همشهری آنلاین: پس از آهنگ‌های زنگ تلفن همراه شخصی، اکنون نوبت به آهنگ‌های قابل دانلود برای خودروها رسیده است.

به گفته مهندسان خودرو، رانندگان خودروهای الکتریکی می‌توانند به‌زودی آهنگ موردنظری که برای موتور خودرویشان پخش می‌شود را انتخاب کنند.

خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای معمولی صدای کمی دارند که مشکلات جدی برای عابران پیاده به‌ویژه اشخاص نابینا که سعی می‌کنند سرعت خودروی در حال نزدیک شدن را تشخیص دهند، به‌وجود می‌آورد.

به گزارش ایسنا، سازندگان خودرو در حال طراحی صدای مصنوعی هستند که می‌تواند از اسپیکرهای ضدآب قرار گرفته در پشت رادیاتور پخش شود. در ژاپن دولت در آستانه اجباری کردن پخش صدای «شبیه خودرو» برای خودروهای الکتریکی است که با افزایش سرعت خودرو، بلندی آن‌ها نیز بیش‌تر شود.

وزارت حمل و نقل در این کشور در حال بررسی ریسک‌های خطرهای متوجه عابران است که با سریع‌تر شدن خودروهای الکتریکی به‌وجود آمده‌اند.

با توجه به این‌که شرکت‌های مختلف مایلند هر مدل خودرو، صدای متمایز خود را داشته باشد، گروه خودروساز انگلیسی Lotus Engineering در حال کار با سازندگان برروی مجموعه صداهای مختلفی است.

اگرچه این صداها ممکن است ناراحتی زیادی برای سرنشینان خودرو ایجاد کنند اما مهندسان تاکید دارند که خودروهای الکتریکی همچنان بی‌صداتر از خودروهای معمولی خواهند بود زیرا صدایی که آن‌ها پخش می‌کنند تنها در جهت جلوی خودرو و نه محیط اطراف آن پخش می‌شود.

بیش‌تر مهندسان همچنین هشدار داده‌اند با اینکه آهنگ زنگ خودرو ایده جالبی به نظر می‌رسد اما احتمالا موتورهای خودرو دست کم برای مدتی صدای خاص موتور را پخش می‌کنند زیرا صداهای گیج‌کننده ممکن است عابران را سردرگم کنند.

کد خبر 111510

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز