همشهری آنلاین: مسئول پیگیری صادرات گاز ایران با بیان این که کشورمان به لحاظ جغرافیایی دارای موقعیت های زیادی در زمینه سوآپ گاز است، گفت: هم اکنون شرایط لازم برای سوآپ و ترانزیت گاز چهار کشور حاشیه دریای خزر برای ایران فراهم است

انتقال گاز کشورهای حاشیه دریای خزر از ایران

به گزارش شانا، اصغر سهیلی پور با تاکید بر این که هم اکنون اولویت صادرات گاز به اروپا از طریق خاک ترکیه است گفت: با توجه به اعلام آمادگی مسئولان کشور اوکراین مسیر آذربایجان _ گرجستان _ اوکراین نیز می تواند یکی از راهکارهای انتقال گاز به اروپا باشد.

سهیلی پور تصریح کرد: هم اکنون ایران با تکیه بر منابع عظیم گازی خود برای دستیابی به بازارهای جهانی به جز مسیر ترکیه _ اروپا سایر مسیرها را نیز تحت بررسی کارشناسی قرار داده است.

مذاکره با ترکمنستان برای سوآپ گاز

سهیلی پور با بیان این که مذاکرات با کشور ترکمنستان برای سوآپ و ترانزیت گاز از طریق خاک کشورمان در حال پیگیری است، گفت: سواحل و کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، پاکستان و هند از جمله مکان هایی است که ایران می تواند گاز را در آن نقاط تحویل مشتریان ترکمنستان دهد.

تلاش آذربایجان برای سوآپ گاز با ایران

مسئول پیگیری صادرات گاز ایران با یادآوری این که تاکنون ایران و آذربایجان در زمینه تهاتر هیچ مشکلی با یکدیگر نداشته اند، گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با این کشور قرار است با افزایش ظرفیت خطوط لوله کنونی میان دو کشور، میزان کنونی سوآپ گاز در مرحله اول به 5/2 میلیون متر مکعب و در مرحله دوم به پنج میلیون متر مکعب برسد.

وی اظهارداشت: بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده آذربایجان برای افزایش صادرات گاز به کشورمان تعمیرات اساسی را روی خط لوله مشترک میان دو کشور آغاز کرده است؛ از این رو ایران نیز باید برای دریافت بیش از پنج میلیون گاز از این کشور تاسیسات و زیرساخت های لازم را فراهم کند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر منابع غنی معدنی و نفتی از امتیاز موقعیت جغرافیایی اتصال سرزمین های محصور در خشکی شمال آسیا به آب های آزاد را نیز در اختیار دارد.

روابط ایران با کشورهای آسیای مرکزی از ابتدای فروپاشی شوروی پیشین در سال ۱۹۹۱ آغازشده و در سال های اخیر نیز در سطوح مختلف توسعه یافته است، در این روابط توسعه یافته می توانیم وزنه را به سمت خود تغییر دهیم و مسیر عبور نفت و فرآورده های نفتی این کشورها به بازارهای منطقه و حتی جهان باشیم.

کد خبر 113585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز