نوشیروان کیهانی زاده: رُکسانا- همسر ایرانی اسکندر مقدونی- و پسر 13‌ساله او اسکندر چهارم، 21‌سپتامبر سال‌310 پیش از میلاد به دست کاساندروس (حکمران مقدونیه و چند «کشور- شهر» یونانی و یکی از چند جانشین اسکندر) مسموم و مقتول شدند.

فنجان چای

روز قتل این دو (بر پایه تقویم میلادی) از نوشته‌های پلوتارک، دیودورس سیکلوس و اسناد دیگر به دست آمده است. کاساندروس که در تاریخ از او به عنوان مردی بسیار جاه‌طلب و خشن نام برده شده است آرزوی سلطه بر سراسر سرزمین‌هایی را داشت که اسکندر مقدونی تصرف کرده بود. وی پیش از مسموم‌کردن رکسانا، با از میان برداشتن بسیاری از رقیبان، عملا فرمانروای همه یونان و مقدونیه شده بود اگرچه اسکندر چهارم به‌عنوان جانشین پدرش اسما پادشاه آن مناطق بود.

پایان کار سامانیان

21‌سپتامبر 997 میلادی منصور، پسر نوح سامانی به نام امیر منصور دوم در بخارا برتخت سلطنت نشست. به‌دلیل جوانی او، امور به دست سران کشوری و لشکری افتاد که باهم سازگاری نداشتند و سرانجام 19‌ماه بعد توافق کردند که به جای وی، امیر عبدالملک دوم را که آرام و سازشکار بود شاه کنند اما این عمل آنان، حکومت دودمان سامانیان را که به احیای زبان فارسی و فرهنگ و رسوم ایران خدمت فراوان کرده بودند بیش از پیش تضعیف کرد و به دست محمود غزنوی منقرض ساخت. عبدالملک دوم آخرین شاه دودمان سامانی به شمار می‌رود.

کوی نارمک 57‌ساله شد

سی‌ام شهریور سال‌1332، کار تفکیک اراضی نارمک واقع در شرق مسیل ابراهیم‌آباد که در آن زمان بایر بود، به قطعات 200، 300، 400و 500‌متری به پایان رسید و 2هفته بعد و از طریق قرعه‌کشی، این قطعات به متقاضیان که عمدتا کارمندان دولت بودند، واگذار شدند. دولت مصدق تصمیم به این کارگرفته اما 33‌روز پیش از واگذاری براندازی شده بود. در آن سال بهای متوسط زمین‌های این منطقه، هر متر مربع 40قران (4تومان) بود که به اقساط از کارمندان وصول شد. در آغاز کار و تا سال‌ها به خریداران، سند رسمی داده نشد تا نتوانند زمین را که به‌دلیل امتیاز کارمند دولت بودن به آنان داده شده بود به دیگران بفروشند. بانک ساختمانی (بانک مسکن فعلی) که مؤسس این شهرک بود، همچنین برای خریداران اراضی نارمک، به اقساط طویل‌المدت خانه‌های دو اتاقه و سه‌‌اتاقه بدون دیوار (حصار) بر حسب وسعت زمین ساخت که هنوز تعداد انگشت‌شماری از آنها باقی مانده است.

درگذشت ویرجیل، شاعر روم باستان

ویرجیل شاعر بنام روم که دانته سبک او را اقتباس کرده است 21‌سپتامبر سال‌19پیش از میلاد درگذشت. وی 15‌اکتبر سال‌70 پیش از میلاد به دنیا آمده بود. ویرجیل در یک مجموعه مرکب از 12‌مطلب، تاریخچه تأسیس شهر «رم» را شرح داده است. در آن زمان سیاستمداران و ارباب قدرت از شعرا و خطبا (با دادن هدیه و...) برای تبلیغ سیاست و برنامه‌های خود استفاده می‌کردند ولی ویرجیل بدون چشمداشت مالی و تنها به‌دلیل اعتمادی که به شخص ژولیوس سزار برای تأمین اقتدار وطنش- روم- داشت اشعاری در حمایت از تصمیم او مبنی‌بر اینکه عنوان «رئیس‌جمهور» به «امپراتور انتخابی» تبدیل شود تا در چشم ملل دیگر ابهت بیشتری داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند و مخاطبان را حامی آن تصمیم ساخت.

کد خبر 116445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز