مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: در بسیاری از بخش‌ها تکنولوژی‌های نوین بویژه در عرصه کامپیوتر باعث کاهش نیروی کار و صرفه‌جویی در وقت شده است.

تکنولوژی

پیش از این در بسیاری از ادارات از جمله ادارات فرهنگی تقسیم کار گسترده‌ای وجود داشت و هر فرد بخشی از کارها را عهده‌دار می‌شد اما امروزه با رواج گسترده استفاده از کامپیوتر بسیاری از مشاغل نیز حذف شده است. پیش‌تر در اغلب ادارات بزرگ، بخشی اختصاص به بایگانی یا آنچه امروز آرشیو نامیده می‌شود داشت که در آن انبوهی از پرونده‌ها انباشته شده بود و این بایگانی نیز مسئولی داشت اما امروزه هر کامپیوتر برای خود یک بایگانی دارد و دیگر نیازی به مسئول بایگانی در ادارات نیست.

در بسیاری از ادارات نیز دیگر حرفه‌ای به‌عنوان تایپیست یا مصحح نیز وجود ندارد و اغلب، خود کارمندان هر بخش با تایپ کردن کار خود و پرینت ‌دادن آن کار تایپیست‌های قدیمی را انجام می‌دهند. در بسیاری از مؤسسات فرهنگی نیز کار تایپ حذف شده است. در بسیاری از سایت‌های خبری و مطبوعات نیز وضعیت بدین گونه است و خود خبرنگار خبر خود را تایپ کرده،‌ عکس خود را انتخاب می‌کند و خبر خود را در صفحه مربوطه برای تصحیح می‌گذارد.

در عصر حاضر دیگر بحث بر سر این است که افراد تا چه حد از دانش کار با وسایل تکنولوژیک جدید برخوردار هستند و تا چه حد می‌توانند چند کار را با هم انجام دهند. در واقع اکنون وضعیت به گونه‌ای است که کارفرمایان جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های خود و کاهش نیروی حقوق بگیر درصدد استخدام افرادی برآمده‌اند که کار با وسایل تکنولوژیک را به‌طور کامل بلدند و می‌توانند همزمان وظایف چند نفر را انجام دهند. اما در کنار حذف مشاغل قدیم، تکنولوژی‌های جدید ارتباطی مشاغل جدیدی را نیز ایجاد کرده‌اند در واقع امروزه اغلب افراد جوانی که آشنا با مفاهیم کامپیوتری و کار با کامپیوتر هستند می‌توانند جذب بازار کار شوند و کامپیوتر را مبنای کار خود قرار دهند زیرا هم اکنون مشاغل جدیدتری جای مشاغل قدیمی‌تر به وجود آمده که آنها تقریبا به همان نسبت به کارمندان آشنا با کار البته در زمینه تکنولوژی‌های مدرن نیاز دارند.

در واقع نمی‌توان به‌طور کلی توسعه تکنولوژی را برای بازار کار، منفی تلقی کرد و حتی می‌توان گفت به‌رغم حذف برخی از مشاغل، تکنولوژی‌های جدید، افراد آشنا با این تکنولوژی‌ها را به خدمت می‌گیرد. در این میان اما به‌دلیل ارتقای سریع تکنولوژی‌های نوین نقش یادگیری نیز پررنگ می‌شود. به‌عنوان مثال کارمندی که تا پیش از این با یک سیستم قدیمی‌تر کار می‌کرده اکنون باید با آموزش بیشتر، خود را با کار با سیستم‌های جدید تطبیق دهد.

در واقع تکنولوژی‌های نوین افق جدیدی است که پیش پای جوانان این عصر گشوده شده است از همین‌رو آموزش کامپیوتر و آشنایی با وسایل ارتباطی جدید از جمله لازمه‌های ورود به بازار کار است. از همین رو می‌توان اهمیت آموزش کامپیوتر در مدارس را نیز دریافت. اکنون دیگر مدارس تنها جای یادگیری خواندن و نوشتن نیست بلکه جایی است برای یادگیری تکنولوژی‌های نوین به صورت آکادمیک. در واقع آینده‌نگری سبب می‌شود که تدریس کامپیوتر و فناوری‌های مرتبط با آن بخش ویژه‌ای از ساعات کلاسی دانش آموزان مدارس را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 112883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز