در رویارویی برزیل و شیلی 2 نماینده آمریکای جنوبی در یک هشتم نهایی جام جهانی همه‌چیز به‌نفع طلایی پوشان است.

شیلی در 5 سال اخیر عملکرد بسیار ضعیفی مقابل برزیل داشته که نتیجه آن 7 شکست و دریافت 26 گل است. رویارویی‌های قبلی دو تیم در جام جهانی هم به نفع برزیل بوده؛  اولی در نیمه نهایی جام جهانی 1962 در خاک شیلی که به برتری 4 بر 2 برزیل انجامید و دومی در دور دوم جام جهانی 1998 فرانسه که برزیل 4 بر یک پیروز شد.

با وجود این، شیلی در مرحله گروهی یکی از تیم‌های جذاب تورنمنت بود. مارسلو بی‌یلسا در
 3 سال اخیر توانسته شیلی را از یکی از بدترین تیم‌های قاره به یکی از بهترین‌ها تبدیل کند ولی او هم خوب می‌داند که تیمش مقابل قهرمان 5 دوره جام جهانی کار بسیار سختی دارد. مربی عجیب و مرموز آرژانتینی می‌گوید: «عملکرد گذشته برزیل، این تیم را از هر اظهارنظری بی‌نیاز می‌کند.

آنها همیشه تیمی ترسناک برای حریفان هستند. تیم فعلی هم با تمجید زیادی روبه‌رو شده و در کنار ویژگی‌های تیم‌های قبلی، سریع و بی‌رحم است.»شکست 3 بر صفر و 6 بر یک شیلی مقابل برزیل در مرحله گروهی و یک چهارم نهایی کوپا آمه‌ریکای 2007، منجر به برکناری نلسون آکاستا و جانشینی‌ بی‌یلسا شد.

او توانست تحولی اساسی در تیم به‌وجود آورد ولی این برای موفقیت مقابل برزیل در مرحله مقدماتی جام جهانی کافی نبود. شیلی در سانتیاگو با نتیجه 3 بر صفر و در برزیل با نتیجه 4 بر 2 مغلوب حریف مشهورش شد. برزیل دونگا برای گلزنی مقابل تیم‌های تهاجمی طراحی شده و شیلی بی‌یلسا کاملا با این شرایط همخوانی دارد.

مشکل اصلی بی‌یلسا برای این بازی محرومیت گری مدل و والدو پونسه، دو مدافع میانی اصلی تیم است و او مجبور است از پابلو کنترراس باتجربه و ایسمائل فوئنتس استفاده کند. مارکو استرادا، هافبک تیم هم که مقابل اسپانیا اخراج شد در این بازی غایب است ولی کارلوس کارمونا با پایان محرومیتش می‌تواند جای او را در هافبک دفاعی ‌پر کند.

ماتی فرناندز، بازیساز تیم هم محروم نیست و بار دیگر پشت سر مهاجمان بازی می‌کند. بدین‌ترتیب اگر اومبرتو سوازوی گلزن به این بازی نرسد، خورخه والدیویا می‌تواند به‌عنوان مهاجم بازی کند. البته برای تیمی که با دریافت 10 کارت زرد در 3 بازی مرحله گروهی رکورددار است، این محرومیت‌ها طبیعی به‌نظر می‌رسد.

دونگا اما در این بازی می‌تواند ترکیب دلخواهش را به زمین بفرستد. کاکا و الانو که در تساوی بدون گل مقابل پرتغال به‌ترتیب محروم و مصدوم بودند و روبینیو که استراحت کرد، مقابل شیلی به ترکیب اصلی برمی‌گردند. فیلیپه ملو هم که در درگیری با هافبک‌های پرتغال مصدوم و تعویض شد، مشکلی برای این بازی ندارد.

دونگا هم شیلی را خیلی خوب می‌شناسد؛ تیمی که در مرحله مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی بعد از برزیل در رده دوم ایستاد. مربی برزیل درباره حریف امشب تیمش می‌گوید:«به مرحله‌ای رسیده‌ایم که 90 دقیقه بازی سرنوشت ساز است و درصورت اشتباه باید به خانه برگردیم. شیلی تیمی در حال پیشرفت است، بازیکنان خوبی دارد و برای صعود به‌سختی خواهد جنگید.»

کد خبر 110491

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز