یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

هلند از بهترین تیم‌هایی که تاکنون جام جهانی را نبرده است، در یک‌شانزدهم با اسلواکی دیدار می‌کند

پس از جام جهانی 1974 که هلند 4برد متوالی در جام داشت، نارنجی‌ها در هیچ تورنمنتی این قدر خوب عمل نکرده‌اند؛ 3برد متوالی و کسب حداکثر امتیاز از مرحله گروهی. البته در جام جهانی 2006 و جام ملت‌های 2008 هم هلند به راحتی به‌عنوان تیم اول از مرحله گروهی صعود کرد اما در هر دو جام در دور دوم با شکست مقابل پرتغال و روسیه حذف شد.

این بار اما هلند به‌نظر می‌رسد نمی‌خواهد زودهنگام از جام جهانی خداحافظی کند. فان پرسی در این باره می‌گوید: ما باید نشان دهیم که از 2یا 3تورنمنت قبلی درس گرفته‌ایم.
نارنجی‌ها باید درس خود را  امروز به تیمی پس بدهند که در کمال شگفتی قهرمان دوره قبل جام جهانی را حذف کرد.

اسلواکی تیمی است که فان مارویک سرمربی هلند می‌گوید نباید آن را دست‌کم گرفت: پیش از بازی فکر می‌کردم اگر اسلواکی ایتالیا را حذف کند اصلا شگفت‌انگیز نخواهد بود. هیچ راهی نیست که این تیم را دست‌کم بگیریم.

فان‌پرسی مهاجم تیم هلند هم همین عقیده را دارد و می‌گوید که هلند باید مراقب روح تیمی اسلواکی باشد. او می‌گوید: اسلواکی حریف سختی خواهد بود. حریفی است که نباید آن را دست‌کم بگیریم. نمی‌توانیم سهل‌انگارانه در این باره برخورد کنیم.

و این روح تیمی چیزی است که وایس سرمربی تیم ملی اسلواکی هم در بازی با هلند به آن متکی است. او می‌گوید: ما با همان روحیه‌ای که مقابل ایتالیا بازی کردیم، مقابل هلند بازی می‌کنیم. آنها یک تیم مدعی هستند اما کسی نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد.

هلند بازیکنانی هجومی مانند اسنایدر و فان در فارت دارد. بازی کردن مقابل چنین تیم‌هایی آسان نیست.   وایس با رسیدن به این مرحله جواب انتقاد‌هایی را که به‌شدت علیه او و تیمش در اسلواکی می‌شد، داده است.

او شباهت‌هایی با فان مارویک دارد؛ هر دوی آنها با خبرنگاران کشورشان درگیری لفظی داشته‌اند و در خانه، انتظار حمایت چندانی از مطبوعات ندارند. البته پس از رسیدن اسلواکی به این مرحله، انتقادها از وایس کمتر شده ‌ولی شرایط برای مارویک همچنان همان است که تا اینجا بوده است.

هلندی که فان مارویک به زمین می‌فرستد، آن تیمی نیست که مردم در هلند و ‌ البته سراسر جهان دوست دارند ببینند؛ تیمی که کمتر مثل سابق هجومی بوده ولی در دفاع عالی کار کرده است. روش فان مارویک در هلند این است که مقابل 4بازیکن خط دفاع، 2هافبک دفاعی هم قرار می‌دهد که نایجل دی یونگ و مارک فان بومل هستند.

این سیستم بازی باعث می‌شود فضای بازی کمتری در اختیار دیگر بازیکنان هلند قرار بگیرد و تحرک در تیم کمتر دیده شود. این تاکتیک بازی واقعا جواب می‌دهد به‌گونه‌ای که در بازی‌های انتخابی برای جام جهانی، هلند تنها 2گل دریافت کرد که بهترین نتیجه دفاعی برای تمام شرکت‌کنندگان در مسابقات انتخابی در سراسر جهان بود.

اما وقتی که تیم‌های رقیب می‌خواهند با این سیستم مقابله کنند، مانند ژاپن 5 هافبک و یک مهاجم مقابل آن قرار می‌دهند و همین باعث می‌شود بازی به یک بن‌بست در میانه میدان برسد. به همین خاطر است که بازی‌های هلند آن روانی و جا به‌ جایی‌های پیشین را ندارد و دیگر کمتر دوست داشتنی است. برای بازکردن گره مشکل، باید بازیکنان خلاقی در این سیستم به کار گرفته شوند؛  چیزی که امشب هلند می‌تواند با داشتن آرین روبن روی آن حساب باز کند. در نبود او، فان در فارت به‌خوبی عمل می‌کرد اما روبن کیفیت و سرعت بیشتری دارد. ‌

او که به خاطر مصدومیت 2بازی اول را از دست داد، در بازی مقابل کامرون تنها 20 دقیقه بازی کرد. امروز هم احتمالا او از ابتدا در ترکیب تیم قرار نمی‌گیرد ولی به‌عنوان یار جایگزین دقایق بیشتری بازی خواهد کرد.

کد خبر 110500

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز