی را در این زمینه ترسیم می‌کنند و امثال مدیرعامل مخابرات ایران که با واقع‌بینی به موضوع نگاه می‌کنند اندک هستند.

به گفته وی « در زمان حاضر خدمات الکترونیکی در بسیاری از دستگاه‌ها راه‌اندازی نشده و بسیاری از مردم همچنان عادت به مراجعه حضوری به دستگاه‌ها دارند». وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مراجعات مردم به دستگاه‌ها برای دریافت اطلاعات از نحوه چگونگی انجام امور است،

اضافه کرد: «چنانچه این اطمینان برای مردم ایجاد شود که می‌توانند تمامی امور را از طریق بسترهای الکترونیکی موجود انجام دهند، بسیاری از مراجعات کاهش می‌یابد.» به گفته فیضی با غنی‌سازی محتوا و فرهنگ‌سازی‌ در این حوزه می‌توان بسیاری از مباحث از جمله خرید الکترونیک، آموزش الکترونیک، بانکداری الکترونیک و به‌طور کل تمامی مراجعات یک شهر را در منازل ایجاد کرد.

کد خبر 109082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز