سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه سیاسی- احسان تقدسی: صبح 22 تیر به‌وقت تهران شهرام امیری کارشناس ربوده شده توسط آمریکایی‌ها به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن پناه برد.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با همشهری ضمن تایید حضور شهرام امیری در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن از تلاش این وزارتخانه برای فراهم آوردن مقدمات بازگشت او به تهران خبر داد.

برخی خبرگزاری‌های خارجی از حضور شهرام امیری در سفارت پاکستان در آمریکا خبر داده بودند که این مقام آگاه وزارت امور خارجه ضمن تکذیب این موضوع گفت که دفتر حافظ منافع ایران در داخل سفارت پاکستان در آمریکا واقع شده است و موضوع شهرام امیری ارتباطی با پاکستان ندارد.

 اولین گفت‌وگو

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک گفت: پس از انتشار فیلم مصاحبه من در اینترنت و رسوایی دولت آمریکا به خاطر این آدم ربایی، آنها می‌خواستند مرا بی‌سروصدا و از طریق خطوط هوایی برخی کشورها به ایران بازگردانند تا بتوانند با انکار اصل قضیه، بر این آدم‌ربایی سرپوش بگذارند اما در نهایت نتوانستند.

وی با اشاره به اینکه در 14 ماه گذشته تحت فشارهای روحی فراوان بوده و افراد مسلح وی را تحت نظر داشته‌اند، افزود: از روزی که سخنان من از طریق اینترنت منتشر شد آمریکایی‌ها خود را بازنده این ماجرا دیدند. شهرام امیری همچنین با ابراز خوشحالی فراوان از حضورش در دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر به میهن بازگردد.

اولین خبر

اواسط خرداد ماه شهرام امیری در یک فیلم ویدئویی، از نحوه ناپدید شدنش خبر داد. بسیاری از کارشناسان انتشار این ویدئو را نشان از دست برتر دستگاه اطلاعاتی ایران در جنگ اطلاعاتی با آمریکا عنوان کردند.

امیری در این ویدئو با اشاره به نحوه ربوده شدن، از شکنجه‌های فراوان خود توسط سیا پرده برداشت و از سازمان‌های حقوق بشری هم خواست تا پیگیر وضعیت وی باشند. این ویدئو به گفته منابع اطلاعاتی کشور، به شیوه‌ای خاص به دست نیروهای امنیتی ایران رسیده بود.

واکنش دستگاه دیپلماسی

انتشار ویدئوی سخنان امیری در تلویزیون ایران و رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی داشت. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از انتشار این ویدئو گفت: آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود به اقدامات غیرانسانی و خلاف مقررات بین‌المللی توسل می‌جویند و ما نیز به‌صورت جدی آن را از مجاری قانونی پیگیری خواهیم کرد.

مبادله‌ای که انجام نشد

در همان برهه، برخی رسانه‌های غربی  از  احتمال مبادله  کوهنوردان  آمریکایی بازداشت شده در ایران (به اتهام جاسوسی) با شهرام امیری خبر داده بودند که این موضوع اینگونه توسط سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داده شد: ما اصولا مبادله افرادی که دارای پرونده‌ای در سیستم قضایی ایران هستند را درست نمی‌دانیم و رویکردی برای انجام آن نداریم؛ 3 تبعه آمریکایی به‌دلیل ورود غیرقانونی به ایران بازداشت شده‌اند و تحقیقات در رابطه با آنها ادامه دارد و با پایان بحث قضایی حکم صادر می‌شود.

ویدئوی متناقض

24 ساعت بیشتر از انتشار ویدئوی اول شهرام امیری نگذشته بود که ویدئوی دیگری از وی به سرعت در اینترنت منتشر شد. این فیلم که توسط کارشناسان، واکنش شتاب زده آمریکایی‌ها به ویدئوی اول شهرام امیری ارزیابی شد، در سایت یوتیوب آپلود شده بود.

شهرام امیری در این ویدئو تاکید می‌کند هرگز علیه میهن خود اقدامی نکرده و البته از نظر سیاسی نیز صاحب‌نظر نبوده و به سیاست هم علاقه ندارد. وی همچنین هرگونه فعالیت در زمینه تحقیقات نظامی را تکذیب کرد.

امیری همچنین شغل خود را پژوهشگر فیزیک بهداشت عنوان می‌کند که به‌منظور ادامه تحصیل و کسب درجه دکترا در همین رشته به ایالات متحده رفته و به همسر و فرزندش اطمینان می‌دهد که آنان را ترک نکرده و آرزوی دیدار آنان را دارد. به گفته کارشناسان، اضطراب امیری در این ویدئو و سخنانی که گویا از روی نوشته‌ای خوانده می‌شد، نشان از ساختگی بودن این ویدئو داشت.

فراخوان چندباره سوئیسی‌ها

با محرز شدن حضور شهرام امیری در آمریکا تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای بازگرداندن وی دوچندان شد. در همین ارتباط در هفته‌های گذشته مسئولان سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا 2 بار به وزارت امور خارجه احضار شدند تا مراتب اعتراض ایران را به کاخ سفید ابلاغ  کنند. 

ایران در گفت‌وگو با مسئولان سفارت سوئیس در تهران اعلام کرد که  ایالات متحده به لحاظ انسانی و‏ ‎حقوقی، مسئولیت حفظ جان و سلامت امیری را به ‌عهده دارد لذا با تاکید بر ضرورت ‎دسترسی فوری دیپلماتیک به نامبرده، خواهان فراهم شدن امکان ‏بازگشت فوری و بدون قید‎ ‎و شرط  امیری به جمهوری اسلامی ایران هستیم.

حج ناتمام

چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه، جزئیاتی از نحوه  ربوده‌شدن امیری فاش کرد. به گفته این منبع آگاه، امیری یکی از پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر بود که برای زیارت خانه خدا، خردادماه سال 88 عازم کشور عربستان شد. 

این مقام مطلع گفت: یک روز صبح که امیری عازم زیارت خانه خدا بود یک ون سفیدرنگ در مقابل هتل محل اقامت او توقف کرد و چند نفر به زبان فارسی (که بعدا مشخص می‌شود از عواملی بوده‌اند که با سیا و دستگاه اطلاعاتی سعودی همکاری می‌کرده‌اند) به امیری می‌گویند که ما از یک کاروان دیگر بوده و هم‌اکنون عازم خانه خدا هستیم. 

بنا بر اطلاعات این مقام آگاه، پس از نزدیکی شهرام‌امیری به این خودروی ون، آنها با تهدید اسلحه، او را سوار ماشین کرده و می‌ربایند. آنها  پس از تزریق یک آمپول، او را سوار یک هواپیمای غول‌پیکر آمریکایی کرده و راهی ایالت آریزونا می‌شوند. تاریخ  ربوده‌شدن امیری 13 خرداد 1388 است.

کد خبر 111549

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز