چندسالی است که اهالی شهرک‌های شهید فکوری، کوی بیمه و اکباتان با زنگ ساعت‌هایشان بیدار نمی‌شوند چرا که صدای کند​ه​شدن موتورهای جت از باند فرودگاه مهرآباد به آنها بیدارباش می‌دهد.

noisePollution

البته برخی شهروندان این محله‌ها چنین هیاهویی را بی‌شباهت با یک زمین لرزه خفیف نمی‌دانند و در این مدت تلاش کرده‌اند تا به هر قیمتی با این مسئله کنار بیایند.

اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید و با وجود پیگیری‌های همه جانبه از سوی اهالی، هیئت مدیره‌ها و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنان این مشکل به قوت خود باقیست. در ادامه این سطرها سوژه تکراری سازهای ناکوک و آلودگی صوتی در محله‌های جنوبی منطقه را بیشتر کالبدشکافی می‌کنیم.

تماس‌های پی در پی اهالی با سازمان محیط‌زیست، وزارت راه، سازمان هواپیمایی کشوری و البته همشهری محله حکایت از آن دارد که آستانه صبر ساکنان این محله‌ها به سر آمده و صدای سازهای ناکوک فرودگاه و تعمیرگاه هواپیماها دیگر برای خیلی‌ها غیر‌قابل تحمل شده است.


در همین رابطه شهروندان محله‌های جنوبی‌منطقه به دلیل همجواری بیشتر با تأسیسات هوایی بالاترین صدمات و مشکلات را تحمل می‌کنند و بیشترین پیگیری‌ها از جانب آنها به مسئولان منعکس شده است. «‌ترنم فلاح‌زادگان» کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: «محدوده ابتدای جاده مخصوص کرج تا تقاطع ارج از جمله نقاط نارنجی ما در بحث آلودگی صوتی محسوب می‌شود و به‌طور متوسط 12 درصد بیش از سایر نقاط شهر در این شاخص آلودگی‌های صوتی ثبت شده است.


به عبارت بهتر مسئله سر و صدای پروازهای هواپیمایی و بالگردی فرودگاه از جمله مهم‌ترین عوامل آلاینده در این محله‌ها به شمار می‌رود و‌گاهاً این صداها بیش از 35 دسی‌بل تشخیص داده شده و می‌تواند برای بانوان باردار، سالخوردگان و نوزادان خطرات زیادی را به بار بیاورد. »

سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در چند مرحله بررسی‌های فنی خود را از وضع صداهای مازاد در این محله‌ها انجام دادند و با اتفاق‌نظر در همه این سنجش‌ها مشخص شده است که میزان صداهای خروجی از فرودگاه بیش از استانداردهای مجاز بوده و باید اصلاح شود.

* همسایه پر دردسر

تحقیقات کارشناسان حکایت از آن دارد که زندگی کردن در محدوده فرودگاهها حداقل تا 5 سال افراد را با فشارخون بالا، اختلالات عصبی‌و کاهش زمان خواب مواجه کرده و بروز اضطراب‌های ناخواسته را در پی دارد. همین مسئله اگرچه بسیار ساده و قابل حل به نظر می‌رسد اما اهمیت آن کمتر از واکسیناسیون همگانی فلج اطفال نیست.

«مهدی فخرالدینی» متخصص مجاری شنوایی می‌گوید: «فرودگاه مهرآباد طی شبانه‌روز شاهد نشست و برخاست ده‌ها پرواز است و ساکنان محله‌های مجاور آن را در معرض اثرات زیانبار آلودگی صوتی ناشی از حرکت هواپیماها قرار می‌دهد.
در همین حال محدوده غربی تهران به دلیل تمرکز بار ترافیکی ورودی به شهر تهران بیشترین میزان آلودگی صوتی بزرگراهی را در اختیار دارد و لازم است تا متولیان امر تدابیر ایمنی مناسبی را برای این منظور بیندیشند.»

او در ادامه توضیح می‌افزاید: «نباید انتظار داشته باشیم که فرودگاه یا تعمیرگاه هواپیماها به جای دیگری منتقل شود اما ضروری است تا برای حفظ سلامتی شهروندان به روش‌های مختلف از سر و صداهای آنها کاسته شود.»


کارشناسان زیست‌محیطی نیز بر این باورند که طول موج‌های خروجی از موتورهای جت تا 5 دقیقه پس از قطع صدا همچنان آثار مخرب خود را دارند و چنانچه این صداها از 130 دسی‌بل فراتر بروند کاهش شنوایی افراد را در پی خواهد داشت.


به گفته شهروندان ساکن در این محله‌ها اوج صداهای آزاددهنده در فاصله زمانی ساعت 9 تا 11:30 صبح اتفاق می‌افتد و در برخی موارد طی ساعات بعدازظهر و عصر نیز تکرار می‌شود. با همه این گفته‌ها پیگیری پیرامون کاهش تدریجی صداهای گوشخراش هواپیماها همچنان ادامه دارد و با گذشت یک دهه از نخستین درخواست‌ها هنوز راهکار مشخصی برای این منظور اندیشیده نشده است.


راهنمای پرواز در نقاط مختلف منطقه TimeLine


1‌ـ جنت‌آباد شمالی: در مجاورت مجموعه انبارهای نفت غرب تهران چند سالی است که فعالیت‌های خصوصی هوایی جریان دارد و همه روزه علاقه‌مندان به پاراموتور و پاراگلایدر تمرین‌های خود را در زمین این محدوده انجام می‌دهند. همچنین این امکان وجود دارد تا مدلسازان هواپیما و بالگرد پروازهای نمایشی خود را براحتی در این محل دنبال کنند.


2‌ـ شهران شمالی: در انتهای خیابان شهران و همجوار با سایت پروازی جنت‌آباد باند خاکی پاراگلایدر قرار دارد. این باند اگرچه تاکنون به امکانات ایمنی و رفاهی تجهیز نشده است اما در آخر هفته یکی از گزینه‌های در دسترس برای علاقه‌مندان به ورزش‌های هوایی محسوب می‌شود. ارتفاع باند کوهستانی شهران از سطح دریا 1700 متر است.


3‌ـ بوستان اعلایی: وجود آلاچیق‌های متعدد در این بوستان باعث شده است تا در اواخر هفته خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت خود به این مکان مراجعه کرده و بچه‌ها براحتی بتوانند پرواز بادبادک‌های خود را اجرا کنند.


4‌ـ باغ فیض ـ بعثت: زمین خالی این محدوده فرصت خوبی است تا مدلسازان بالگرد بتوانند تمرین‌ها و پروازهای نمایشی خودشان را با اطمینان بیشتری پشت سر بگذرانند. وجود کابل‌های فشار قوی در محدوده این زمین خاکی از مهم‌ترین دلایلی است که برای پرواز هواپیمای مدل محدودیت‌هایی را به وجود آورده است.


5‌ـ پارک ارم: فضای تفریحی این پارک چند منظوره فرصت بسیار مناسبی را برای اجرای تمرین‌ها و نمایش‌های پروازی پاراموتور، کایت موتوردار و اتوجایرو فراهم کرده است. همچنین برگزاری جشنواره‌های بادبادک و موشک‌های آبی‌به خوبی‌در حاشیه دریاچه این پارک امکان‌پذیر است.


6‌ـ بوستان نرگس: وجود محوطه‌های متعدد فضای باز در این بوستان فرصت خوبی را برای انجام پروازهای نمایشی بالگرد مدل، هواپیمای مدل الکتریکی و حتی خودروهای رادیوکنترل سوختی فراهم کرده و از طرفی برای اهالی شهرک‌های جنوبی منطقه قابل دسترس است.


7‌ـ خیابان شهید نفیسی: اگر به دنبال آموزش‌های هوایی هستید و یا تصمیم دارید با شرکت‌های مهم هواپیمایی در مورد خرید بلیت مذاکره کنید بهتر است به این خیابان مراجعه کنید. در این محدوده بیش از 8 دفتر و شرکت هوایی فعالیت می‌کنند.

همشهری محله

کد خبر 115969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز