همشهری آنلاین: دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به عوارض ناشی از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای درمان برخی بیماری‌ها گفت:

herbal medicine

 در بسیاری از موارد، داروهای گیاهی نمی‌توانند برای درمان جایگزین داروهای شیمیایی شوند.
به گزارش ایسنا دکتر فراز مجاب با تاکید بر آن که استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود، گفت: بسیاری از داروهای گیاهی تحت نظر پزشک و صرفا همراه با داروهای شیمیایی و جهت کاهش عوارض داروها استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: موارد بسیاری مشاهده می‌شود که اقدام فرد به استفاده خودسرانه از داروهای گیاهی، عوارض و تداخلاتی به وجود آورده و با کاهش اثر داروهای شیمیایی همراه بوده است؛ چرا که تنها تعداد محدودی از داروهای گیاهی به مرحله درمان رسیده و اثر آنها تایید شده است. البته اگر با مشورت پزشک دم کرده، جوشانده یا عرقیات برخی گیاهان به صورت مختصر و صرفا جهت تسکین بیماری همراه داروها استفاده شود، منعی ندارد و می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

مجاب افزود: به عنوان مثال در درمان بیماری‌های قلبی به جزء سه مورد، داروی گیاهی موثر جهت درمان بیماری نداریم. البته قدرت اثر آنها از داروهای شیمیایی بیشتر نیست؛ مانند سیر که تاثیر آن بر کاهش چربی و فشار خون ثابت شده است.

وی در ادامه به تاثیر برخی مواد گیاهی در درمان بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های گوارشی و زخم معده اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال خیس کردن گیاه اسفرزه در آب و مصرف آن در بهبود یبوست موثر است. همچنین بابونه و شیرین بیان در تسریع بهبود ناراحتی‌های گوارشی و زخم معده می‌تواند کمک کننده باشد.

البته موارد ذکر شده و برخی دیگر از داروهای گیاهی که تاثیر آنها در کمک به بهبود بیماری‌ها ثابت شده نیز باید با مشورت پزشک مصرف شود تا علاوه بر تسریع در بهبود بیماری، از عوارض سوء ناشی از مصرف خودسرانه این مواد پیشگیری شود.

کد خبر 112624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز