گروه بورس: کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، تاثیر چندانی بر بازار سهام ندارد و روند رو به رشد بورس تهران تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

gold

به گزارش همشهری، تحلیلگران، بازار‌های طلا، ارز و مسکن را عمده‌ترین رقبای بازار سرمایه می‌دانند، چرا که این بازار‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و باعث جابه‌جایی نقدیندگی میان این بازارها و بازار سرمایه می‌شود.

تجربه نشان داده است با رونق بازار‌های مسکن، طلا و ارز بخشی از سرمایه‌ها به این بازار‌ها منتقل می‌شود و زمانی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها از بین می‌رود، این نقدینگی فرصت سرمایه‌گذاری در بورس پیدا می‌کنند. در طول چند ماه گذشته همزمان با وقوع بحران مالی یونان قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد کرد و این موضوع زمینه رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را به‌وجود آورد، درعین حال این شرایط باعث کاهش ارزش یورو در برابر دلار شد.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به هزارو 292 دلار رسید و به‌دنبال آن قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار غیررسمی تهران از مرز 340 هزار تومان عبور کرد. در عین حال به‌دلیل کاهش ارزش یورو در برابر دلار قیمت هر دلار آمریکا نیز دیروز به رقم هزارو 57 تومان رسید. به این ترتیب هر دلار آمریکا که در طول چند ماه گذشته قیمت خود را بالاتر از هزار تومان تثبیت کرده بود روز به روز افزایش می‌یابد.

در همین رابطه محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر که از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود نرخ سکه و طلا با نزدیک شدن به فصل پاییز، آغاز فصل سرما و افزایش تقاضای جهانی برای نفت و نوسانات جهانی آن افزایش می‌یابد، گفت: نمی‌توان زمان دقیقی برای توقف روند صعودی طلا پیش‌بینی کرد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد او برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا در شرایط حاضر چیست؟ گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه سکه و طلا برای افراد غیرحرفه‌ای و به‌دلیل هیجانات آن که ممکن است قابل تحمل نباشد پیشنهاد نمی‌شود. به باور این فعال بخش خصوصی از طرفی سود سالانه افزایش قیمت طلا چندان زیاد نیست.

براساس این گزارش، در چنین شرایطی با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز این احتمال می‌رفت در روز‌های آتی بخشی از نقدینگی موجود در بورس به سمت این بازار‌ها هدایت شود اما کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دیگری دارند و معتقدند، روند صعودی بورس تا پایان سال ادامه خواهد داشت و رونق بازار‌های رقیب تاثیر چندانی در حرکت بورس نخواهد داشت.

طلا و ارز، رقبای جدی نیستند

در همین رابطه زینت مرادی نیا کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: افزایش قیمت طلا و ارز نمی‌تواند به‌صورت جدی روی معاملات بورس تهران تاثیر بگذارد و منجر به کاهش معاملات شود، زیرا خرید و فروش طلا و ارز مسائل خاص خودش را دارد و عمق زیادی ندارد؛ به‌طور مثال اگر بخواهید در یک زمان مشخص اقدام به خرید ارز کنید صرافی‌ها ارقام مختلفی به مشتری اعلام می‌کنند و همین شرایط برای طلا نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازارهای طلا و ارز رقیب جدی برای بورس محسوب نمی‌شوند، گفت: هرچند در مورد دلار، پتانسیل افزایش قیمت وجود دارد اما افزایش قیمت ارز به سیاست‌های دولت و چشم‌انداز آینده بازمی‌گردد به این معنا که باید ببینیم سیاست‌های دولت در زمینه قیمت ارز چیست.

مرادی‌نیا خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد نرخ ارز را شناور کند قیمت دلار افزایش می‌یابد اما کسی نمی‌تواند سیاست‌های اقتصادی دولت را حدس بزند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: درمورد سکه نیز قیمت این محصول به بازار‌های جهانی ربط دارد و همانطور که پیش‌بینی قیمت سهام در بازار داخلی ممکن است به همان میزان، پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی امکان دارد، چرا که برخی از کارشناسان معتقدند روند صعودی قیمت طلا ادامه می‌یابد و برخی دیگر بر این باورند که روند صعودی قیمت‌ها ثبات نخواهد داشت.

بازده بورس، بیشتر است

مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: بازده سرمایه‌گذاری در بخش طلا و ارز در بهترین حالت کمتر از بازار سرمایه است بنابر این بسیار بعید است سرمایه‌گذارانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، سرمایه‌های خود را به سمت این بازار‌ها هدایت کنند؛ ضمن اینکه ارزیابی دقیق این موضوع غیرممکن است.

وی افزود: گذشته از این موضوع با متنوع‌تر شدن ابزار‌های معاملاتی در بورس تهران سرمایه‌گذاران می‌توانند اقدام به خرید و فروش قرارداد‌های آتی سکه کنند که از سال گذشته در بورس فعال شده است. اصلی تاکید کرد: در حال حاضر آنقدر در بازار سرمایه تنوع ایجاد شده است که اگر کسی بخواهد در بخش فلزات از قبیل سکه و فلزات مختلف دیگر سرمایه‌گذاری کند می‌تواند اقدام به خرید و فروش معاملات آتی سکه در بورس کالا کند.

کد خبر 116693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز