چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: این روزها بازار نان نیز مانند بازار بسیاری از اقلام مصرفی و کالاهای مورد نیاز مردم متأثر از مباحث مطرح در زمینه آزاد‌سازی‌ قیمت و پرداخت هدفمند یارانه‌ها با نابسامانی دست و پنجه نرم می‌کند.

نانوایی

 از سوی دیگر فرار رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای نان نیز موجب شده است تا برخی تولید‌کنندگان نان سنتی و صنعتی این کالا به‌دلیل خلأ ناشی از نبود نظارت بر تولید و عرضه نان نسبت به عرضه نان با نرخ‌های متفاوت به مشتریان اقدام کنند. در واقع با گذشت چندین ماه از وعده‌های مختلف مطرح شده برای ساماندهی بازار نان هنوز هم نان را به نرخ روز می‌خوریم و تشدید نابسامانی بازار قیمت‌گذاری و عرضه آرد و نان در کشور موجب شده است تا عرضه چند نرخی نان در بازار زمینه تخلف عرضه‌کنندگان این محصول را فراهم کند.

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که این روزها با نزدیک شدن به موعد اذان مغرب و افطار برای خرید یک یا چند قرص نان راهی نانوایی‌های سطح شهر می‌شوید. علاوه بر شلوغی نانوایی‌های در این زمان عرضه چند نرخی نان در یک نانوایی نکته‌ای است که بیش از هر چیز توجه مشتریان را به‌خود جلب می‌کند. جایی که نانوا به هنگام دریافت وجه فروش نان از مشتری در زمینه نرخ نان مورد نیاز سؤال می‌کند؛ موضوعی که در نانوایی‌هایی که از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند نمود بیشتری دارد.

این شرایط موجب شده است تا اکنون بسیاری از نانوایی‌های آزادپز یا نانوایی‌هایی که نان را با آرد یارانه‌ای تولید و عرضه می‌کنند در تعیین کیفیت، حجم و قیمت نان خودمختار باشند گرچه هر از چند گاهی نیز بازرسی‌هایی برای کنترل وزن چانه خمیر در برخی نانوایی‌های صورت می‌گیرد اما با توجه به مشکلات حاکم بر فرایند تولید و عرضه نان اکنون اینگونه نظارت‌ها به شیوه‌هایی تکراری و مرسوم تبدیل شده که تأثیر چندانی در رفع مشکلات تولید و عرضه نان ندارد.

بربری 500 و سنگک هزار تومانی

درحالی‌که از چندی پیش دست‌اندرکاران بخش آرد و نان در کشور به بهانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه قیمت عرضه نان پس از اجرای این طرح مطرح می‌کنند، بسیاری از مصرف‌کنندگان از هم‌اکنون نان را به قیمت‌هایی به‌مراتب بیش از نرخ هدف‌گذاری شده پس از هدفمند کردن یارانه‌ها یا حتی قیمت‌های جهانی مورد ادعای مسئولان خریداری می‌کنند. مروری بر نرخ عرضه انواع نان در نانوایی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که خبری از رعایت نرخ‌های مصوب در نانوایی‌های عرضه‌کننده نان با آرد یارانه‌ای یا آزادپز نیست.

در واقع عرضه چند نرخی نان موجب شده است تا نانوایان نان را متناسب با سلیقه و تمکن مالی مصرف‌کننده با استفاده از برخی نهاده‌های ثانویه تولید مانند کنجدی، برشته یا خمیر، کوچک یا بزرگ بودن و... به نرخ دلخواه به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. به‌نحوی که اکنون نرخ نان سنگک در نانوایی‌های سطح شهر از 200 تا هزار و 500‌تومان، بربری از 150 تا 500‌تومان، لواش 30 تا 50‌تومان و تافتون 100 تا 300‌تومان به مردم عرضه می‌شود. می‌توان گفت اندک بهبود کیفی در تولید برخی انواع نان مانند برخی افزودنی‌ها بستر مناسبی برای افزایش قیمت و عرضه چند نرخی نان فراهم کرده است.

هیچ تخلفی نداشته‌ایم

به‌رغم نابسامانی حاکم بر بازار نان، مسئولان اتحادیه‌های صنفی همانند گذشته از نبود هیچ تخلفی در بازار نان خبر داده و گمان می‌کنند که مطرح کردن چنین دیدگاه‌هایی قادر به سرپوش گذاشتن بر مشکلات کمی، کیفی و عرضه نان به نرخ دلخواه به مصرف‌کنندگان خواهد بود. با این روند چندی پیش رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران اعلام کرده است، طی روزهای گذشته از ماه مبارک رمضان هیچ تخلفی در هیچ کدام از واحدهای صنفی نانوایی تهران مشاهده نشده است. به گزارش شبکه بازرگانی ایران، حسین نظری با اشاره به قیمت انواع نان در ماه رمضان، عنوان کرد: قیمت انواع نان از سال گذشته تاکنون حتی در این ماه تغییر نکرده اما تمام تلاش نانوایان براین است تا نانی با کیفیت بیشتر و قیمت پایین به روزه‌داران عرضه کنند. رئیس اتحادیه نانوایان تهران در زمینه تأثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت و بازار نان نیز اعلام کرده که عرضه آرد 300‌تومانی در برابر عرضه آرد 75‌ریالی و 45‌تومانی که اکنون به واحدهای نانوایی داده می‌شود باعث افزایش یک‌باره قیمت نان سنتی خواهد شد.

سنگک 250‌تومانی موعود

از سوی دیگر نایب رئیس انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی اعلام کرده که با اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، کیفیت انواع نان افزایش خواهد یافت. علیرضا مروت‌پور با بیان این مطلب به ایسنا افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، از ابتدای مهر با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آرد بین تمام صنوف تولیدکننده نان با یک قیمت توزیع خواهد شد. وی با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آرد با قیمتی بین 250 تا 300‌تومان در هر کیلوگرم به تولیدکننده‌های نان از واحدهای سنتی گرفته تا تولیدکنندگان نان به روش صنعتی تحویل خواهد شد، تصریح کرد: با حذف یارانه‌ آرد قیمت‌ یک قرص نان سنگک با کیفیت و وزن مناسب به حدود 250‌تومان خواهد رسید.

کد خبر 114742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز