دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت بنزین در نیمه دوم سال‌جاری نیمه یارانه‌ای می‌شود

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به عرضه بنزین تک نرخی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، افزایش یکباره قیمت بنزین به 900 تومان را رد کرد و گفت: قصد داریم بنزین را با یک قیمت نیمه یارانه‌ای عرضه کنیم.

به گزارش مهر، محمد رویانیان دیروز در مورد سرنوشت عرضه و قیمت بنزین پس از هدفمندی یارانه‌ها گفت: در حال حاضر برنامه دولت برای قیمت و نحوه عرضه و چگونگی حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بخش سوخت 100‌درصد مشخص است و قرار است با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بنزین به‌صورت تک‌نرخی عرضه شود.

وی با بیان اینکه در کنار طرح تک نرخی شدن عرضه بنزین یک سناریوی جدید برای حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارائه شده است، تصریح کرد: در این سناریوی جدید پیشنهاد شده است ضمن تک‌نرخی‌کردن عرضه بنزین و درصورت موافقت مجلس برای برخی از خودروهای عمومی نرخی متفاوت از نرخ قیمت بنزین تعریف شود.

این مقام مسئول هدف از پیشنهاد این طرح جدید را کنترل تورم و حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و افزود: تا‌کنون قیمت‌های مختلفی برای عرضه بنزین پس از هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است اما در این باره دولت تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه مطرح شدن قیمت 800 تا 900 تومان به‌عنوان قیمت تمام شده بنزین دلیلی بر عرضه این فراورده نفتی با این قیمت‌های بالا  نیست، اظهار داشت: برخی کارشناسان در محاسبه قیمت تمام شده بنزین میزان خرید از بازار فوب خلیج‌فارس، مالیات بر ارزش‌افزوده و هزینه‌های حمل‌ونقل را عنوان می‌کنند اما این دلیلی نمی‌شود که بنزین را به این قیمت عرضه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قصد نداریم یارانه‌های سوخت را در فاز اول و به‌صورت یکباره حذف کنیم، اظهار داشت: در نهایت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بنزین را با یک نرخ نیمه یارانه‌ای‌تر نسبت به قیمت‌های فعلی عرضه خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تبیین کرد: خودروهای عمومی به‌ویژه اتوبوس و مترو تحت یارانه حمایتی دولت قرار می‌گیرند اما اقداماتی برای شناسایی آن دسته از تاکسی‌ها و وانت‌بارهایی که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعالیت نمی‌کنند در دستور کار قرار دارد.

رویانیان با اشاره به ضرورت نصب تاکسیمترهای هوشمند کنترلی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه تاکسی‌ها بیان کرد: قصد داریم تا قبل از آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها این سیستم هوشمند را در مدار بهره‌برداری قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود یک میلیون و 700 دستگاه وانت بار در سطح ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور وجود دارد، تاکید کرد: از این تعداد تنها 200 هزار دستگاه در اختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده و مابقی آنها تنها از یارانه سوخت استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که با کنترل وانت بارها حداقل 15 درصد حجم ترافیک کشور کاهش می‌یابد.از سوی دیگر وزیر نفت اعلام کرد: هنوز در مورد قیمت بنزین تصمیم‌گیری نشده و هرگونه افزایش قیمت یک فراورده بر دیگر انواع انرژی مؤثر است.

مسعود میرکاظمی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: با وجود تحریم‌ها هیچ مشکلی برای تامین بنزین کشور وجود ندارد و نیاز داخلی از محل تولید داخل و واردات تامین می‌شود.

کد خبر 111063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز