گروه اقتصادی: درحالی‌که از آخرین مهلت قانونی دولت برای ارسال اساسنامه شرکت‌های نفتی به مجلس یک هفته می‌گذرد، مسئولان دولتی پیرامون این موضوع اظهارات متفاوتی را مطرح می‌سازند

oil companies

به گزارش همشهری درحالی‌که مسعود میرکاظمی وزیر نفت گفته این اساسنامه در دولت است، معاون وزیر نفت از تشکیل کمیته‌ای برای تدوین اساسنامه سخن گفته و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از تقدیم پیش‌نویس این اساسنامه به دولت در آینده نزدیک خبر داده است. روابط عمومی وزارت نفت نیز اعلام کرده که کارگروه بررسی این اساسنامه با سیاست‌های اصل 44 تشکیل می‌شود.مسعود میرکاظمی وزیر نفت در تازه‌ترین اظهارنظر پیرامون این موضوع گفت: اساسنامه در دوره‌ وزیران قبل به دولت داده شده است و در 2 ماه گذشته جلسات سنگینی در این خصوص تشکیل شد. با وجود این باید اساسنامه در نهایت در دولت تصویب شود که به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

واکنش مدیرعامل شرکت ملی نفت

معاون وزیر نفت نیز با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای تعیین تکلیف اساسنامه شرکت نفت، هدف از ایجاد این کارگروه را تعامل با مجلس و تدوین اساسنامه‌ای در داخل وزارت نفت عنوان کرد و گفت: از برنامه زمان‌بندی تحویل اساسنامه به مجلس اطلاعی ندارم. احمد قلعه بانی درباره آخرین وضعیت ارائه اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران به مجلس به مهر گفت: در حال حاضر به دستور وزیر نفت یک کارگروه ویژه برای تعیین تکلیف اساسنامه شرکت ملی نفت ایران ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: مسئولیت این کارگروه تدوین اساسنامه در داخل وزارت نفت بوده که به‌طور مستقیم توسط وزیر نفت تشکیل و اداره می‌شود.مدیرعامل شرکت ملی نفت با اظهار بی‌اطلاعی از زمان بندی تعریف شده برای ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت به مجلس بیان کرد: درباره زمان تحویل اساسنامه به مجلس شخصا دخالتی نداشته و مسئولیت آن با وزارتخانه است.

دیدگاه معاون پارلمانی دولت

در این میان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد: پیش‌نویس لایحه اساسنامه‌ شرکت‌های ملی نفت، گاز و صنایع پتروشیمی در وزارت نفت تهیه شده است و به‌زودی به دولت تقدیم می‌شود.محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور پیگیر تصویب این لایحه در دولت و ارسال آن به مجلس است. میرتاج الدینی درباره تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای تهیه طرحی در این خصوص اظهار داشت: درصورتی‌که دولت نتواند این لوایح را به موقع به مجلس برساند، تلاش خواهیم کرد تا با تعامل کارشناسان وزارت نفت و نمایندگان مجلس اساسنامه‌های مورد نظر از جامعیت لازم برخوردار باشند.

در همین حال سید حاجی محمد موحد عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از قرائت گزارش این کمیسیون درخصوص عدم‌تهیه اساسنامه‌های شرکت ملی نفت، صنایع پتروشیمی و شرکت گاز به مجلس پس از اتمام تعطیلات مجلس خبر داده و گفته بود: دولت طبق زمان تعیین شده باید تا پایان تیر اساسنامه شرکت نفت، صنایع پتروشیمی و شرکت گاز را به مجلس ارائه می‌کرد که این کار در مهلت مقرر انجام نشده است.

انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس

هفته جاری مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام نظر کارشناسی خود در مورد بخش کلان انرژی (نفت، گاز، برق و انرژی‌های‌پاک) در لایحه برنامه پنجم توسعه، از دولت به‌دلیل عدم‌ارائه اساسنامه جدید شرکت نفت به مجلس انتقاد کرده بود. سیدعماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم اخیرا با تاکید بر اینکه هنوز دلایل عدم‌ارائه اساسنامه شرکت نفت برای نمایندگان مجلس مشخص نیست، اظهار کرده بود: وزیر نفت بعد از تعطیلات مجلس برای ارائه توضیحات در این زمینه و پاسخ به سؤالات نمایندگان به کمیسیون احضار می‌شود.

کد خبر 112485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز