دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

علی شاکری: دور مقدماتی بیست‌ویکمین دوره لیگ جهانی والیبال با پیوستن برزیل و ایتالیا ،رکوردداران مشترک قهرمانی به مرحله نهایی به پایان رسید.

 در حالی که در پایان هفته پنجم روسیه و کوبا صعود خود را قطعی کرده بودند، سرنوشت دو تیم نامدار و بزرگ جهان- برزیل و ایتالیا- در بازی آخر و آن هم در خانه رقبای بزرگی چون بلغارستان و صربستان مشخص شد و در شرایطی که خیلی‌ها منتظر شنیدن بزرگ‌ترین شگفتی دوران بیست ساله این بازی‌ها و حذف این دو تیم معروف بودند برزیل با قدرت و ایتالیا با احتیاط کامل توانستند از مانع حریفان بزرگی عبورکرده و روانه مرحله نهایی جام بیست‌ویکم شوند.

مرحله نهایی این رقابت‌ها قرار است طی روزهای 30تیر تا 3مردادماه به میزبانی شهر کوردوبا در آرژانتین برگزار شود. با مشخص‌شدن چهار تیم برتر دور مقدماتی (برزیل، ایتالیا، روسیه و کوبا) از گروه‌های چهارگانه و آرژانتین به‌عنوان میزبان مرحله نهایی همه نگاه‌ها به انتخاب تیم ششم از سوی فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) است که چه تیمی را از میان تیم‌های دوم گروه‌ها از جمع 4تیم بلغارستان، صربستان، آمریکا و آلمان  برمی‌گزیند.

پیش‌تر با توجه به شرایط بحرانی در تیم‌های برزیل و ایتالیا در گروه‌هایشان که هر کدام 8بار موفق به کسب جام قهرمانی شده‌اند پیش‌بینی می‌شد که این سهمیه به یکی از این دو تیم تعلق گیرد اما حالا با صعود این‌دو تیم، آمریکایی‌ها با توجه به کسب مدال طلای المپیک به همراه صربستان- نایب‌قهرمان دوره پیش- چشم به حضور در مرحله نهایی دارند.

14 هزار تماشاگر

بازی‌های هفته پایانی از گروه اول را با دیدار مهیج و تماشایی برزیل و بلغارستان آغاز می‌کنیم؛ دیداری که هر 2 بار در وارنا برگزار شد و در مجموع بیش از 14هزار تماشاگر از آن دیدن کردند.در بازی اول برزیل بدون کاپیتان جیبا بازی کرد ولی تیم جوان‌شده برزیل به لطف درخشش لئوناردو ویستونوس،ستاره شاغل در لیگ برتر ایتالیا و عضو تیم ترنتینو- قهرمان باشگاه‌های جهان- 3 بر یک از پس ستاره‌های مطرح بلغارستان مثل نیکولوف، ژوکوف، سوکولوف و مهم‌تر از همه ماتی کایسکی- هم‌باشگاهی‌اش- به‌تنهایی برآمد و رزنده هیچ نیازی به جیبا ندید.

در بازی دوم که نبود برونو رزنده، بازیساز شماره یک برزیل می‌توانست همه لذت برد اول را مثل زهر برای سرمربی نامدارش تلخ کند، حضور جیبا گره‌گشا شد برزیل باز هم در روزی که نوس،بهترین بود و جیبا سهم دوم را در حمله روی تور ایفا کرد توانست با نتیجه 3بر 2 بر میزبان پیروز شود.در این گروه هلند با وجود 2برد آسان مقابل کره‌جنوبی تنها دلخوش به تک پیروزی درخشانش در یکی از دو بازی رفت در خانه برزیل ماند.

خوش‌شانسی ایتالیا

در گروه دوم ایتالیا نیز همانند برزیل شرایطی مشابه برای صعود داشت با این تفاوت که آنها در شب اول با بازی درخشان خود صرب‌ها را غافلگیر ساختند و در بازی دوم تنها به لطف 2 ست برده توانستند فینالیست دوره پیش را آن هم در بلگراد ناکام بگذارند.

بهترین جمله را آناستازی، سرمربی ایتالیا در پایان بازی نفس‌گیر دوم در سالن «پیونیر» در کنفرانس مطبوعاتی بر زبان راند؛ «ما به یک معجزه نیاز داشتیم که راهی آرژانتین شویم و خوشحالم که به آن رسیدیم.»ایگور کولاکوویچ، سرمربی جوان تیم ملی صربستان هم ضمن پوزش از هواداران پرشمار تیمش گفت: «ما مرتکب همان اشتباهات هفته گذشته با فرانسه شدیم و من دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارم». ایتالیا بسیار خوش‌شانس بود که در بازی اول روی تجربه آلساندروفی که به‌تنهایی 24 امتیاز گرفت و همچنین ماسترانجلو از اشتباهات فاحش حریف نهایت استفاده را برد و توانست 3 بر یک پیروز شود. در این گروه فرانسه در سفر به چین 2بار این تیم را با نتیجه مشابه 3 بر 2 برد اما از راهیابی به مرحله نهایی بازماند.

جنگ بی‌ثمر آمریکایی‌ها

برخورد روسیه و آمریکا در هفته پایانی دور مقدماتی لیگ جهانی دوره بیست‌ویکم می‌توانست یکی از جذاب‌ترین بازی‌های امسال باشد  اما تغییر و تحولات در تیم مردان آمریکا پس از قهرمانی در المپیک پکن و لیگ جهانی نوزدهم با کنارگذاشتن مگ‌کاچن، سرمربی نیوزیلندی و چند ستاره دیگر این تیم حداقل زودبازده نبود و آلن کنیپ آمریکایی در گام اول ناموفق جلوه کرد.

با وجود آنکه روس‌ها از هفته پیش با قطعی‌کردن صعودشان این بازی را تشریفاتی کرده‌ بودند، به رغم میدان‌دادن به جوانانشان از سوی دانیل باگنولی ایتالیایی در بازی دوم شکست 3برصفر روز اول را با برتری 3 بر یک پاسخ دادند. در حقیقت آمریکایی ها جنگ بی‌ثمر با روس ها را باختند، تا نگاهشان برای رسیدن به مرحله نهایی به مسئولان فدراسیون جهانی والیبال FIVB باشد.

در این گروه برخورد مصر و فنلاند یک بر یک شد و هرکدام از دو تیم یک‌ بار 3 بر صفر مقابل هم پیروز شدند. در مجموع مصری‌ها موفق‌تر از 2حضور قبلی‌شان نشان دادند.

همه‌چیز در تسخیرکوبا

در گروه چهارم کوبایی‌ها اجازه نفس‌کشیدن به هیچ تیمی حتی آلمان شگفتی‌ساز را ندادند. آنان چنان پس از سال‌ها با ستارگان جدیدشان پرقدرت ظاهر شدند که تنها یک باخت طی 12بازی در دور مقدماتی برابر لهستان داشتند. بسیاری از کارشناسان را عقیده بر این است که این کوبا بوی همان تیم پرقدرت سال1998 فاتح دهمین لیگ جهانی را می‌دهد.

اورلاند ساموئل، سرمربی فعلی کوبا درست مشابه چنین نظری را دارد و سخت به بازیکنان جوانی چون ویلفر دولیون ونرو، هیدالگو، هرناندز و به‌خصوص کاپیتان روبرلندی می‌نازد و می‌گوید: «این کوبا می‌تواند در کنار مدعیانی چون برزیل و روسیه یکی از بخت‌های قهرمانی در مرحله نهایی قلمداد شود.

کوبا در هفته پایانی در 2بازی در شهر فورموسا در حضور 10هزار تماشاگر، میزبان مرحله نهایی را مغلوب کرد. در این گروه دیدار آلمان و لهستان 2نتیجه متفاوت داشت. بازی اول را آلمانی‌ها 3بر 2 بردند و بازی دوم را لهستان 3بر یک برد. هرچه بود این نتیجه نتوانست آلمانی‌ها را به دور دوم ببرد. در این گروه ضعف عجیب آرژانتین، میزبان مرحله نهایی با  12باخت و بدون برد اسفناک بود.

بهترین‌های دور مقدماتی در پست‌های مختلف

* امتیازآورترین بازیکن: 1 – ساسا استارویچ (صربستان) 2- گروزر (آلمان) 3 – عبداللهی(مصر)
* بهترین زننده آبشار: 1- آلساندرو فی (ایتالیا) 2- کروم (آلمان)
3- کواکوویچ (صربستان)
* بهترین مدافع روی تور: 1- موسرسکی (روسیه)2 – یوسیفوف (بلغارستان) 3- کویسترا (هلند)
* بهترین زننده سرویس: 1- استارویچ (صربستان) 2- گروزر (آلمان) 3- موسرسکی (روسیه)
* بهترین پاسور: 1- والدو پتکوویچ (صربستان) 2- ژوکوف (بلغارستان) 3- ورمیگلیو (ایتالیا)
* بهترین توپگیر: 1- پاسی هیوارنن (فنلاند) 2- جلتی مان (هلند) 3- سالپاروف (بلغارستان)
* بهترین لیبرو: 1- جلتی‌مان (هلند)2 - داسیلوا (برزیل)
3- هیوارنن(فنلاند)
* بهترین دریافت‌کننده: 1- هیوارنن(فنلاند) 2- رائووردنیک (هلند) 3- داسیلوا (برزیل)

تمجید کاپیتان بلغارها از برزیل

نیکولوف- کاپیتان سرشناس بلغارها- در خاتمه 2 بازی با برزیل گفت: «بی‌جهت نیست که برزیل بهترین تیم جهان است. من طی این دو بازی فهمیدم که آنان کمتر از هر تیم دیگری مرتکب اشتباه می‌شوند و تمرکزشان فوق‌العاده است.» کاپیتان بلغارستان از اینکه تیم ملی این کشور نتوانست در برابر طرفدارانش برزیل را شکست دهد، همانند «پرندی» چاره‌ای جز تأسف ندید؛ «از اینکه نتوانستیم برآورنده انتظارات طرفدارمان شویم بسیار متأسفیم.»

باگنولی: به جوانان تیم انگیزه دادم

دانیل باگنولی- سرمربی ایتالیایی تیم ملی روسیه- پس از برد دوم تیمش در خاک آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «حس بسیار خوبی دارم، از اینکه با نفرات ذخیره و جوانم توانستم پیروز شوم برای من خیلی مهم بود.»

باگنولی در پاسخ به این سؤال که چگونه با تیم دوم توانست موفق شود به ترفند خود  اشاره کرد و گفت: «قبل از بازی به نفرات جوان تیم گفتم، باید جواب اعتمادم را بدهید و نشان دهید که هیچ چیز از بازیکنان با تجربه کمتر ندارید و این مطلب انگیزه‌آفرین، جواب خود را در این میدان داد.»

همچنین الکسی کازاکوف- کاپیتان روسیه- در مورد برد در مقابل دارنده مدال طلای المپیک گفت: «بازیکنان ما با احساس برد به میدان رفتند و ما اصلا قبل از بازی احساس برد داشتیم.»

گروه‌بندی مرحله نهایی

گروهE : آرژانتین، برزیل و تیم دارنده وایلدکارت FIVB
گروه F : ایتالیا، روسیه وکوبا
بازی‌های دور مقدماتی طی روزهای 30 و 31 تیر و اول مرداد و بازی‌های
نیمه‌ پایانی و پایانی در روزهای 2 و 3 مرداد ماه انجام خواهد شد.

کد خبر 111417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز