گروه بین‌الملل: یک ماه پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی که کشته شدن 9 نفر از فعالان حقوق بشر ترکیه را به‌دنبال داشت اعلام ممنوعیت پرواز هواپیماهای رژیم صهیونیستی در آسمان ترکیه تنش‌های میان دو طرف را وارد مرحله‌ای جدید کرد

روز گذشته مسئولان دولتی ترکیه اجازه عبور یک هواپیمای رژیم صهیونیستی حامل 100 نظامی این رژیم را از حریم هوایی خود ندادند. ممنوعیت پرواز این هواپیما که عازم لهستان بود بسیار سریع تیتر اول رسانه‌ها شد و خبرنگاران را به سراغ رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه فرستاد.

اردوغان که برای شرکت در نشست گروه 20 در تورنتو به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که ترکیه به خاطر حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی حریم هوایی خود را روی هواپیماهای اسرائیلی بسته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست‌وزیر ترکیه گفت: ما این ممنوعیت را پس از این رویدادها آغاز کرده‌ایم. گفته می‌شود این 100 نظامی رژیم صهیونیستی قصد بازدید از آنچه اردوگاه‌های نسل کشی نازی‌ها در لهستان خوانده می‌شود را داشتند.

این در حالی است که جزئیات بیشتری از این ممنوعیت توسط رسانه‌های ترکیه منتشر نشده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولت ترکیه گزارش داد که این ممنوعیت شامل هواپیماهای نظامی خواهد بود و پروازهای عادی را تحت‌تأثیر قرار نخواهد داد.

ترکیه که پیش از این روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشت پس از حمله خونین نظامیان این رژیم به ناوگان حامل کمک‌های بشر دوستانه برای فلسطینی‌های ساکن نوار غزه سفیر خود در تل آویو را فراخواند.

دولت ترکیه با وجود اینکه قراردادهای کلان نظامی با رژیم صهیونیستی دارد پیش از این هم به خاطر حملات 22روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اجازه شرکت جنگنده‌های این رژیم در رزمایشی مشترک موسوم به عقاب آناتولی را نداده بود. این اقدام موردی که پس از انتقاد صریح اردوغان از شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در اجلاس داووس صورت گرفت در آن زمان تنش‌ها میان دو طرف را به‌صورت ناگهانی افزایش داد.

این اقدام ترکیه در حالی صورت گرفت که دوشنبه شب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار خود با اردوغان تلاش بسیاری برای بازگشت روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی به وضعیت عادی کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این دیدار یک ساعته که در حاشیه اجلاس گروه 20 صورت گرفت باراک اوباما خواستار تصحیح روابط میان آنکارا و تل آویو شده است. رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه تنش‌ها در روابط دو طرف تا زمانی که تل‌آویو به مسئولیت‌های خود عمل نکند، ادامه خواهد یافت اعلام کرد که ترکیه 4شرط برای عادی‌سازی‌ روابط خود با رژیم صهیونیستی دارد.

وی گفت: اسرائیل باید از ترکیه به خاطر حمله به کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه عذرخواهی کند، پرداخت غرامت و تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی تحقیق را بپذیرد و به محاصره غزه به‌طور کامل پایان دهد.

رژیم صهیونیستی تاکنون با وجود خشم مردم جهان به هیچ کدام از درخواست‌های بین‌المللی در این رابطه پاسخ نداده و حتی تشکیل کمیته بین‌المللی درباره تحقیق در این رابطه را نپذیرفته است.

اسرائیل به‌همراه متحدان غربی خود از جمله آمریکا در تلاش است با وجود درخواست‌های جهانی برای رفع کامل محاصره نوار غزه این محاصره 3ساله را همچنان ادامه دهد.

این در حالی است که محمود الزهاراز مقامات ارشد حماس در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت اعلام کرده است که مقام‌های رژیم صهیونیستی باید پس از جام جهانی در انتظار حداقل 8‌کشتی دیگر حامل کمک‌های بشردوستانه به مقصد غزه باشند.

الزهار تاکید کرد که وی انتظاردارد در ماه رمضان کشتی‌های بیشتری به غزه اعزام شود. خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس هم روز گذشته تاکید کرد که شکستن محاصره غزه مهم‌ترین اولویت این جنبش به حساب می‌آید.

کد خبر 110561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز