ترجمه امیرحسین ملکی: در طول سالیان اخیر به ندرت مشاهده شده است که آمریکا به شرایط اقتصادی اروپا غبطه بخورد ولی در چند هفته گذشته این اتفاق روی داده است.

پول


نگرانی در مورد بهبود شرایط اقتصادی آمریکا در حال افزایش است و این در حالی است که وضعیت اروپا هر روز امیدوارکننده‌تر به‌نظر می‌رسد. با توجه به شرایط فعلی نه می‌توان در مورد آینده وضعیت اقتصادی آمریکا کاملا ناامید شد و نه می‌توان مطمئن بود که اقتصاد اروپا آینده درخشانی را در پیش دارد. تولید ناخالص داخلی در 3ماهه دوم امسال در آمریکا 4/2درصد بوده است و با توجه به این شرایط، عده‌ای از کارشناسان رکود دیگری را برای اقتصاد آمریکا پیش‌بینی می‌کنند. یکی از نگرانی‌های عمده اقتصاد آمریکا مشکل بیکاری است که در حال حاضر به نرخ 5/9درصد رسیده است و در ماه جولای این کشور تنها توانسته است 71هزار فرصت شغلی ایجاد کند. با وجود اینکه شرکت‌ها شرایط بهتری را تجربه می‌کنند ولی همچنان از به‌کارگیری نیروی جدید بیمناک هستند.

بهبود اوضاع اقتصادی اروپا تا حد زیادی مدیون کشور آلمان است. افزایش فروش به کشورهایی نظیر برزیل، چین و هند بهترین 3ماهه را در دهه اخیر برای آلمان رقم زده است. این شکوفایی از طریق فروش محصولاتی از قبیل مرسدس و سایر محصولات لوکس حاصل شده است.

تنها کمتر از چند ماه پیش اوضاع کاملا متفاوت بود. دلار در حال افزایش قیمت و یورو به‌واسطه بحران بدهی‌ها شرایط نامناسبی داشت. اما نکته‌ای که این روزها بسیار اهمیت پیدا کرده است این است که به‌نظر می‌رسد سرنوشت اقتصادی اروپا و آمریکا بیش از پیش به یکدیگر گره خورده است. قسمت عمده اقتصاد آلمان وابسته به صادرات است و این باعث می‌شود که این کشور و منطقه اروپا به دقت اوضاع سایر نقاط جهان به‌ویژه آمریکا را رصد کنند.

در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که احتمال رکود دوباره در اقتصاد آمریکا وجود دارد. خانواده‌ها مجبورند که کمتر هزینه کنند تا بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و به‌نظر می‌رسد که بحران املاک نیز بر بهبود شرایط اقتصادی سایه انداخته است. در این شرایط شرکت‌ها نیز از بهبود شرایط اقتصادی مطمئن نیستند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها منتظرند تا اوباما سیاست‌های خود را جهت کاهش کسری بودجه اعلام کند تا براساس آن این شرکت‌ها اقدام به صرف هزینه‌های مختلف کنند. اما در کوتاه‌مدت همه نگاه‌ها متمرکز بر برنامه‌های بانک مرکزی آمریکاست. در دهم آگوست این نهاد اعلام کرد که بهبود شرایط اقتصادی تا حدودی کند شده است و این بانک سعی خواهد کرد تا منابع خود را در اوراق دولتی سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر بانک مرکزی شرایط را نگران‌کننده و نه‌بحرانی اعلام کرده است. کاملا روشن نیست که آیا سیاست‌های پولی می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش بیکاری کمک کند یا خیر؟

اکونومیست

کد خبر 114096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز