نوشیروان کیهانی‌زاده: 20 مرداد 1357 (‌11‌آگوست 1978 و سال انقلاب) موج اعتراض و تظاهرات ضد‌حکومت، ایران را فراگرفته بود که صحنه‌های گسترده آن در اصفهان، شیراز، قزوین و تبریز به چشم می‌خورد.


متعاقب این تظاهرات، در اصفهان حکومت نظامی برقرار و فرودگاه این شهر بسته و رفت‌وآمد در معابر عمومی از ساعت 8شب تا 6بامداد و اجتماع بیش از 3نفر ممنوع شده بود. دولت تلفات رویدادهای 20مرداد اصفهان را 4 کشته و 66 مجروح اعلام و اضافه کرده بود که در تظاهرات اصفهان به هتل شاه عباس و ساختمان‌های دیگر از جمله چندین بانک آسیب وارد آمده است. اعلامیه آن روز دولت برخشم اصفهانی‌ها افزود زیرا که شمار تلفات را به‌مراتب بیش از آن می‌دانستند. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند که وعده‌های مبهم شاه همه‌اش فریب است و صورت عمل نخواهد داشت؛ حرف زدن ارزان است، فساد و تباهی با نطق و سخن پایان نخواهد یافت، وطن به دست شماری کم دارد غارت می‌شود و... .

سالروز نبرد دریایی ایران و یونانیان در دماغه آرتمیسیوم

امروز سالروز نبرد دریایی آرتمیسیوم است که طبق محاسبات تقویمی، یازدهم آگوست سال‌480 پیش از میلاد در دماغه شمالی جزیره «اوویا» واقع در دریای اژه میان ناوگان ایران و یونان روی داد. طراح نقشه نبرد، «اوریبیادس» اسپارتی بود. طبق این نقشه، قرار بود که یونانیان با 127 کشتی 3ردیف پاروزن (تریرم) به ناوگان ایران که به موازات نیروی زمینی خود به سوی آتن در حرکت بود و آذوقه رسانی می‌کرد، شبیخون بزنند.

فرماندهی ناوگان ایران با مشاهده تحرکاتی در میان کشتی‌های یونانی، متوجه نقشه حمله شده بود و برای خنثی کردن آن، شماری از کشتی‌های خود را مامور کرده بود که جزیره «اوویا» را دور بزنند و 127‌کشتی یونانی را محاصره کنند. اوریبیادس که در جریان نبرد در دریای توفانی از کشته شدن لئونیداس در ترموپیل آگاه شده بود از ادامه جنگ دست کشید و با کشتی‌هایش که شماری از آنها هم از دست رفته بودند با شتاب تمام عازم سالامیس شد تا در انتقال خانواده‌های آتنی از شهر و انتقال آنان به جزایر دوردست کمک کند. از آنجا که معبد آرتمیس در همان دماغه جزیره «اوویا» قرار دارد، این نبرد دریایی در تاریخ به نبرد دریایی آرتمیسیوم معروف شده است.

رفراندوم انحلال مجلس

بیستم مرداد 1332 (11‌آگوست 1953) نتایج رفراندوم انحلال دوره هفدهم مجلس شورای ملی اعلام شد و نشان داد که مردم رأی به پیشنهاد انحلال داده بودند. دربار شاه این رفراندوم را قبول نداشت و مدعی بود که طبق اصلاحیه سال‌1328 قانون اساسی، تنها شاه می‌تواند یک دوره پارلمانی را منحل کند و نه مردم! در آن روزها مطبوعات اروپا که مقالاتشان توسط خبرگزاری‌ها مخابره می‌شد اشاره به احتمال وقوع یک توطئه براندازی دولت مصدق با کمک دو دولت خارجی داشتند و مصدق به توصیه مشاوران خود، بیستم مرداد 1332، 6ژنرال و 3سرهنگ دیگر را بازنشسته کرد که برای پیشگیری از کودتای‌28مرداد خیلی دیر بود. مشاوران مصدق ادامه حضور مردم در صحنه (تظاهرات خیابانی مداوم) را در آن شرایط توصیه کرده بودند که سفیر وقت آمریکا در تهران ادامه تظاهرات را باعث ترس کارکنان سفارت اعلام و تهدید به بستن سفارتخانه کرده بود که مصدق فریب خورد و خواست که تظاهرات پایان یابد و با این کار، عوامل مخالف جای هواداران او را در خیابان‌ها گرفتند و... .

هاوایی، ضمیمه آمریکا

یازدهم آگوست‌1898، دولت واشنگتن مجمع الجزایر هاوایی را که کشوری مستقل در اقیانوس آرام و دارای یک پادشاه بومی بود ضمیمه قلمرو خود کرد. هاوایی که تا خاک اصلی آمریکا هزاران کیلومتر فاصله دارد اینک یک ایالت این کشور به شمار می‌رود.

روزی که مسکو صاحب بمب هیدروژنی شد

11 آگوست‌1953، دولت مسکو نخستین بمب هیدروژنی را آزمایش کرد و برتری نظامی به دست آورد. دولت مسکو پیش از فروپاشی شوروی بیش از کشورهای دیگر سلاح هسته‌ای داشت، به همین‌گونه زیردریایی و موشک. عهدنامه ستارت، شمار سلاح‌های اتمی مسکو و واشنگتن را محدود و مشخص کرده است؛ هریک دارای 6 تا 7هزار بمب و کلاهک، که پیشنویس توافق سال‌2010 (اگر به تصویب پارلمان‌های دو‌کشور برسد) این شمار را بازهم کم خواهد کرد. در 65‌سالی که از ساخت سلاح اتمی گذشته، این سلاح تنها دو بار و آن هم ضد‌امپراتوری ژاپن به کار رفت ولی بازدارندگی آن از جنگ به ثبوت رسیده و به علاوه، از ابزار قدرت و اقتدار ملی است.

نظرات مهم تاریخدان بزرگ ویتنامی‌- سکوتی که مادر فریادهاست

امروز سالمرگ پروفسور «تران کواک وونگ» مورخ و صاحب‌نظر بزرگ ویتنام است که در آگوست 2005 در 71‌سالگی درگذشت. تران در پژوهش و تالیف تاریخ روشی نوین به دست داده است. به‌نظر تران، سرگذشت هر فرد یک تاریخ است و بررسی و کنکاش در زندگی یک فرد یا یک جامعه کوچک و محدود، تأثیر اقتصاد، روش دولت، رفتار پلیس و... را بر رفتار فرد و افراد به دست می‌دهد زیرا که این تأثیرات، رفتار و روحیه فرد و جامعه و خصلت‌ها را تغییر می‌دهد که فساد، جرم، مهربانی، خشم، تعاون و... نتیجه آن است.

تران در رساله «سکوتی که مادر فریادهاست» نوشته است که بی‌اعتنایی یک مدیر جامعه ـ از جامعه ملی (کشور) تا جامعه کوچک (خانواده)- به خواست‌ها و نیازها، اعضای جامعه را آماده نشان دادن واکنش ناگهانی و شدید می‌کند که از هر فرصتی برای انعکاس این واکنش که گاهی انفجارآمیز و مخرب است استفاده خواهند کرد. تران گفته است: مطالعه تاریخ به من آموخته است که انسان گروگان (اسیر)، حلاوت زندگی نخواهد داشت. عادت که اکتسابی است باعث اسارت می‌شود؛ عادت به مقام، به زر، به شهرت و... ازجمله عادت به دخانیات و... . این اعتیاد، انسان آزاد را گروگان می‌کند و یک گروگان همیشه در قفس خواست (نفس) خودش است. برای خوشبخت زیستن و دغدغه نداشتن باید از گروگان شدن دوری جست.

کد خبر 113544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز