مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان با استفاده از رصدخانه فضایی پرتوهای ایکس چاندار موفق شدند در مرکز کهکشان مسیه 87 یک آتشفشان بزرگ را رصد کنند

آتشفشان کهکشانی

کهکشان مسیه 87 یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به راه شیری است به طوری که تنها 50 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندازه این کهکشان 200 هزار سال نوری است و یکی از نورانی‌ترین اجرام در آسمان شب به شمار می‌رود. این کهکشان در قلب خوشه سنبله که محل خواستگاه هزاران کهکشان است واقع شده است.

بخشی از این خوشه که کهکشان مسیه 87 در آن قرار دارد از گاز گرمی که مقدار زیادی پرتو ایکس ساطع می‌کند پر شده است. این گاز در حال سرد شدن بوده و به طرف مرکز کهکشان در حال حرکت است. این حرکت به فرایند سرد شدن گاز شتاب می‌دهد و کمک می‌کند که گاز به توده ابری که منشاء تشکیل ستارگان جدید خواهد بود متصل شود.

آتشفشان کهکشانی

در مرکز این کهکشان یک سیاه چاله عظیم وجود دارد که امواجی از ذرات پر انرژی را در فضا پرتاب می‌کند. این ذرات، گاز گرم را از مرکز کهکشان دور می‌کنند و موجب می‌شوند که گاز کاملا به مرکز کهکشان نرسد. این حالت زمانی که در روی زمین یک آتشفشان فوران می‌کند نیز رخ می‌دهد و گازها و خاکسترهای داغ پس از فوران مواد مذاب به طرف اتمسفر پرتاب می‌شوند. نمونه این حالت در مورد فوران اخیر آتشفشان ایسلند به وضوح دیده شد که توده‌های خاکستر ترافیک پروازهای اروپا را دچار مشکل کرده بودند.

آتشفشان کهکشانی

در روی زمین، گازهای آتشفشانی امواج ضربه‌ای مافوق صوت ایجاد می‌کنند

اطلاعات تلسکوپ چاندار نشان می‌دهد که ذرات پر انرژی در اثر برخورد به توده گاز امواج ضربه‌ای مشابهی را در اطراف این سیاه چاله به وجود می‌آورند. در حقیقت این اطلاعات نشان می‌دهد که این سیاه چاله نوعی "فوق آتشفشان کهکشانی" در مرکز کهکشان مسیه 87 است.

کد خبر 114580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز